Az indiai Apollo Tyres 442,2 millió eurós beruházással felépítendő gumiabroncsgyára 975 főnek fog munkát adni - összevetésül: ez gyakorlatilag megegyezik a Hankook gyárbővítésével létrejövő új munkahelyek számával. Érdekes módon mindezt nem az indiai beruházó vagy a magyar kormány bejelentéséből lehet tudni, hanem abból, hogy az Európai Bizottság közölte: a támogatás nem ellentétes az EU állami segítséggel kapcsolatos szabályaival. A beruházás jelentősen hozzájárul a régió fejlesztéséhez, miközben a versenytorzító hatásai csak korlátozottak - vélekedett a bizottság versenypolitikáért felelős alelnöke, Joaquín Almunia.

Az Apollo-gyár 4-5 év alatt épülhet fel - fogalmazott korábban Neeraj Kanwar, az Apollo elnökhelyettes ügyvezetője. Hozzátette, a cég jelenleg nem tudja kielégíteni az Apollo és a Vredestein gumik iránti európai keresletet, a hollandiai gyár kapacitáskorlátai miatt. Ez - az európai újautópiac fellendülésével együtt - arra ösztönözte a céget, hogy prioritásként kezelje egy kelet-európai, zöldmezős beruházásban létrejövő gyár felépítését. A korábbi hírek alapján félmilliárd eurós beruházásra volt kilátás, a pontos számok tehát ennél valamivel kisebb összegről szólnak.

Szlovákia ezt most elbukta

A cég korábbi nyilatkozatai alapján a nyár második felére volt várható annak bejelentése, hogy a beruházási helyszínek versenyének legutolsó körében bennmaradt két ország, Szlovákia és hazánk közül melyikre esett a választás. Az Apollo augusztus elején azt jelezte, hogy még mindig tartanak a tárgyalások az érintett államokkal.

Ezt megelőzően voltak már olyan szlovák lapértesülések, amelyek szerint Szlovákia elbukhatta a beruházást. Ez a hír nem sokkal az előtt látott napvilágot, amikor - mint az most kiderült - júniusban Budapest közölte támogatási terveit Brüsszellel. Ezek szerint a közvetlen támogatás 48,2 millió eurót, a munkahelyteremtési támogatás 2,8 millió eurót, az adókedvezmények pedig 44,7 millió eurót tesznek ki.

Az Apollo korábbi közlése szerint a helyszínről a munkaerő képzettsége és költsége, a nyersanyagok és infrastruktúra elérhetősége, és az országok és/vagy régiók által felkínált befektetési ösztönzők mixe alapján született döntés.

A 29 milliárd forintos állami segítség nagyjából akkora támogatásintenzitásnak felel meg, mint a Hankooknak legutóbb megítélt apanázs. A dél-koreai cég legutóbbi, 88 milliárd forint értékű gyárbővítés kapcsán 18,1 milliárd forint támogatást kapott, vagyis a támogatásintenzitás valamivel 20 százalék feletti, az Apollo esetében pedig 21,6 százalék.

Ezért adott zöld utat Brüsszel

A gyár az észak-magyarországi Gyöngyöshalászon fog megépülni. Ez a térség a magas munkanélküliség, illetve az uniós átlagtól jócskán elmaradó GDP miatt az EU-előírások értelmében regionális támogatásra jogosult. Az állami támogatást a meglévő támogatási programok keretében nyújtják, ám a meglehetősen nagy összegre és a verseny torzulásának ebből fakadó fokozott kockázatára tekintettel be kellett jelenteni a brüsszeli bizottságnak, hogy az elvégezhesse az egyedi értékelést és jóváhagyást.

Az uniós testület megállapította, hogy az Apollo Magyarország anyavállalata, az Apollo Tyres Ltd. piaci részesedése a személygépkocsikhoz, könnyű tehergépkocsikhoz, tehergépkocsikhoz és autóbuszokhoz használt gumiabroncsok tekintetében a beruházást követően sem fogja elérni a 25 százalékot az Európai Gazdasági Térségben (EGT). Emellett a beruházással létrehozott termelési kapacitás a piac 5 százaléka alatt marad.

Egyszer már elkergették őket

Az Apollo Tyres 2008-ban egyszer már Gyöngyöst választotta új európai gyártóbázisa helyszínéül, ahol 200 millió euróból épített volna 900 főt foglalkoztató gumiabroncsgyárat. A Fidesz helyi önkormányzati frakciója azonban népszavazást kezdeményezett a beruházásról, amire válaszul a cég visszavonta ajánlatát. Később bejelentették, hogy letettek az európai terjeszkedésről.

