A benzin esetében 4-6 forintos csökkenést indokolnak a nemzetközi piaci folyamatok és a forint árfolyamváltozása, a dízelnél pedig 3-4 forint körüli árcsökkentés feltételezhető - áll a GKI Energiakutató heti prognózisában. Ha bejön a jóslat, a 95-ös benzin literenkénti átlagára A csökkentéssel a 95-ös benzin literenkénti átlagára 352-355 forintra, a gázolajé 345-347 forintra mérséklődhet.

A Reuters adatközlése alapján az augusztus 17- augusztus 21 -i héten a benzin ára a mediterrán piacon, heti átlagban 4,6 százalékkal csökkent, a gázolajé 3,9 százalékkal lett olcsóbb. A forint árfolyama ugyanezen időszak alatt, heti átlagban 0,6 százalékkal erősödött a dollárhoz viszonyítva.

A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. Az árdöntések azonban számos más, az olajvállalatok tényleges beszerzéseinek és működési költségeinek alakulásától függnek, A piaci változások regisztrálását több cég (pl. Bloomberg, Platts, Reuters) végzi, az árjegyzések között esetenként nagyobb eltérés is lehet. A GKI Energiakutató Kft. a Reuters árjegyzései alapján végzi el az árváltozás előrejelzéséhez tartozó számításokat.

Mélyben az olajár

A Brent spot kőolaj ára a héten 44-48 dollár között változott, heti átlagban közel két dollárral, mintegy 3,8 százalékkal mérséklődött az olajár. Az árak a héten lassan mérséklődtek, majd pénteken nagyobbat estek. Ezzel az olajár lejjebb került, mint az idei januári mélypont. A csökkenés egyértelműen a túlkínálat hatására jelentkezett, illetve egyre komolyabbak az aggodalmak a kínai gazdaság teljesítményével kapcsolatban. A kínai valuta leértékelése sem kedvező a kínai olajkereslet szempontjából. Az elemzők folyton hangsúlyozzák, hogy az amerikai nyári vezetési szezon keresletnövelő hatása lassan elmúlik, de másrészt a heti mérések szerint továbbra is 6 százalék feletti az éves üzemanyag-igénynövekedés. A pénzügyi befektetők a múlt héten ismét jelentős mértékben csökkentették a hosszabb lejáratokra vonatkozó eladási opciójukat, azonban továbbra is a határidős árak lassú emelkedést tartalmaznak. Az amerikai kőolajfúrások száma a múlt héten kettővel emelkedett, azaz a mérséklődő árak és bővülő kínálat mellett a palaolaj-termelők további kínálati bővítés mellett döntöttek. AZ OPEC vezetői továbbra is a kitermelés bővítése mellett állnak, egyelőre nem látszik, hogy változna Szaúd-Arábia álláspontja az OPEC politikájára vonatkozóan.

Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga 2,1 dollárral csökkent az előző heti átlaghoz viszonyítva, a spot ár továbbra is a határidős ár alatt változik. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten alig változott.

Hiába erős az üzemanyagkereslet

Az űzemanyagpiacokon továbbra is erős a kereslet, augusztusra már 2,5 millió tonna üzemanyagot jegyeztek elő szállításra Európából az amerikai partok felé. Az európai dízel kínálata tovább erősödött, több mint 5 millió tonna dízel érkezhet Európába Oroszországból, az Egyesült Államokból és Közel-Keletről. A dízel határidős struktúrája kedvez a tárolásnak, mivel a határidős árak növekedést jeleznek. Az északnyugat-európai piacon jelentősebb volt az árcsökkenés ezen a héten, mint a mediterrán piacon, de a két régió árai között továbbra is 40-50 dollár közötti különbség van.

A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon az augusztus 17-21 közötti időszakban 4,6 százalékkal csökkent, a másik két piacon (az észak-nyugat-európai piacon és az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon) 5,0-5,7 százalékos volt az árcsökkenés. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 3,9 százalékkal csökkent, az észak-európai piacokon 3,9-4,2 százalékos volt az árcsökkenés. A heti folyamatok azt jelzik, hogy az európai benzin-export lehetősége még nem zárult le, illetve a földközi-tengeri térség piacára egyre több üzemanyag érkezik, így fokozatosan csökkennek az árak. Ezen a héten mindkét üzemanyag jól követte az olajárak esését. Az európai raktárakban magas szinten van a tárolt üzemanyag mennyisége, az egy évvel ezelőtti szinteket kb. 20 százalékkal haladják meg. A déli és az északi területek közötti árkülönbséget továbbra is az magyarázza, hogy a Rajna vízszintje igen alacsony, ezért az üzemanyagszállító hajók csak félig töltve közlekedhetnek, amely a költségeket növeli és az ellátást lassítja.