Elképesztő árrobbanás a Malév-csőd után

A banki költségek mellett a repülőjegyárak emelkedése is sokszorosan meghaladta idén az inflációt. A KSH adatai valóságos árrobbanást mutatnak, holott a kerozinárak lejtőn vannak, így annak jártunk utána, mi okozhatta ezt a drágulást és mi várható a következő hónapokban. A kulcsszó ezúttal is: Malév.
Ádám Viktor, 2013. október 11. péntek, 07:13
Fotó: Napi.hu

A banki költségek mellett a repülőjegyárak is az inflációs rekorder címre pályáztak az idei hónapokban. A drágulás igazán májustól vett lendületet, akkor a KSH által számolt átlagár több mint 21 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, de augusztusban már a 30 százalékot közelítette az árindex. Utóbbi azt jelentette, hogy az év nyolcadik hónapjában - az egytized százalékponttal tempósabb drágulást felmutató banki szolgáltatások kivételével - nem volt olyan áru- vagy szolgáltatás az inflációs kosárban, ami a légiközlekedésnél (28,6 százalék) tempósabban drágult volna év/év alapon.

Az biztos, hogy a kerozinárak változása nem indokolja az áremelkedést, sőt. Skáre Balázs, a Solar Capital szakértője arról tájékoztatta ugyanis a Napi.hu-t, hogy a szingapúri spot árak tavaly augusztusban 130 cent/gallon körül jártak, februárban egészen 135 -ig emelkedtek, míg jelenleg 123 alatt mozognak - ezt mutatja a grafikon.

Forrás: Bloomberg

Malév-hatás először...

A jegyárak alapvetően mindig a kereslettől és a kínálattól függenek - értettek egyet a Lufthansa, az Air France - KLM és a WizzAir lapunknak nyilatkozó illetékesei. Az okokat ennél részletesebben elemezve Melles Botond, az Air France-KLM országmenedzsere úgy vélte: egyértelműen a Budapestről induló hagyományos légitársasági kínálat visszaesése okozza az áremelkedést. A Malév kiesése óta az értékesíthető kapacitás számos útvonalon visszaesett, illetve több útvonalon teljes mértékben meg is szűnt, ami a megmaradt kapacitásokon jelentős áremelkedéssel járt. Melles szerint fontos látni, hogy a Malév idejében megismert repülőjegy-átlagárak nem eredményeztek rentábilis üzemelést sem a Malévnak, sem az árversenybe kényszerülő konkurenseinek.

A Malév után kiesett útvonalakat a célállomástól sokszor 60-120 kilométerre fekvő másodlagos repülőterekre közlekedő fapados légitársaságok nem tudták átvenni, ezek a szolgáltatók elsősorban a rekreációs utazási közönséget tudták megszólítani alacsony árfekvésű termékeikkel. Az üzleti utazóközönség a célállomáshoz közel található, központi repülőterekre, napi több járat közül választható, megfelelő menetrenddel kíván eljutni; mindezzel párhuzamosan az árérzékenységük is alacsonyabb.

 

Nagyításhoz kattintson a grafikonra!


Így számol a KSH
A KSH négy desztináció - London, Párizs, Róma és Berlin - repjegyárait monitorozza. A célpontokat a turiszikai felvételek alapján választották ki, az egyébként népszerű török- és görögországi célállomásokra vonatkozó árakat pedig azért nincsenek benne a kosárban, mert azokat a járatokat szervezett csomagutak keretében használják az utazók, nem pedig szimplán repülőjegyet váltanak - tudtuk meg Mináry Borbálától, a statisztikai hivatal szakértőjétől. Az árindexet az adott desztinációban repülő hagyományos és fapados légitársaságok árai alapján számítják ki, mégpedig úgy, hogy hathavi árak alapján számolnak. Utóbbi azt jelenti, hogy egy adott úticél esetében úgy jön ki például a júniusi átlagár, hogy januártól kezdve minden hónapban felírják a júniusi indulásra szóló jegyek árát, majd súlyozatlan átlagot számítanak.

