Megjött a halálszámla a magyar utakról

Az autós balesetek hatalmas kárral járnak. Az autók javítása csak egy dolog, a halálos áldozatokhoz, sérültekhez kötődő kár jóval nagyobb. Évente százmilliárdos nagyságrendű.
Csernátony Csaba, 2018. szeptember 8. szombat, 11:24
Fotó: Napi.hu

A gyorshajtások, szupertraffipaxok és balesetek témáját feldolgozó sorozatunk első részében írtunk a szupertraffipax-rendszer mérlegéről és arról, hogy az átlagsebesség-mérés a nemzetközi példák alapján jelentősen csökkentheti egy-egy szakaszon a balesetek, a halálos áldozatok számát, egyelőre mégsem vezetik be, pedig minden adott hozzá.

Sorozatunk második részében a balesetek okozta károkkal foglalkozunk.

Halálszámla

A tízmilliárdos traffipaxbevételek mellett megnézni azt is, hogy a közúti balesetek menyibe kerülnek. Minden karambolnál nagyon komoly kár keletkezhet az autókban, de a közlekedési statisztika méri a halálos áldozatokhoz, sérültekhez köthető veszteséget is. Ezt az úgynevezett fajlagos baleseti értéken keresztül mutatja be.

Egy halálos áldozat esetében a baleseti érték 2014-ben 272 millió forint volt, a súlyos és könnyű sérültekre pedig 36,5 milliós, valamint 2,6 milliós összeg jutott. Az összegek azóta évről évre nőttek, 2017-ben már egy halálos áldozatnál 290 millió forintot tett ki. Ez alapján a halálos áldozatokhoz, valamint a súlyos és könnyű sérültekhez köthető baleseti érték 2017-ben 451 milliárd forintra rúgott, az idei első félévben pedig meghaladta a 200 milliárd forintot - ráadásul ezek az összegek nem tartalmazzák az autókban keletkezett károkat. Az említett összegek már GDP-arányosan is 1 százalék feletti szintet jelentenek évente.

Mennyivel csökken, mennyivel nő?

A balesetek egyik fő okozója a nem megfelelő sebesség, a legtöbb esetben a gyorshajtás A témával foglalkozó szakértők által elfogadott számítási módszert G. Nilson svéd kutató dolgozta ki. Ennek a lényege leegyszerűsítve, ha egy adott útszakaszon az autók átlagsebessége 10 százalékkal emelkedik, akkor a sebességemelkedés negyedik hatványának megfelelően növekedhet a halálos balesetek száma. Vagyis 10 százalékos sebességnövekedés közel 50 százalékkal növelheti a halálos áldozatok számát. Ha 10 százalékkal csökken az átlagsebesség egy útszakaszon, akkor pedig akár 36 százalékkal csökkenhet az áldozatok száma.

A sebesség csökkentése az áldozatok számának csökkenésével százmilliárdos megtakarítást eredményezhet a fenti kalkulációk alapján. Persze az átlagsebesség csökkenése ellen is lehetnek érvek, többek között az, hogy megnöveli az utazási időt. Ugyanakkor a balesetek számának visszaesése, valamint az üzemanyag-megtakarítás, a mérsékeltebb lég- és zajszennyezezés ezt ellensúlyozhatja.

A cikkhez felhasználtuk a KSH hivatalos balesetekről szóló adatait, Körmendi István infrastruktúra-éptőmérnök korábbi dolgozatában elemzésében kalkulációkat is.

Címlapkép: Szász Péter / Napi.hu

 

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Vata Janos, 2018.09.09 06:27

Az a helyzet, hogy az ilyen jellegű kiadások is beleszámítanak a GDP-be. Ha ezek nem lennének, úgymint egészségügyi, javíttatási stb, kisebb lenne a GDP, ha több baleset, temetés, amputáció, utókezelés van, nő a GDP is. Ezért lenne jobb másfajta számítás, ami valós életmínőséget mérne, mert a GDP nem más, mint a pénz forgási sebességének mérőszáma.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atyus45, 2018.09.08 18:58

A magyar közutakon csak a szerencse segít.Érvényesül a nagyobb vagyok takarodj az utamból.A morál meg a béka segge alatt méterekkel van.30-as övezetben irányjelző használata mellett a parkolóba való megállás közben balról dudálva és a 30 többszörösével megelőz,és anyáz .Persze egy SUV volt.Ilyen helyekre kéne a rendőr nem csak az országutakra,mert a balesetek jó része ilyen helyen történik.A sofőröknek meg kéne egy pszichológiai vizsgálat amin sok jogsi ugrana.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

jjoey, 2018.09.08 16:03

A lassu haladasr, vakito vagy nem mukodo fenyszorot, indokolatlan kodlampa , telen nyarigumi mikoresz buntetve es vizsgalva mennyire befolyasolja a baleseteket? Persze a legegyszerubb rafogni, higy a 180 ol november 3. Szombatjan az M7-en Pest fele...mert Mancineni es a 20eved bomos buszkemagyar fellampaval, slick gumival, paras szelvedovel 90el a sztradan a standard es vedendo...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Darabont1453, 2018.09.08 15:55

Kell a lóvé. Ki kell fizetni a vazallusokat. A 27%-os áfa sem elég mindenre, amit a boltokban fizetünk. Az autósokban még van tartalék, hiszen a 410 forintos benzint is megveszik szó nélkül, meg kifizetik a stadionok számláit is....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

feketeluk, 2018.09.08 15:08

Ha a sebesség negyedik hatványával arányos a halálos balesetek száma, akkor javasolom a sebességhatárok ötödére csökkentését! Ebben az esetben a halálos balesetek száma 1/625-recsökken. Mivel nálunk évi 600 ember hal meg közúti balesetben, ez azt jelenti,hogy kevesebb, mint egy ember fog meghalni! Ezen felül a környezeti ártalmak is csökkennének, zajterhelés CO2 emisszió, stb. Ehhez mindössze annyit kéne tenni, hogy a 130/90/50 korlátokat le kell csökkenteni 26/18/10km/h-ra.
Évi 599,1 emberéletet lehetne megmenteni!
A vasútnál is lenne újításom, mert Magyarországon évi 100(!) ember hal mag vasúttal kapcsolatban. (Felük öngyilkos.)
A megoldás: Le kell hegeszteni a vasúti kocsikat a sínhez.
Az emberélet a legfontosabb!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html