A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Az idei Legjobb munkahely felmérés (LMF) győztesei többnyire olyan vállalatok, amelyek már korábban is nyertek díjat a felmérés tizenkét éves története során. Ez egyrészt bosszantó lehet a díjról lemaradók számára, másrészt viszont még nagyobb érték a győzteseknek. A felmérés szervezője, az Aon Hewitt humán tanácsadó cég kutatásai szerint azon cégeknél, ahol az elkötelezett munkatársak aránya kiemelkedő, megfigyelhető, hogy elfogadottabb a felső vezetés, jobban kezelik a munkatársak teljesítményét és vonzó munkáltatói hírnévvel és márkával rendelkeznek. Mindezek felett pedig a legjobb munkahelyek megkülönböztető tényezője, hogy ezt az eredményt nem csak rövid távon, de akár több éven keresztül vagy nehéz időkben is képesek elérni.

Ebben az évben 85 vállalat több mint 31 ezer dolgozója és mintegy ötszáz felső vezetője osztotta meg véleményét cégéről. (A felmérés kiemelt médiapartnere a Napi Gazdaság.) Az idei megmérettetésben részt vett cégek fele a 250 fő alatti, 32 százaléka a közepes méretű, míg 18 százalék a nagyvállalati körből került ki − mondta lapunknak Szirbik Edina, az Legjobb munkahely felmérés projektvezetője.

A Hewitt a kilencvenes években állította össze első ízben a legjobb száz munkahely nemzetközi listáját. A felmérés 2001-ben jutott el először Magyarországra, Németország mellett az első európai országként. Az LMF 2006-ban regionális szintűvé nőtt, jelenleg tíz kelet-közép-európai országban zajlik a kutatás, így a magyarországi vállalatok nemcsak itthon, de a régióban is megmérettethetik magukat.

Idén három méretkategóriában hirdetett legjobb munkahelyeket az Aon Hewitt, minden méretcsoportban három-három győztest. Emellett azon iparágaknál, ahol elegendő résztvevő volt, iparági győzteseket is megneveztek, ilyen volt 2012-ben az informatika/telekommunikáció, valamint a termelés-gyártás. A legjobb munkahely cím nem függ iparágtól, az idei győztesek listája − a korábbi évekhez hasonlóan − szektorálisan vegyes képet mutat. Az élmezőnyben végzettek között ugyanúgy megtalálható energiaipari vállalat, hőszolgáltató, a mostanság számos nehézséggel küzdő pénzügyi szolgáltatói piac képviselője, mint a hagyományosan népszerűbbnek vélt informatikai, telekommunikációs, gyógyszeripari, turisztikai vagy fogyasztási cikkeket forgalmazó vállalat.

A korábbi felmérések alapján a dolgozói elkötelezettség 2006 óta folyamatosan erősödik Magyarországon. Az idei eredmények ugyanakkor azt mutatják, hogy mindegy, mekkora az elkötelezettség, a munkavállalók fele inkább fél kimenni a munkaerőpiacra. A piaci esélyek megítélése ugyanis stagnál az előző évekhez képest, ugyanakkor a munkahely elvesztésétől való félelem némileg erősödött. Az LMF-ben részt vett vállalatok dolgozóinak és vezetőinek véleményéből látszik, hogy mindenképpen egy másik működési módra kell berendezkedni, hiszen megváltozott a nemzetközi és a magyarországi környezet is. A változással való szembesülés viszont fájdalmas és nehéz mind vezetői, mind munkatársi szinten. Azok a működési módok, vezetői viselkedések, amelyek sikeresnek bizonyultak tíz évvel ezelőtt, most nem feltétlenül hoznak sikert. A felső vezetés viselkedése, szerepvállalása
azonban válságos időkben még a korábbinál is lényegesebb a dolgozók elkötelezettsége szempontjából.

A 2012-es győztesek
Helyezés250 fő alatt250−1000 fő között1000 fő felett
1.Kecskeméti Termostar Hőszolgáltató Kft.FGSZ Földgázszállító Zrt.Provident Pénzügyi Zrt.
2.Mars Magyarország Értékesítő Bt.Microsoft Magyarország Kft.Magyar Telekom Nyrt.
3.Mansion Danube Hungary Kft.Novartis Hungária Kft.Ericsson Magyarország Kommunikációs Rendszerek Kft.
Iparági győztesek:
Termelés/gyártásMars Magyarország Kisállateledel-gyártó Kft.
It/telekommunikációMicrosoft Magyarország Kft.
Forrás: Aon Hewitt