A korábban leginkább meghatározó tényező, a kormányzati gazdaságpolitika hatása visszacsúszott a második helyre, míg a beszállítói árak változása a korábbi negyedik helyről feljött a dobogó harmadik fokára.

A korábbi 40 százalék helyett jelenleg a vállalatok 56 százaléka véli úgy, hogy a belföldi kereslet szerepe a legfontosabb - mondta Peter Roebben, a K&H üzleti ügyfelek részleg vezetője. A hazai lakossági fogyasztás igen intenzív volt az elmúlt években, a kiskereskedelmi forgalomban három éve növekvő trend figyelhető meg, miközben a külkereskedelemnél nincs ilyen látványos javulás - fejtette ki. Az elmúlt évek tendenciája alapján így a vállalatok a biztosra mennek, és inkább a belföldi piacon próbálkoznak.

Egyre kevésbé hat a profitabilitásra viszont a forint árfolyamváltozása, az euró stabil, 310 forint körül mozgó értéke a nagyvállalatok szempontjából is kedvező, hiszen a cégek meglátása alapján az árfolyamváltozások hatása jelentősen lecsökkent.

Míg két évvel ezelőtt az árfolyamváltozásokat vélték az egyik legfontosabb tényezőnek, amely hatással van a vállalat profitjára, addig ma már csak a középmezőnyben szerepel. Ennek hátterében a stabil árfolyam mellett feltehetően az is áll, hogy a vállalatok fele kizárólag hazai piacra termel, és a korábban említett tendencia szerint ez az arány a következő időszakban tovább növekedhet - mondta Roebben.

A nagyvállalatok eredményeit meghatározó tényezők sorrendjében a sor végén levő inflációt és a finanszírozási lehetőségek alakulását változatlanul a cégvezetők csupán töredéke tartja fontosnak a vállalat rövid távú jövedelmezősége szempontjából. Ez jól mutatja, hogy a vállalatok nem szenvednek hiányt finanszírozási forrásokban, nem ettől függ jövedelmezőségük - hangsúlyozta a szakember.