Erről jobb ha tud, mikor itthon tankol

Szeptemberől életbe lép az új jövedéki törvény, amely alacsonyabb kőolajárak mellett magasabb rátát, ezáltal drágább üzemanyagot eredményez majd. Megnéztük, hogy a benzint és a gázolajat terhelő magyar jövedéki adó menyire számít magasnak Európában.
Szász Péter, 2016. augusztus 28. vasárnap, 09:03

Magyarországon jelenleg 120 ezer forint jövedéki adó terhel minden ezer liter benzint, míg a gázolaj esetében 110 350 forint az adó mértéke. Jövőre ha a Brent kőolaj átlagára egy adott negyedévben 50 dollárnál alacsonyabb, akkor a benzin esetében 125 000, a gázolajnál pedig 120 350 forintra nő.

Az esetleges emelés ellenére Magyarországon - európai összevetésben - még mindig nagyon alacsony az üzemanyagot terhelő jövedéki adó, persze nem az átlagbérekhez viszonyítva. Emellett a rekord magas áfáról sem szabad elfelejtkezni.

Nagyvonalú az állam a benzinnél

Az Európai Bizottság júliusi jövedékiadó-összeállítása alapján - akkori árfolyamon - 383,6 euró volt a benzin jövedéki adója Magyarországon, amely az egyik legalacsonyabb az Unióban. Ennél csak a bolgár 363 euró kisebb. Lejjebb egyébként nem is nagyon lehetne menni, hiszen az Európai Unió 359 eurós minimális értéket határozott meg az ólmozatlan benzin esetében.

Forrás: EB, Napi.hu-gyűjtés

A régióban Lengyelországban kicsivel magasabb 393 euró a jövedéki adó, Romániában már 461, Csehországban 473, Horvátországban 505, Szlovákiában pedig 551. Európai összevetésben Finnországban (681 euró), Olaszországban (728 euró), Hollandiában (770 euró) van a legmagasabb jövedéki adó.

Az adó mértéke természetesen megjelenik az üzemanyagok árában is. Komoly eltérések nincsenek Európában, de - a fuel-prices-europe adatai szerint - Magyarország az olcsóbb helyek közé tartozik. Lengyelországban és Bulgáriában alacsonyabb jelenleg a benzinár a régióban és Nyugat-Európában sem találni alacsonyabb kútárakat. A három rekordernél ugyanakkor érezhető, hogy ki fizeti meg az benzin adóját. Az olaszoknak jelenleg 1,46 eurót (450 forint) kell fizetni egy liter benzinért, hasonlóan Hollnadiához. A finneknél 1,36 euró jelenleg a benzin ára.

A gázolajat jobban adóztatja Magyarország

A gázolaj esetében már jóval több olyan országot találni Európában, ahol az állam kevesebb jövedéki adót tesz zsebre, de hazánk még így is az alsó harmadban van 352,8 eurós jövedéki adóval ezer literre vetítve. A görögök, a lettek és a bolgárok az uniós minimumot, a 330 eurót kérik, de a spanyolok se sokkal többet. A legmagasabb adót Nagy-Britanniában (674 euró), Olaszországban (617 euró) és Svédországban (593 euró) találni.

Forrás: EB, Napi.hu-gyűjtés

Ennek megfelelően a gázolaj már nem is Magyarországon az egyik legolcsóbb. Szlovákiában, Lengyelországában, Bulgáriában, sőt Ausztriában is alacsonyabb átlagárakat találni.

Itt van még a rekord magas áfa

Bár az áfa kisebb részét teszi ki az üzemanyagárnak,mint a jövedéki adó, nem lehet elmenni szó nélkül amellett, hogy Magyarországon a 27 százalék rekord magasnak számít. Ráadásul az áfát a jövedéki adóra is meg kell fizetni. Luxemburgban az üzemanyagot csak 17 százalék áfa terheli, Máltán 18, Cipruson és Németországban pedig 19. A második helyen 25 százalékkal Horvátország, Dánia és Svédország áll.

Az alacsony adó és az olcsó üzemanyag természetesen azonnal más megvilágításba kerül, ha az átlagbéreket is figyelembe vesszük. A magyarok számára ugyanis még így is hatalmas teher az autó teletankolása, nem csak Nyugat-Európához, de a régió több országához viszonyítva is.

Nagyot fordulhatott a világ

A mostani, olajárhoz kötött emelés ésszerűnek tűnhet, azonban a Nemzetgazdasági Minisztériumnak tavaly decemberben még esze ágában sem volt megemelni a jövedéki adót. Lapunkat akkor arról tájékoztatták, hogy a megnövekedett üzemanyag-forgalom miatt nő a jövedékiadó-bevétel (hiszen az fix - szerk.), az alacsony árak miatt áfabevétel-csökkenést pedig szintén kompenzálja a magasabb forgalom, ráadásul amit a lakosság megtakarít az üzemanyagon, azt elkölti máshol, ahonnan majd szintén befolyik az áfa.

Mikor napvilágra kerültek a tervek, próbáltuk szembesíteni a tárcát korábbi nyilatkozatukkal, azonban választ azóta sem kaptunk.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Rodent, 2016.08.28 10:57

@laci_52: "Az a baj, hogy az üzemanyagok jövedéki adójára nagyon magas limiteket ír elő az EU és ehhez kell alkalmazkodnunk."

Hagyjuk mar lacika... persze, minden a gonosz Eu hibaja. Nyugodtan lehetne kevesebb az ado az uzemanyagokon, de a fidesznek es huvelykmutyinak ez nem erdeke. Ennyi.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2016.08.28 10:54

Az a baj, hogy az üzemanyagok jövedéki adójára nagyon magas limiteket ír elő az EU és ehhez kell alkalmazkodnunk.

Azt is beleírhatták volna ebbe a cikkbe, hogy a világ más részein mekkora ez az adó. Rögtön kiderülne, hogy máshol nem büntetik az autózást.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

HauserArnold, 2016.08.28 10:52

@bitpork:

Miért, máris fizetni akarsz?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bitpork, 2016.08.28 10:35

@HauserArnold: Kezdhetnék pl az idióta kommentek megadóztatásával.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

HauserArnold, 2016.08.28 09:15

Még a gépkocsikat terhelő egyéb adókat is rendezni kellene.
Nehogy már mindenki autóval járkáljon?
Nagyon szükséges a jó vastagon fogó ceruza a Budapest autóhasználati díj tekintetében.
Adóból, járulékból, illetékből sohasem elég!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html