Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az MNKH Zrt.-t azért hozták létre 2012-ban, hogy segítse a magyar cégek külföldi terjeszkedését. Az indulás után nem sokkal az akkori elnök Kerekes György a Napi.hu-nak elmondta, hogy három éven belül önfenntartóak akarnak lenni, melyből a fő bevételt az úgynevezett ügynöki díj adná, melyet mindig az adott ügylethez viszonyítanak. Ezen felül államkötvényekbe is tettek pénzt, ám úgy tűnik a nagy siker egyelőre nem jött el.

Az Index beszámolója szerint ugyanis 9,1 milliárd forintos ráfordítás mellett az MNKH mindössze 4,5 milliárd forintot keresett a belföldi és 1,1 milliárdot a külföldi értékesítésből. A szervezet működése pedig egyáltalán nem nevezhető olcsónak: 1,5 milliárd forint ment el személyi jellegű ráfordításokra, 1 milliárd bérekre, 180 millió "egyéb személyi jellegű kifizetésekre", 332 millió járulékokra.

A bérekre tehát nem kevés pénz megy el, a részleteket nézve az látható, hogy a 141 dolgozó átlagosan évi 10,6 millió forintot vitt haza, ami bruttó 880 ezres bérnek felel meg.

Kép: Reuters

Mindezzel párhuzamosan a siker meglehetősen szerény, az Index például felhívja a figyelmet arra, hogy MNKH hiába nyitja egymás után a méregdrága külföldi kirendeltségeket, azokban az országokban, ahol megjelenik, nemhogy növekedne, hanem csökken az export. Sőt, van, ahol többe kerül maga a kereskedőházi kirendeltség fenntartása, mint amennyi a teljes áruforgalom értéke.

Sokatmondó adat az is, hogy a 444 által kiperelt adatok szerint az MNKH alapítása óta összesen 2,8 milliárd értékben hozott össze külföldi üzleteket magyar cégeknek. Az Index szerint, "ha nagyvonalúan úgy számolunk, hogy ezeken átlagban 10 százalékos haszonkulcsuk volt a magyar vállalkozásoknak, akkor tehát saját eladásain kívül 280 millió forint profitot hozott eddig a magyar gazdaságnak az MNKH.

Miközben az elmúlt három év beszámolói szerint 8,5 milliárd forintjába került a magyar adófizetőknek. A részletekről pedig titkolózik a szervezet, hiszen az MNKH Zrt. által létrejött külföldi üzletek részleteit az Index is kikérte a kereskedőháztól, de ezt 600 ezer forintért akarták csak odaadni.

Az Index nem felejti el megjegyezni azt sem, hogy ha a nemzet kkv-i nem is, egyes kormányközeli körök elég jól kaszáltak az MNKH megrendelésein. Erről bővebben ide kattintva olvashat.

A profit nem náluk keletkezik

Megteremtjük az exportlehetőséget a magyar vállalkozások számára, így a költség nálunk jelentkezik, a bevétel, a profit azonban a magyar kis- és középvállalkozásoknál marad - mondta az Origónak adott interjújában Ducsai-Oláh Zsanett, az MNKH vezetője. Szerinte a szervezet többek közt a magyar kormány stratégiai célkitűzéseit hivatott szolgálni, hogy "a meglévő eszközrendszerével hozzájáruljon egy új szerkezetű gazdaság felépítéséhez, a magyar érdek megfogalmazásához és képviseletéhez, illetve ahhoz, hogy Magyarország olyan külkapcsolatokat tudjon kiépíteni, hogy a világgazdaság minden jelentős szereplője érdekelt legyen a magyar gazdaság sikerességében".

Ducsai-Oláh Zsanett

A 2015-ös pénzügyi eredményekkel kapcsolatban annyit mondott, hogy minden egyes export-promócióra, kereskedelemfejlesztésre költött forint rövid-, közép- vagy hosszútávon megtérülő befektetés. Ennek a befektetésnek a haszonélvezője nem az állam, hanem a kkv-szektor, hiszen nő a vállalkozások exportból származó árbevétele.

Ducsai-Oláh hangsúlyozta azt is, hogy tavaly jelentős összeget fordítottak a külföldi kereskedőház hálózat bővítésére, több szakmai programot is elindítottak, illetve összesen több, mint egy tucat új kereskedőházat nyitottak meg - ennek is köszönhető a veszteség.

A hírünk megjelenése után reagált az MNKH

A szervezet szerint az általuk végzett export-promóciónak is köszönhető, hogy tavaly 90,5 milliárd euróra emelkedett a magyar kivitel. Más kérdés, hogy ez főképp a Magyarországon dolgozó multiknak, például autó- és gyógyszergyáraknak köszönhető, a kkv-k részesedése elhanyagolható az exporton belül. Bár az MNKH megjegyzi azt is, hogy ahol irodát nyitottak, ott jelentősen megnőtt az érdeklődés, ugyanakkor - ha volt egyáltalán - nem szólnak az ezáltal létrejött forgalomnövekedésről. Érdekesség, hogy miközben arról írnak a közleményben, hogy partnereik 2015-ben 895 milliárd forint exportárbevételt realizáltak, addig a 444.hu cikkéből kiderült, hogy ebből mintegy 2,8 milliárd forint köszönhető a kereskedőháznak. Ezen kívül megismétlik az Origónak adott interjúban elhangzottakat, miszerint a költség az MNKH-nál jelentkezik, a bevétel, a profit pedig a magyar kis- és középvállalkozásoknál. A hivatal közleményét kérésükre változás nélkül közöljük:
Megtérülő befektetés az állami export-promóció

Az export-promócióra költött összegek hatása kézzelfogható. A magyar export tavaly rekord szintre emelkedett, 90,5 milliárd eurót tett ki, ami 7,1 százalékos növekedést jelent 2014-hez képest.
A KSH legfrissebb adatai szerint az idei évben a magyar gazdaság export teljesítménye továbbra is dinamikusan növekszik. Az év első öt hónapjában (január és május között) a kivitel 5,1 százalékkal, közel 584 milliárd forinttal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest. A külkereskedelmi mérleg többlete pedig 21,9 százalékkal, közel 235 milliárd forinttal nőtt 2015 azonos időszakához képest.Az MNKH partnereinek 2014-ben 760 milliárd forint volt az exportárbevétele, míg 2015-ben 895 milliárd forint exportárbevételt realizáltak, ami 135 milliárd forintos növekedést jelent.A tavalyi év során a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) jelentős összegeket fordított külföldi hálózatának bővítésére, illetve több szakmai programot is elindított a magyar kis- és középvállalkozások exporttevékenységének növelése érdekében. Az MNKH feladata, hogy lehetőséget és képességet teremtsen azoknak a magyar vállalkozásoknak, amelyek exportálni kívánnak. Az export-promóció egy szolgáltatás, a költség a Kereskedőháznál jelentkezik, a bevétel, a profit azonban a magyar kis- és középvállalkozásoknál.A tavalyi év során összesen több, mint egy tucat új kereskedőházat nyitott az MNKH, amelyek száma év végére így közel 40-re emelkedett. Azokban az országokban, ahol a Kereskedőház irodát nyitott, ugrásszerűen megnőtt a regisztrált érdeklődések száma, átlagosan négyszeresére.