Egyre nagyobb a baj az M1-esen - mikor javul a helyzet?

Budapesttől Győrig 163 nagyméretű kátyú (és számtalan kisebb) tarkítja az M1-es autópályát. A helyzet egyelőre aligha javul érdemben - derül ki a 24. hu írásából.
Domokos László, 2018. március 12. hétfő, 06:20
Fotó: MTI/EPA

A megnövekedett forgalom és időjárás az oka, hogy az aszfaltburkolat romlása jelentősen felgyorsult az utóbbi években az M1-esen - közölte az autópálya karbantartója, a Magyar Közút Zrt. a 24.hu megkeresésére.

Amíg ugyanis 1995-ben átlagosan 20 ezer jármű haladt át naponta az M1-esen, addig mára ez a szám egyes térségekben a 80 ezret is eléri (ennek fele kamion, teherautó), a fővároshoz közel pedig a gyorsforgalmi út több helyen is 100 százalék feletti kapacitással üzemel.

Az időjárás és a forgalomnövekedés (különösen a teherforgalomé) mellett az M1-es lepusztulásának fő oka, hogy az állam nem tartja megfelelően karban az autópályát - mondták a portálnak közlekedési, illetve az autópályák állami kezelésére rálátó szakértők, akik nem akartak névvel nyilatkozni.

Egy régebben épült aszfaltút felső kopórétegének átlagos élettartama 3-8 év, a teljes cserét szükséges elvégezni meghatározott időközönként és szakaszonként. Az M1-es legkorábban épült szakasza (1976-77) Budapesttől Tatáig tart, itt van a legtöbb kátyú és forgalomkorlátozás.

A szakértő szerint régen ki kellett volna cserélni az M1-es aszfaltjának teljes felső kopórétegét, de ilyen felújításról nem tud 2010 óta, legalábbis a legkritikusabb szakaszon nem volt ilyen. Csere helyett kátyúzás zajlik, amivel az a probléma, hogy nem tudják úgy összedolgozni a régi és az új réteget, hogy ne folyjon be a víz, ami fagy esetén automatikusan szétfeszíti a burkolatot, tehát a régi kátyúkat is ki kell javítani az újak mellett.

A Magyar Közút szerint rendszeresen végeznek felső kopóréteg felújítási munkákat, az M1-es autópálya legrosszabb állapotban lévő szakaszain is. Például 2015-2017 között Bicskénél - igaz, csak 7 kilométer hosszan.

Szakértők szerint az állam azért nem tudja megfelelően karbantartani az M1-est, mert erre nincs pénze. Az útdíjból származó évi 220 milliárd forintot az utakra kell fordítani, de az M1-es teljes kopóréteg-cseréje valószínűleg elvinné ennek jelentős részét.

Úgy tudni, a fejlesztési minisztériumban évek óta porosodik egy átfogó burkolatgazdálkodási program az M1-es felújítására, de ez az elmúlt nyolc évben valamin mindig elbukott.

Fotó forrása: MTI/EPA/Christoph Schmidt

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

realbarca, 2018.03.20 18:27

megoldás, győr- fehérvár - dunaújváros - kecskemét ( v.hasonló) autópálya építése, a balkáni forgalom nem pest felé terelése
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zana, 2018.03.14 13:54

Felcsúti stadion meg kisvasút helyett tartsák karban az autópályákat!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2018.03.14 11:42

@lomb: 2018-ban nem unja már a visszamutogatást?!

UNALMAS!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2018.03.13 16:45

@atombandi: "eloszor is nemtom feltunt-e, de nem ekezetes a billentyuzetem, "

"Nemtod"? Ok... typo, bocsi... értelemszerűen ékezet nélkülit akartam írni, sietségemben (nem felindultságomban) mellément. Tudod... én nehezen tudok "felindulni" az ökörségeiteken meg az állandó politizáláson. Mivel MLB-hez hasonlóan engem sem érint a nyomorotok...

Neked viszont nyilván jól fizetnek azért, hogy még külföldről is buzgón trollkodsz itt minden áldott nap... Ki az az állat, aki külföldre megy dolgozni, és magyar kommentoldalakon éli a mindennapjait?? Az aki meg van fizetve érte, ugye büdös troll?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2018.03.13 16:37

@atombandi: "te sem vagy kivetel, ugyanolyan fideszes vagy, mint a tobbi, "

De... gratulálok... Mivel szerintem nem földút minőségű az M1-es, tehát ez azt jelenti hogy fideszes vagyok... bravó... észlény... :DDD te meg ugyanolyan hülye vagy, mint a többi liberós...

"csak te meg gerinctelen is vagy, mert le is tagadod..."

De... hogyne... tagadom... de te lebuktattál engem, az ős fidesz fan-t... nem is tudom, mit csináljak most, úgy kiborultam... :DDDD te idióta...

"miaz, hogy "osztja az eszet"?"

Nem "miaz", hanem "mi az"... ha már kötekedésbe csapunk át... akkor fogalmazunk szlengesen a fenti esetben (értsd, úgy magyartalanul ahogy írtam), ha érzékeltetni akarjuk, a másik mennyire nevetséges. Én érzékeltetni akartam, mennyire nevetséges vagy, ezért lett "eszet" az "észt" helyett. Nem hallottad még? Költözz haza, majd fogod. Ostoba emigráns troll.

"soxorosan beszedtek"

Na... most kötekedjek én is?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html