Néhány nyertese és sok-sok vesztese lesz 2013-nak, ami nem meglepő annak fényében, hogy szerény, 1,6 százalékra tervezett GDP- növekedés mellett az államháztartás hiányát a GDP 2,5 százalékáról 2,2 százalékára tervezi csökkenteni kormány. A nominális deficit így az idei 576,2 milliárd forintról 677,3 milliárd forintra emelkedik. Amennyiben a gazdaság nem képes tartani az 1,6 százalékos növekedési  célt, borítékolható még a költségvetési idei átírása, vagy a jövő évi módosítása.

A növekedési kockázatok nagyon is valósak, hisz míg a kormány idénre 0,1 százalékos növekedést vár, több piaci elemző a GDP csökkenését valószínűsítik 2012-re, és - bár a bázis szerény lesz - a 1,6 százalékos jövő évi növekedési ütemet is túlzónak látják. A kormány optimista forgatókönyvvel készül a következő hónapokra: azzal számolnak, hogy az IMF-fel megszületik végre a hitelmegállapodás, továbbá a költségvetési törvényjavaslat általános indoklása szerint arra is számítanak, hogy Magyarország az utolsó fillérig megkapja a kohéziós alapokból járó támogatást - vagyis az Európai Bizottság a szankciókat feloldja. Az IMF-megállapodás azonban korántsem látszik oly biztosnak, hisz például a költségvetés kamatkiadásait az idei 1162 milliárd forinttal szemben 1325 milliárd forintra tervezik.

Csökkennek a tartalékok

A kockázatok kezelésére a kormány 100 milliárd forintos "Országvédelmi Alapot" különített el, ez jelentős csökkenés az idei 170 milliárd forintos alaphoz képest. Emellett lesz még további 100 milliárd forint az általános tartalékban az előre nem látható kiadásokra, illetve képeznek 99,5 milliárd forintos céltartalékot is - igaz, ennek a jelentős része a közszféra bérkompenzációjára megy. Amúgy a közalkalmazottak és kormánytisztviselők nem lesznek a büdzsé nyertesei, hisz a béralapokat befagyasztják - így megy ez már 2008 óta - illetve jövőre 10-11 ezer 62 éven felüli köztisztviselőt kényszernyugdíjaznak, amitől 20 milliárdos megtakarítást várnak.

A költségvetés főbb bevételei (milliárd forint)

20122013Változás (%)változás (milliárd forint
Cégek befizetései1401,581186,68-15,3-214,9
Társasági adó356,23806,723,8
Pénzügyi szervezetek különadója187,072-61,5-115
Ágazati különadók155,05,00,0-150
Energiaellátók jövedelemadója14,040185,726
EVA178,2188,55,810,3
Fogyasztásihoz kapcsolt adók3649,9413413,3484,15
ÁFA2722,02826,43,8104,4
Jövedéki adó898,1913,11,715
Regisztációs adó14,0157,11
Pénzügy tranzakciós illeték
283,0
283
Távközlési adó
44,0
44
Biztosítási adó
52,0
52
Lakossági befizetések1677,21695,861,118,71
szja1574,31540,3-2,2-34
Lakossági illetékek102,5110,47,77,9
Gépjárműadó
44,1
44,1
Forrás: törvényjavaslat

 

A költségvetési gazdálkodásban jelentős átrendezések várhatóak: egyrészt uniós nyomásra a kormánynak ki kell vezetnie a távközlési és a kereskedelmi multikat terhelő különadókat, illetve szó van a bankadó felére való csökkentéséről, az így kieső bevételek viszont a már ismert sárgacsekk-, távközlési- és az új biztosítási adóval váltanák ki. Ennek következtében jelentősen csökkenhet a cégek adóterhelése - viszont a kormány számításai szerint is 502 milliárd forinttal több adót fizet 2013-ban a lakosság, mint az idén. Ugyanis az új adókat a kormány is a fogyasztási vagyis a lakosságot terhelő adók közt tartja számon annak ellenére, hogy még nem lehet tudni, hogy például a bankszektor a sárgacsekk-, azaz tranzakciós adó mekkora részét terheli rá a lakosságra. A kormány mindenesetre a korábbi 130 milliárd forintról 280 milliárdra emelte a bevételi tervet - ahogy erre már a múlt héten utalt is Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter.

Jön az igazi egykulcsos szja és az e-útdíj - az eva maradhat

Nem az adók között tüntette fel az elektronikus útdíj 2013 közepére tervezett/jósolt bevezetését, amitől más sorokon (a vállalkozások folyó támogatásánál) számoltak el a maga 75 milliárd forintjával. Azért itt, mert a pénz a tömegközlekedés 190 milliárd forintra növekvő támogatására, illetve a vasúti pályahálózat 70 milliárdos fenntartására megy. Bízva a növekedésben a kormány az ideinél 6,7 százalékkal magasabb társasági adóval számol, kivezetik a bankadó felét és megmarad az egyszerűsített vállakozói adó (eva) is a jelenlegi tervek szerint. Az áfánál a kormány az inflációnál alacsonyabb növekedéssel vagyis - a legális - fogyasztás mérséklődésével kalkulál, hasonlóan a jövedéki adóhoz. A tervek szerint az szja-ban kivezetik a félszuperbruttót - vagyis minden jövedelem 16 százalékkal fog adózni, tehát jön a valódi egykulcsos rendszer - ennek megfelelően a szja bevételek csökkenésével számolnak.

