Egy tankkal több mint 1000 kilométer városban

Mennyit fogyaszt ténylegesen az egyik legtakarékosabb Citroën? Mennyit kell szervizelésre költeni? Elmondjuk. A Bukszánál járt a C4-es Blue HDI.
Csernátony Csaba, 2016. július 7. csütörtök, 08:48
Fotó: Napi.hu

A legfontosabbak:

  • Városban a tényleges fogyasztás 5,5-5,8 liter, és mivel a tank 60 literes, egy teli tartállyal 1000 kilométer lehet menni.
  • 90-es sztrádatempónál alig 3,5 literrel beéri, 100-110-es átlaghoz 4,4 liter kellett, így tempótól függően 1300-1700 kilométrre is eljut az autó. A 130-as tempóval pedig a városihoz hasonlóan 5,4-5,5 liter körül alakul a fogyasztás, így ezzel a sebességgel is 1000 kilométer felett teljesít, közel 1100 kilométerre el tud jutni.
  • Öt év alatt az értékvesztés nélkül 1,8-1,9 millió forintot kell az autóra költeni (benzin, szerviz, biztosítás), így egy kilométer 24-26 forintra jön ki.

Ennyi a tényleges fogyasztás

A takarékos (Blue HDI) C4-es 1,6-os dízelmotorja 120 lóerős, a tesztautó listaára 6,5 millió forint volt, de az azonos motorral szerelt modellek már 5,2 millió forinttól elérhetőek. A gyári magyarázat szerint a Blue HDI-technológia áll a takarékosság hátterében. Speciális katalizátor kezeli a kipufogógázokat, emellett egy adalék segítségével vízgőzzé és nitrogénné alakítja a nitrogén-oxid részecskéket, így a károsanyag-kibocsátást is féken tartja.

Az üzemanyagköltség évente a Buksza sztenderdje szerint (évi 15 ezer kilométer, ebből 10 ezer kilométer város, 5 ezer pedig sztráda) 248-282 ezer forint. Ha 130-cal megyünk az autópályán, akkor a magasabb összeg, ha viszont beérjük 90 km/órával, akkor lesz kevesebb mind negyedmillió forint az éves gázolajszámla. Ha pedig 100-110-zel megyünk a sztrádán, akkor a városi fogyasztással együtt 266 ezer forintot kell tankolásra költeni.

Szervizkiadások

A C4-est 25 ezer kilométerenként vagy - ha ennél kevesebbet fut az autó - akkor évente kell kötelező szervizre vinni. A becsült kötelező szervizköltségek - a Citroën Magyarországtól kapott adatok szerint - öt év alatt évente nettóban 35-57 ezer forintba (bruttóban 44-73 ezer forintba) kerülnek. Az összegek kizárólag a karbantartási tervben előírt műveleteket tartalmazza, a kopóalkatrészek ára nincs benne, mert azoknak a csereciklusa használat módjától is függ.

Biztosítás

A biztosítási költség a most július elején két legolcsóbb ajánlattal számolva - a 13,5 és 14,4 ezer forint biztosítási adóval együtt - évi 59 vagy 61 ezer forint.

Öt év alatt ennyibe kerül

A teljes üzemanyag-költség öt évre vetítve - az idén májusi átlagos gázolajárral számolva - 1,24 millió-1,41 millió forintos összeget jelent. Ehhez jön az öt év alatt összesen nettó 215 ezer forintos (bruttó 273 ezer forintos) becsült kötelezőszerviz-számla. A biztosítási díj szintén öt évre - a mostani díjakat alapul véve - további 300 ezer forintos összeget jelent. Összesen a takarékos C4-es fenntartása öt év alatt 1,81-1,98 millió forint. Így kilométerenként a kocsi elmegy 24-26,5 forintból.

Emellett van még az értékvesztés, amely minden autónál az egyik legjelentősebb tétel. A szóban forgó Citroën az ötödik év végére az eredeti ár negyedét éri, azaz a tesztautó esetében 4,87 millió forint lesz az értékvesztés, az 5,2 millió forintos - akciók nélküli - listaáron kapható 1,6-os Blu HDI alapmodell esetében pedig 3,9 milliót visznek el az évek.

Így mér a Buksza (módszertanszerűség):
A kötelező felelősségbiztosítási díjak a online biztosítási kalkulátorok adataiból származnak (új belépő, 40 éves budapesti VIII. kerületben élő férfi, kedvezmények nélkül). A díjak változását nem lehet pontosan előre jelezni, ezért az ötéves időtávon a most érvényes árak szorzata szerepel a költségek között. A szervizköltségek a márkakereskedőtől, -szerviztől kapott adatokon alapulnak, és becsült kiadást takarnak.

