Ekkorát kaszál az autósokon Budapest

Tavaly a Fővárosi Önkormányzatnak 950 millió forintos nyeresége volt a fővárosi parkoláson, ám ez csak a jéghegy csúcsa. A kerületi önkormányzatokat is ideszámítva nettó 8 milliárd forintos nyereség keletkezik a parkoláson – pedig elvileg nem is a nyereség, hanem a forgalomszabályozás a cél. Idén újabb területek lesznek fizetősek, természetesen ezúttal is forgalomszabályozási célokkal.
Papp Zsolt, 2015. március 13. péntek, 07:15
Fotó: Napi.hu

A Fővárosi Önkormányzat nyilvánosságra hozta a parkolási bevételeit. A beszámoló szerint 3100 parkolóhely használatáért éves szinten 1,365 milliárd forintot fizettek az autósok, amivel szemben 407 millió forintnyi kiadást számoltak el parkolási cégeket üzemeltető kerületi önkormányzatok. Így tavaly 950 millió forint nyeresége - vagyis nettó bevétele - keletkezett a Fővárosi Önkormányzatnak a parkolásból.

Az eredmények javuló tendenciát mutatnak, hisz 2013-ban a magasabb, 1,36 milliárdos bevétel ellenére kevesebb, 856 millió forint került az önkormányzathoz, ugyanis a parkolási rendszerek üzemeltetői 513 milliós költséget számoltak el. 2013-tól új rendszer lépett életbe a fővárosi parkolás területén: a kerületi lobbi kiebrudalta a Fővárosi Önkormányzatot a parkolásüzemeltetésből, arra 2013 januárjától csak kerületi önkormányzatok jogosultak. Így fővárosi parkolókat is a kerületi cégek üzemeltetik, ám a parkolók maradtak Budapest tulajdonában - így évente elszámolnak a kerületek a fővárossal. Ezt az egyszerűsített elszámolást hozta nyilvánosságra a főváros. Ezzel némi betekintést nyerhetünk a fővárosi parkolási bevételekbe, ugyanis a kerületek nem verik nagy dobra a bevételeiket - van olyan kerületi költségvetés, ahol meg sem jelenik önálló soron például a parkolási bevétel.


Pedig a főváros által most nyilvánosságra hozott adatokból az látható, hogy míg Budapest 950 milliós hasznot húz, az érintett kerületek további 9 milliárd forintot. Igaz, ez utóbbi még az áfás összeg, vagyis az önkormányzatokhoz mintegy 7 milliárd forint kerülhet nettó bevételként. Elvileg a parkolásra, mint forgalomszabályozási eszközre tekintenek várostervezők, de látható, hogy Budapesten egyes kerületekben a költségvetés egyik fontos pillére az autósok által fizetett helyhasználati díj. A másik oldalról szemlélve hiába a belső kerületekben az óránként akár 440 forintos parkolási díj, a parkolóhelyek tele vannak, vagyis valóban szükség van a forgalomszabályozásra.

Itt a legnagyobb biznisz a parkolás

A főváros számaiból az is kiderül, hogy nem az V. kerületben, hanem a szomszédos VI. kerületben, a Terézvárosban a leghatékonyabb a parkolás. Itt az egy helyre jutó éves nyereség - a kiadások levonása után - 537 ezer forint szemben a V. kerület 453 ezer forintjával. Jól fizetnek még a VII. kerületi parkolóhelyek is, ahol még 319 ezer forint az egy helyre jutó bevétel. Jóval szerényebb számokkal dolgozik az olcsóbb parkolási övezetben működő VIII., IX. (Ferencváros) és újpesti (XIII. kerület) önkormányzat parkolási cége.

Budapest parkolási bevételei 2014-ben, kerületek nélkül (millió forint)
BeszedőBevételKiadásÖnkormányzati bevételEgy parkolóhelyre jutó éves bevétel (Ft)
VI. Ker. Terézvárosi Vagyonkezelő Zrt423,6128,6295537 358
VII. Ker. Erzsébetváros Önkormányzat72,221,650,5319 689
VIII. Ker. Józsefvárosi Önkormányzat Parkolási Szolgálat228,7101,6127,1215 797
IX. Ker Ferencvárosi Parkolási Kft.107,768,439,3121 348
XIII. Kerületi Önkormányzat184,68797,6116 883
V. Kerületi Önkormányzatn.a.n.a.334,4453 782
Forrás: Fővárosi Önkormányzat


A budapesti parkolási szokásokat laposan átalakíthatja dugódíj, vagyis a behajtási díj. A tervek szerint 2017 környékén jöhet a dugódíj, még nem eldöntött milyen területen - a leggyakrabban hangoztatott tervek szerint a határ a pesti oldalon a Hungária-körgyűrű lenne. Ennek bevezetésre a 4-es metró támogatási szerződése kötelezi a Fővárosi Önkormányzatot. (Behajtási díj hosszú évek óta létezik a fővárosban, ám a kis terület miatt ez nem annyira közismert: az V. kerület egyes utcáiban például kizárólag behajtási engedéllyel közlekedhet személy vagy tehergépkocsi.) 

