Elhalasztotta a Parlament a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításába passzított dohánymonopóliumról szóló törvény javaslat végszavazását, ám hogy erre mikor kerül újból sor, nem tudni. Információink szerint a Fidesz-frakció egy hét halasztást kért, de azt is hallani a folyóson, hogy bármikor napirendre kerülhet a javaslat végszavazása. A Lázár János frakcióvezető nevével fémjelzett szabályozó elfogadása az utolsó pillanatban vált kétesélyessé. Már múlt héten hallani lehetett, hogy a kormánypárti képviselők közül egyre többen vélik úgy, hogy ismét át kellene gondolni a jogszabályt, a hét végére pedig biztossá vált, hogy a jelenlegi formájában nem megy át a jogszabálytervezet, ám módosító indítvány nem érkezett vasárnap délig a végszavazás előtt álló irományhoz.

A jogszabálytervezet lényegében államilag felügyelet keretek közé helyezi a cigaretta és dohány termék kereskedelmet, úgy, hogy a jelenlegi összesen 45 ezer értékesítési pontot 6 ezerre csökkentené. (Jóllehet 18 ezer egységben zajlik a termék forgalmának 90 százaléka, a drasztikus mérsékelés legalább 10 ezer munkavállaló exisztenciáját kérdőjelezi meg.)

A jogszabály egyben elősegíteni a magyar gyártók piachoz jutását, ugyanis a törvény előnyben részesítené az itthon gyártott termékek kiskereskedelmi készleten tartását. Egyben redukálná a gyártók eladáshelyi kommunikációját, sőt megtiltaná, hogy egy-egy márka nagyobb kínálati felületet kapjon a másiknál. Vagyis minden tekintetben megnyirbálnák a gyártók egyetlen kommunikációs lehetőségét az eladótérben.

Nem ez az első eset, hogy a cigarettával és dohánytermékekkel kapcsolatban vonnak vissza jogszabály tervezetet. Tavaly például a cigarettára vonatkozó jövedéki adó szabályokat is visszavonta a Nemzetgazdasági Minisztérium, ugyanis a képviselők "szétmódosították" a jogszabály tervezetet és drasztikus adókülönbség növekedést generáltak volna a hagyományos füstszűrős és a sodrós dohány között - ez utóbbi javára.

A dohánymonopólium egyik legnagyobb hátránya, hogy a csökkenő értékesítési pontokkal csökken a termék legális elérhetősége, ami jelentősen növeli a feketekereskedelmet. A cigaretta kényelmi és élvezeti cikk. Mivel a fogyasztók nem váltják ki más termék fogyasztásával, de nem is igen mennek messzebbre a termékért a megszokott boltjuknál, a feketepiac gyorsan és drasztikusan terjedhet.