A fogyasztás az éves futásteljesítményre vetítve egyharmad sztrádahasználat, és kétharmad városi használat alapján adódik. A sztráda esetében külön van a "takarékos",vagyis a 90, és "normál", azaz a 125-130 kilométer per órás sebességnél történő fogyasztás. A kalkulációhoz használt üzemanyagár a legfrissebb, a KSH által közölt forintos literenkénti átlagárból adódik. A biztosítási díjhoz hasonlóan az üzemanyagárat is lehetetlen pontosan prognosztizálni, ezért itt is a jelenleg érvényes árakból erednek az ötéves használatra vonatkozó kiadások. Az adatok 2016. júliusában érvényes átlagárakon (benzin, biztosítás) alapulnak, ezért később az adatok elavultak lehetnek.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Rodent, 2016.07.08 04:34

@Pegazus_a_borbarat: "a nemrég vásárolt Pontiacommal "

Fel eve meg azt hazudtad, hogy az oroszoktol kaptad :)

Es persze azt is elfelejtetted megemliteni, hogy egy 15 eves tragacsrol van szo :)

"Hát ez a gép annyit eszik mint egy tank, 15 litert százon"

Akkor valami komoly baj van vele, nem artana megnezetni egy hozzaerto szerelovel. A 3.2 -es ML mercink vegyes hasznalatban nem eszik ennyit, az 5.9L -es V8 -as Durangom evett ennyit.

"Igaz, nagy élményt nyújtott a 3800 köbcentis motor teljesítménye"

Mirol hablatyolsz? Az a motor uj koraban se tudott 200 lovat, 15 evesen, hanyagul tartva jo ha tud 150 -et, mikozben masfel tonnas autot kell mozgatnia. Baromi eros :DD

"a kényelmi eszközök mint pl. a napfénytető, a CD-lejátszó, a szélvédőre kivetített műszerfal (HUD - Heads Up Display), a kormánykerékről állítható rádió"

LOOL :D Egy Ladahoz, regi Skodahoz, Trabanthoz kepest ez mind szep es jo, egy normalis mai autoban ez mind alapfelszereltseg. Mondjuk egy ilyen kivenhedt gyari melosnak mint te elhiszem, hogy ez mind csodalatos :)

"és persze a benzinkutakon okozott feltűnés..."

Mar megint orosz nepi viseletben maszkaltal es vegig rohogtel mint a fakutya? Nem csodalom, hogy feltunest keltettel :DD
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rw3, 2016.07.07 22:22

@Warlock: "átlagminimálórabér" teuton, múltkor hasonlót vezetett le a Németországban minimál órabéren vehető costa ricai dinnyével kapcsolatban is, meg előtte valami mással is, csak arra már nem emlékszem. A cikk persze sem nem dinnyéről szólt. Értelme semmi, érdekelni senkit nem érdekel, de hát ez a mániája a lelkemnek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Pegazus_a_borbarat, 2016.07.07 22:04

Most vezettem le a nemrég vásárolt Pontiacommal 800 kilométert, ez volt az első komolyabb bevetése. Hát ez a gép annyit eszik mint egy tank, 15 litert százon - pedig végig autópályán mentem -, így a kis kirándulás 120 liter benzinbe került... Igaz, nagy élményt nyújtott a 3800 köbcentis motor teljesítménye, a kényelmi eszközök mint pl. a napfénytető, a CD-lejátszó, a szélvédőre kivetített műszerfal (HUD - Heads Up Display), a kormánykerékről állítható rádió, és persze a benzinkutakon okozott feltűnés...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2016.07.07 21:36

@Warlock: Jól leirtad a lényeget, ahol évi 60-80.000 et mennek ott van értelme a dizeleknek ha 3 havonta cserélik az olajat, szervizelik, átnézik és persze országuton meg autópályán megy az autó én is húztam le a hirhedt delphi injektoros clioval gond nélkül 200.000 et 3 év alatt főleg autópályán...2 másik kollégám meg saját rönyó dizelessel szívott mert azokkal városban futkározott az accony a bótba meg az oviba rendszeresen..

Ellenben akinek mondjuk aki napi 5-10 km .-t megy a városban a munkahelyére és komolyan veszi a 30.000 es oljacseréket az már boritékolhatja is a horror számlákat...

Tehát jön a matek... occsó szívó benzines rövid távra bombabiztos motorral vagy a körülményekre szervízre kényes dizel... nos melyik a jobb az átlag mezei autósnak...

kapával kell gyomot irtani sörétessel meg vadászni nem pedig forditva mert az eléggé röhejes lenne...

A cikk viszont mintha túlreklámozza a dizelt ami persze nem való mindenkinek..
de ezt persze Te is tudod
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2016.07.07 20:27

@teuton: "A gyartoknak pedig a nemet piac a legfontosabb, mert ott több auto van, mint egesz Közep-Europaban... Na ennyit az okoskodoknak.."

Te szerencsétlen... te... nem zavar hogy a cikk egy magyarországi online felület cikke, a magyar viszonyok és árak szerint, magyar pénznemben végez elemzést egy autóról... erre jössz itt azzal, hogy mi van Németországban, mennyi autó van, meg mekkora a piac, meg hova terveznek a gyártók...

ki itt az okoskodó... ?? Te... szerencsétlen hibbant elméjű gazdasági bevándorló te..... húúúúúúú... a kátránypapír világít melletted, olyan sötét vagy... mint a hold sötét oldala... te...

Olvasd el a cikket... ha beszélni még magyar, utána szövegelj... Idióta...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html