Ennyit keresnek a magyar dalszerzők

Közel 16 ezer új dal született tavaly másfélezer magyar szerzőtől - írja az Artisjus statisztikái alapján a Dal+Szerző blog (www.dalszerzo.hu). A legjobban kereső 24 dalszerző havonta több mint egymillió forintos jogdíjbevételhez jutott 2014-ben.
Napi.hu, 2015. február 5. csütörtök, 19:25
Fotó: Napi.hu

Összesen 13 495 szerzőnek fizetett ki jogdíjat 107 905 darab zeneműre a szerzői egyesület. A változó zenepiacnak és a modernebb mérési technológiáknak köszönhetően két év alatt megduplázódott a "szerzői középosztály": 2014-ben majdnem kétszer annyian kerestek havonta 50 és 500 ezer forint közötti jogdíjat, mint 2012-ben.

Tavaly 1501 új szerző (zeneszerző, dalszövegíró) regisztrált az Artisjusnál, ami minden eddiginél több: meghaladja a rekordnak számító tavalyi évet is, amikor 1385 szerző bízta meg az Artisjust jogai kezelésével. 2014-ben összesen 15 934 darab új magyar zeneművet jelentettek be a szerzői egyesülethez. Ha a tavaly született dalokat egyhuzamban lejátszanánk, akkor 33 napig éjjel-nappal, megállás nélkül csak zenét hallgatnánk. Élen járt a pop műfaja (20 százalékos aránnyal), az electro/dance (15 százalék) és a rock (15 százalék) - írja az Artisjus által üzemeltetett Dal+Szerző blog.

2014-ben regisztrált új zeneművek műfaj szerint:

  • 20,08 % pop
  • 15,03 % rock
  • 14,94 % electro/dance
  • 10,21% klasszikus
  • 9,14 % alternatív
  • 7,16 % filmzene
  • 6,72 % world/folk
  • 5,71 % hiphop
  • 3,14 % jazz
  • 7,86 % egyéb
Az Artisjus a zeneszerzők, szövegírók magyar jogkezelőjeként évente több millió elhangzási adatot vizsgál, felhasználási csatornánként is - rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás - mérni tudja a hazai és külföldi zenefogyasztási arányokat. Az egyesület szerzők által megbízott munkaszervezete egyenként végzi a műsorok beazonosítását, a jogdíjak ez alapján történő felosztását. Emellett 2012-től már zenei ujjlenyomat-technológia alapján, automatizált módon is beazonosítják az elhangzott műveket.

2014-ben összesen 13 495 magyar szerzőnek fizetett ki 107 905 darab zeneműre jogdíjat a szerzői egyesület.

Bruttó jogdíj összege havonta 2014-ben:

  • 1 millió Ft felett: 24 fő
  • 500 ezer és 1 millió Ft között: 67 fő
  • 200 ezer és 500 ezer Ft között: 205 fő
  • 100 ezer és 200 ezer Ft között: 313 fő
  • 50 ezer és 100 ezer Ft között: 466 fő
  • 20 ezer és 50 ezer Ft között: 895 fő
  • 5 ezer és 20 ezer Ft között :1816 fő
  • 1 ezer és 5 ezer Ft között: 2575 fő
  • 1 ezer Ft alatt: 7134 fő
  • ÖSSZESEN: 13 495 fő

Magyar jogdíjak aránya

Az adatok csak a magyar szerzőkre vonatkoznak, miközben az Artisjus a külföldi szerzőknek is beszedi és kifizeti az őket megillető jogdíjakat. Tavaly az elutalt jogdíjak 47 százaléka jutott a hazai szerzőkhöz és 53 százaléka külföldi kollégáikhoz.

A különböző kategóriák közül az online lejátszások esetében a legalacsonyabb a hazai arány: itt a magyar szerzők az összes beszedett jogdíj 30 százalékát kapták meg. A koncerteknél a legmagasabb a magyar-külföldi szerzők részére kifizetett jogdíjak aránya - ezen összegek 70 százaléka vándorolt hazai alkotókhoz és csak 30 százalék külföldi szerzőkhöz.

A televíziós elhangzások és a hangfelvételek esetében nagyjából egyenlően osztoznak a magyar és külföldi alkotók a jogdíjakon, míg a rádióktól befolyt összegeknél a jogdíjak 38 százalékát kapták meg hazai szerzők.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

doktorFTi, 2015.02.08 12:06

Jól mondod, a tartós dolgokat megalkotókat csak egyszer - azaz csak EGYSZER - fizetik ki, ez a gond. A zene is tartós, de nem anyagi dolog, ezért érthetetlen az örökkévalóságig tartó apanázs. Bajom van az üres adathordozókra kivetett díjjal is (hologramos matrica jelzi) - ezt azért rakták rá, mert ugye pl. zenét, képeket, stb. tárolhatsz rajta. A saját alkotásaimat, fotóimat is adathordozón tárolom, ezért miért fizetek másnak jogdíjat???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

vladiszlav, 2015.02.06 10:01

@doktorFTi: Egy híd tervezője a terv leadása után ki lesz fizetve, vélhetően egy jókora összeggel. De Kovács Pisti ha ír egy dalt, azért nem fizet senki, ő utólag tud profitálni belőle, feltéve ha játsszák a dalt a rádiók stb. Ugyanúgy egy tanár egy tankönyvből tanít, amit valaki megírt, szerkesztett pénzért, ezért a tanár miért kapna jogdíjat a fizetésén felül? Olyan mintha Soltész Rezső elénekelne egy Frank Sinatra számot. Azért a dal szerzője kap jogdíjat, nem Rezső.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

doktorFTi, 2015.02.06 08:05

Kicsit csálé a rendszer, mert ugye a zene-és szövegszerző egy zeneszámnál egyszer komponálta a zenéjét, írta a szövegét - mondjuk így, dolgozott -, 'oszt a lejátszások után mindig kapja utána a zsét. Az orvosok gyógyítanak, a sebész pl. alkalmanként operál és nem kap minden hónapban jogdíjat a meggyógyított betegei után. A tervező mérnökök megtervezik a hidakat, gépeket, járműveket, egyéb használati dolgokat, ha újdonság van benne, szabadalmi díjat kap, de itt sincs rendszeres apanázs a munkájuk után, pedig mennyien használják naponta pl. az Erzsébet hidat. A tanárok tanítanak, az írók írnak, szóval egyik sem részesül olvasási-megnézési rendszeres díjazásban.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html