Újabb fizetős övezetek jönnek


Miközben éves szinten több milliárdos bevételek keletkeznek a parkolásból, új parkolók, pláne a főváros közlekedést tehermentesítő P+R parkolók nemigen épültek az elmúlt években. Hosszú vajúdás és egy évvel a 4-es metró átadása után a Fővárosi Önkormányzat a napokban döntött a kelenföldi P+R parkolók létesítésről. A tervek szerint 490 parkolóhely létesül Őrmezőn az év közepéig - a beruházásra 1,3 milliárd forintot kap a BKK. Őrmezőn a fővárosnak az uniós támogatásban vállalt kötelezettségeként összesen 1500 parkolóhelyet kellene létesítenie. A P+R parkoló építésének döcögősségét jól jelzi, hogy egy másik beruházásban mindössze 30 új parkoló épül Budagyögyén - ezzel ki is fúj az idei parkolóprogram. Összehasonlításul: a kerületek és a főváros 40 ezer fizetős parkolóhelyet üzemeltet.

Eközben a fizetős parkolás tovább terjeszkedik: az I. kerületben a főváros kezelésében lévő eddig ingyenes parkolóhelyek is fizetőssé válnak - erről legutóbbi ülésén döntött a fővárosi közgyűlés. Az év közepétől Óbudán is bevezetik a fizetős parkolást - erről a III. kerület közgyűlése döntött. Az óbudai önkormányzat természetesen szintén forgalomszabályozási eszközként tekint a parkolásra - a tervezett 175 és 265 forintos óradíj valóban a legolcsóbbak közé tartozik majd a fővárosban.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

DrAgy, 2015.03.13 16:29

Idézet egy hsz-ből: "Barmilyen kormany is jojjon ha noveli az autosok kiadasait az egeszeben veve csak jo dolog....." Válaszom: Az jó a hozzászólónak, hogy a vízvezeték, a gáz, a hűtőgépszerelő, a TV szerelő, meg a többi kétszer-háromszor drágábban fogja a munkát elvégezni? Mert a költség növekedését természetesen fel fogja számítani. Nem beszélve a többi szolgáltatásról, amely autó használat nélkül megoldhatatlan. Tapasztalatból tudom, hogy a főváros egyik végéből a másikba családdal eljutni autóval kb. fél óra, ugyanaz tömegközlekedéssel 2-2,5 óra. A lábatörött és kezelésre járó rokont sem lehet utókezelésre, felülvizsgálatra vinni tömegközlekedéssel, főleg nem bubival.Ezt írígyli a kedves hozzászóló? Kívánom neki, hogy ezentúl lovaskocsival vigyék a kenyeret is a közeli boltba, frissként a szombatit hétfőn. Akkor kevesebb autó lesz, amire írígykedhet. Neki sincs megtiltva, hogy vegyen egyet. ...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

istvan3000, 2015.03.13 14:00

@ingyen:
Tudtad, hogy az IQ szep dolog? Kar, hogy neked nincs..........
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ingyen, 2015.03.13 13:54

@lomb:

mit Demszkyzel geci?
nézz már rá a térképre, a mai fizetős területek jó ha fele az, amire Demszky vezette be.

hogy a fidesz közösségi célra?
hány ezer milliárdot loptak el 5 év alatt?
hol élsz te agymosott brom?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ingyen, 2015.03.13 13:52

@istvan3000:

mondták ma már, hogy a kva nyád kollektivista geci?

tömegközlekedéssel egy óra alatt teszem meg azt ami kocsival 20 perc, az összes alkalom 90%-a esetén. csak a belvárosba nem érdemes kocsival bemmeni, oda is csak a nap 24 órájából kb 2+2 alatt, és csak hétköznap.
minden egyéb esetben, ha nem a beévároba megyek, ha nem csúcsban megyek, ha hétvégén megyek, a

TÖMEGKÖZLEKEDÉS EGY KALAP SZ*R.

hogy rohadnál meg te tűláda.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2015.03.13 13:48

Az ostobák még a romáknak dolgoznak Mo-n. Ennyire nincs önbecsülés bennetek, hogy egy kreolnak dolgoztok??? Megérdemlitek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html