Kiadási oldal: nagyot vágnak a gyógyszerkasszán

Az államháztartás funkcionális kiadásait megnézve kiderül, hogy némileg nőnek az állam működési kiadásai, stagnálnak a jóléti kiadások, nőnek a kamatkiadások. A jóléti kiadásokon belül az egészség pozíció jelentősen romlanak, a gyógyszerkiadások az idei az idei 277 milliárdról 198 milliárd forintra csökkenek a tervek szerint. Befagyasztják a szociális kiadásokat, kevesebb pénz jut a táppénzre, a munkanélküli ellátásokra. Az oktatásra fordítandó kiadások látszólag nőnek - ám ez csak annak köszönhető, hogy az oktatási intézmények finanszírozása elkerül az önkormányzatoktól és a költségvetésben landolk. A kormányzat oktatási kiadásai tehát nőnek, ám ugyanennek az önkormányzati lábba megszűnik. A nyugdíjak januárban az infláció mértékével megegyezően 4,2 százalékkal emelkedhetnek.

A legynagyobb vesztesek az önkormányzatok

A büdzsé legnagyobb nyertese a Köztársasági Elnöki Hivatal, amely 2013-ban 46 százalékkal magasabb apanázsból, vagyis 1,8 milliárd forintból gazdálkodhat. A hivatal büdzséje bő 500 millió forinttal lehet magasabb az idei tervezetnél, amelyben ráadásul nincs benne az elnökváltás 200 milliós költsége - a növekedés fő oka a jelentősen kibővített apparátus.

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) büdzséje 39,7 százalékkal 2723 milliárd forintra nő. Az új miniszter részint hozott magával feladatokat a tárcához, ám a nagy növekedés az önkormányzatok egészségügyi és oktatási intézményeinek államosításával van összefüggésben, vagyis itt nem valós gyarapodásról, hanem feladatátvállalásról van szó.

Az Országgyűlés kiadásai 14,7 százalékkal 118 milliárd forintra emelkednek. A többletet a Kossuth tér 10 milliárdos átalakítása, illetve az országgyűlési (fegyveres) őrség 2,1 milliárdos költsége viszi el.

A nagy vesztesek élén az önkormányzatok vannak, amelyek az idei 1041,9 milliárddal szemben 647 milliárd forinttal gazdálkodhatnak: az elvonás 400 milliárd forintja 38 százalékos csökkenést takar. A kormány nem elégszik meg az önkormányzati kiadások csökkentésével, ugyanis a településektől elvonja a gépjárműadó jelentős részét, illetve az illetékbevételeket is.

A Navracsics Tibor vezette közigazgatási tárca kiadásai 27 százalékkal csökkenek - ami részben az EMMI büdzséjének növekedésével van összhangban. A KSH büdzséje 23 százlékkal csökken - ami érhető, hisz jövőre nem lesz népszámlálás, illetve annak adatit sem kell feldolgozni. A Miniszterelnökség kiadásai 20 százalékkal csökkenek, ami annak következménye, hogy az itt elkönyvelt országvédelmi alapot az idei 170 milliárdról 100 milliárdra csökkentették. A MEH pénzügyi és politikai mozgástere ennek ellenére nő, hisz a hírszerzés, vagyis az Információs Hivatal felügyelete átkerül a Lázár János vezette intézményhez.

 

A tárcák kiadásai (milliárd forintban)

2011 módosított előirányzat2012 terv2013 tervváltozás (%)
Országgyűlés92,47103,1118,314,7
Köztársasági Elnöki Hivatal1,3451,31,8446,0
Alkotmánybíróság1,331,71,777,3
Alapvető jogok biztosának hivatala1,611,21,13-5,8
Állami Számvevőszék7,247,27,686,1
Bíróságok74,8379,886,268,1
Ügyészségek32,0936,936,8-0,3
Önkormányzatok támogatása1173,251041,9647,2-37,9
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium276,29458,7333,1-27,4
Miniszterelnökség92,97274,1218,1-20,4
Vidékfejlesztési Minisztérium341,931382,1368,59-3,5
Honvédelmi Minisztérium248,86233,8237,631,6
Belügyminisztérium326,7414,2421,781,8
Nemzetgazdasági Minisztérium133,4261,264,295,1
Nemzeti Adó és Vámhivatal121,94132,2137,524,0
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium574,22573,1576,710,6
Külügyminisztérium81,2558,862,977,1
Uniós Fejlesztések1195,241562,531582,581,3
Emberi Erőforrások Minisztérium1526,591949,72723,1239,7
GVH1,272,42,34-0,8
KSH23,92112,49,6-22,8
MTA51,557,559,112,8
Kamatkiadások1079,411176,71340,6513,9
Foglakoztatási Alap kiadásai311,97341,1346,221,5
Nyugdíjbiztosítási Alap3073,552749,62874,44,5
Egészségbiztosítási Alap1458,551735,41675,02-3,5
Kiadási főösszeg14155,0714917,115476,973,8
Bevételi főösszeg
14341,014799,73,2
Államháztartás egyenlege (önkormányzatok nélkül)-1184,24-576,5-677,27
Forrás: törvényjavaslatok