Melles Botond szerint legerősebben azokat az útvonalakat érinti a drágulás, ahol a Malév csődje után keletkezett űrben monopolhelyzet alakult ki. Nem maradt versenytársa például a Lufthansának a Budapest-Frankfurt, Budapest-München, Budapest-Hamburg és Budapest-Düsseldorf útvonalon, míg a Turkish Airlines a Budapest-Isztambul vonalon tudott jelentős átlagáremelést megvalósítani. Közvetlen légi összeköttetés hiányában komoly áremelkedés következett be az olyan hosszútávú relációk esetében is, mint például a Budapest-New York vagy Budapest-Peking útvonalon - ezekbe a távoli városokba ráadásul jelenleg csak egy tranzitállomás beiktatasával lehet eljutni Magyarországról.

Malév-hatás másodszor

Ha csak egy légitársaság repül egy útvonalon, ott óhatatlanul emelkednek az árak - értett egyet Mellessel Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója. Hozzátette: a reptérüzemeltető ezért is sürgette például, hogy egy másik légitársaság kapja meg a Tel Aviv, Kijev, Isztambul és Moszkva útvonalakat - a Wizz Air új járatainak megjelenése ezen a négy útvonalon biztos, hogy jótékonyan hatott a többi társaság árképzésére is. Melles hasonlóan látja: ezeken az útvonalakon a WizzAir megjelenése szerinte is átlagárcsökkenést eredményezhet, ha csekély mértékűt is. Egészen csütörtökig nagy kérdés volt a Sólyom Hungarian Airways elindulása, amely szintén komoly befolyásoló tényező lehetett volna a Budapestről induló es oda érkező útvonalakon.

Hardy szerint szintén megjelenhetett az árindexben, méghozzá az alacsony bázis révén az, hogy tavaly a Malév csődje nyomán hihetetlen árverseny alakult ki elsősorban a fapados piacon, a két legnagyobb szereplő között, ami egy-két ezer forintos jegyárakat is eredményezett. Ezt - emeli ki Hardy - sokáig nem lehetett fenntartani, tehát a légitársaságok az idén visszakorrigáltak a fapados piacon is. A Ryanair egy sor desztinációt megszüntetett Budapestről, a Lufthansa a berlini járatot állította le (ezen a piacon csak az airBerlin maradt), a Wizz Air pedig Genfet adta fel, meghagyva ezt a terepet az easyJetnek.

Mozgó hotdogárus
Az utazóközönség összetétele is átalakult, 52 százalék körüli a fapados utasok aránya, ami épp kétszerese a 2001-ben mért 26 százaléknak. Mindez a reptéri szolgáltatásokkal kapcsolatos igényeken is érződik, amire igyekeznek reagálni Ferihegyen is a kereskedelmi kínálat igazításával, ám jelentősebb változás a Budapest Airport kereskedelmi partnereink visszajelzése alapján nem történt. Ezzel együtt a diszkont légitársasági utasok igényeihez igazított a BA néhány olyan szolgáltatást, amit kifejezetten az ő utazási idejükhöz csatlakozva nyújt: ilyen például a mobil szendvicspult és a mozgó hotdogárus kocsi a terminálon.

Ofer Kisch, a Lufthansa közép-kelet-európai vezetője arról számolt be, hogy a közelmúltban nőtt a Budapestről induló és az oda érkező, európai desztinációkon közlekedő gépeik helykihasználtsága, így előfordulhat, hogy az utasok néhány alacsonyabb árú foglalási osztállyal nem találkoznak. Kisch szerint ez nem jelenti automatikusan azt, hogy a a légitársaság növelte volna a jegyárakat. Hozzátette: az interkontinentális járatokon - főleg észak-amerikai és ázsiai desztinációk esetében - a Lufthansa jegyárai alacsonyabbak, mint az elmúlt hat hónapban. (A KSH viszont nem az elmúlt hat hónaphoz, hanem az egy évvel korábbihoz viszonyítva közli az árindexeket. A szerk.)

Milyen árakra számíthatunk?