Az elmúlt év tavaszán azonban a Financial Times már arról írt, hogy felmelegítették a tervet. A vállalat alelnöke elárulta, hogy 2011 végén körülnéztek Európában, elsősorban Lengyelországban és Magyarországon, de az eurózóna válsága miatt várakozó álláspontra helyezkedtek. A vezető akkor azt mondta: két-három év múlva megnézik, hol tart Európa, és ha jónak találják a feltételeket, akkor mégis felépítik itteni üzemüket.

Mekkora lesz az üzem a Hankookhoz képest?

Az üzem a tervek szerint akár napi 16 ezer személyautó- és 3 ezer teherautó-abroncsot is gyárthatna (ez évi bő 6,9 millió darabot jelent), ami évi 900 ezer tonna feldolgozott gumival lenne egyenértékű, de a korábbi vállalati közlések szerint az első fázisban csak mintegy 250 ezer tonnás lenne a létesítmény gyártókapacitása.

Európában még kicsik, de nagyon nőnek

Az 1972-ben Indiában alapított Apollo Tyres 2006-ban vásárolta meg a dél-afrikai Dunlop Tyres International Ltd-t, amely azóta Apollo Tyres South Africa néven működik. Három évre rá a holland Vredestein Banden BV-t vette meg, amely jelenleg Apollo Vredestein néven fut. A 2012-13-as üzleti évben 2,34 milliárd dollár forgalmat ért el és 16,5 ezer munkavállalóval rendelkezett.

A cég Indiában nyolc, Hollandiában egy, Dél-Afrikában pedig három gyárat működtet. Kanwar megerősítette, hogy az USA-ban nem terveznek gyárat aztuán, hogy tavaly decemberben kútba esett a Cooper Tire & Rubber Co. 2,5 milliárd dolláros felvásárlása.

Az Apollo globális eladásaiban az európai piac közel 30 százalékos részesedéssel szerepel, ami 685 millió dollárnak felel meg. Az elmúlt 12 hónapban az európai ún. utánpótlás-piacon (vagyis nem az autógyáraknak beszállított gumik piacán) 17 százalékos növekedést értek el, szemben a teljes piac 5 százalékos bővülésével, amivel részesedésük 3 százalék körülire emelkedett. Ez kis szám, de a legnagyobb európai piacon, Németországban 6 százalékos súllyal rendelkezünk, amivel az öt legnagyobb szereplő között vagyunk - fogalmazott Marco Paracciani, a cég marketingvezetője.

Ez kisebb volument jelent, mint amekkorára a Hankook magyarországi gyártóbázisa képes, de meghaladja a Michelin hazai kapacitását - igaz, utóbbi Nyíregyházán az átlagosnál jóval drágább személyautó-gumikat gyárt. A Michelin bezárásra ítélt budapesti gyárában 70 százalékos kapacitáskihasználtság mellett évi 27 ezer tonna tehergépkocsi-abroncs készül, míg a nyíregyházi üzemben közel évi kétmillió darab, felső kategóriás, luxus és sportkocsikhoz használatos gumit gyártanak.

A Michelin bezárásra ítélt budapesti gyárában 70 százalékos kapacitáskihasználtság mellett évi 27 ezer tonna tehergépkocsi-abroncs készül, míg a nyíregyházi üzemben közel évi kétmillió darab, felső kategóriás, luxus és sportkocsikhoz használatos gumit gyártanak.

A dél-koreai Hankook Tire európai termelőüzeme a Dunaújváros melletti Rácalmáson található, ahol 550 millió eurós beruházással a világ egyik legkorszerűbb abroncsgyárát építette fel 2007-ben. A gyár kapacitása dinamikusan nőtt: míg 2010-ben 6 millió abroncs termelésére volt képes, 2011-ben az össztermelés elérte a 9 milliót, 2012-ben pedig már évi 12 millió abroncsra emelkedett. A rácalmási beruházás harmadik fázisának idén nyári befejezését követően - amellyel a Hankook magyarországi befektetéseinek összértéke meghaladta a 880 millió eurót - 2014-2015-ben az üzem termelési kapacitása eléri az évi 17 milliót, a létszám pedig a 3250 főt. A rácalmási üzem a Volkswagen, a Hyundai és a KIA európai gyáraiba szállít közvetlenül abroncsokat. A mostani bővítés során közvetlenül újabb 950 munkahely jött létre.