Akár egyetlen járaton öt-hatféle árú jeggyel utazhatnak az utasok, hiszen például a fapadosoknál kb. három hónappal a járat indulás előtt még nagyon olcsó az első tíz jegy, utána jön egy kicsit drágább másik "jegycsoport", majd egy héttel az utazás előtt már csak nagyon drága jegyeket lehet kapni - fogalmazott Hardy Mihály. Ugyanezt emelte ki Daniel de Carvalho, a Wizz Air szóvivője is, aki szerint akik elsőként foglalják le a jegyüket, lecsaphatnak a legalacsonyabb viteldíjakra, viszont amikor már alig van hely egy adott járatra, magasabb áron értékesíti a Wizz a fennmaradt jegyeket.

Ami az árak várható alakulását illeti, a Budapest Airportnál sem a kereslet ugrásszerű bővülésére, sem drasztikus drágulásra nem számítanak, hiszen a magyar utazók zsebében várhatóan nem lesz több pénz. Az Air France - KLM szakértője hozzátette: a téli hónapok, elsősorban január-február - a rekreációs utazók számának visszaesésével - mindig megnehezítik a repülőgépek megtöltését. A téli szezon (repülős síturizmus hiányában) leginkább a kis európai hálózattal rendelkező légitársaságoknak okoz fejtörést. Az ilyenkor szokásos kapacitáscsökkentések hivatottak az árakat a megfelelően rentábilis üzemeltetési szinten tartani, de Melles véleménye szerint ezúttal sem fognak elmaradni a szezonális árpromóciók.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Blama, 2013.10.12 12:12

Annak örülhetünk, hogy ezek az adatok a hivatalos inflációs adatokban nem jelennek meg.

Milyen sokat ronthatnának rajta.

De: a zem,berek nem utaznak repülővel, nem "alapszolgáltatás" ez, ahol csökkent a rezsi!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

na4, 2013.10.12 08:09

Nem kötelezö Peströl indulni. A környezö országokban is vannak repterek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zappara, 2013.10.11 22:43

@Fricibacsi:

látom, az nem zavar, hogy a Malév mintegy kétévnyi jobboldali kormányzás után ment csődbe..addig mondjuk e kisujjukat sem mozdították, amúgy, lehet, hogy ezt nem tették rosszul..ugyan a járulékos kár elég nagy
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bhole, 2013.10.11 15:42

Mikor pár hónapja én írtam személyes tapasztalatok alapján az áremelkedésről, akkor lehülyéztek a libsik.
Nem kell fellengzős terveket gyártani, mint a Sólyom, sőt repülőgép sem kell. Ki kell bérelni vagy kettőt a nyári hónapokra és közvetlen charter járatot indítani Bp.-Boston (olcsóbb mint New York) meg Bp. Los Angeles (Seattle?) viszonylatban. (Az USA belföldi járatok meg már sűrűk és olcsók.) Dőlne a lé kis befektetéssel. Az összes román, jugoszláv, ukrán Budapesten át repülne. A magyarok meg BP.-re közvetlenül. Nyáron az internetes jegyfoglaláson láttam olcsó(bb) ajánlatokat Bp.re Moszkván meg Helsinkin át, mint közvetlen Észak-Amerika Bp. járatot. Komoly piaci torzulásokat okozott a Malév kiesése, a legnagyobb haszonélvezője meh a Lufthansa. Már a Malév csőd előtt három évvel bepróbálkoztak, akkor felnyomták a Bp. repteret, hogy nem biztonságos. Két hónapig iszonyú sorok voltak és mindenki seggébe benéztek, sok utas más útvonalra terelődött, de ez már a Lufinak sem volt jó, úgyhogy hamar visszadatták a biztonságos státuszt Ferihegynek, és egy időre leszálltak a Malévről.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

newyork12, 2013.10.11 09:47

@Fricibacsi: Hogy van batorsaga egy szoval is vedeni egy olyan veszteseges vallalatot, ahol igen jo fizetesek ellenere rem gyakori volt a sztrak es ami zabalta az adofizetok penzet, mert csak allami tamogatassal tudot letezni? Ha jol emlekszem tobb kulfoldi legitarsasag megvasarolta 1-2 evre aztan dopta mert a MALEV egy remenytelen eset volt. Mar legalabb 10 evvel korabban hagyni kellett volna megdogleni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html