Ezért hal meg nagyon sok magyar

Az unióban Magyarország a harmadik a keringési betegségek miatti halálozásban, ráadásul itthon a szívizom elégtelen vérellátásával járó ischaemiás szívbetegségekben halnak meg a legtöbben. A megelőzés érdekében életmódbeli tényezőkre és a szűrés fontosságára figyelmeztet a Generali Biztosító.
Szepesi Anita, 2018. február 13. kedd, 13:10

Európában több szempontból is dobogósok vagyunk a szívbetegségek miatt halálozási és a megbetegedési listákon.  Szív- és érrendszeri megbetegedés, illetve szívinfarktus miatt fekszünk kórházban a legtovább (átlagosan 11 napot, szemben a sereghajtó Dániával, ahol ez csak 5,5 nap). Emellett Németország után nálunk írják fel a legtöbb magas vérnyomás elleni gyógyszert, 2000 és 2013 között majdnem megduplázódott a kiállított receptek száma: ez azt jelenti, hogy 1000 emberre átlagosan közel 550 adagra szóló vény jut.

Ha a hazai régiókat nézzük, 1998 és 2010 között az Észak-Alföldön haltak meg a legtöbben szívbetegségben, de Észak-Magyarországon is jelentős a növekedés. A legkevesebben pedig Közép-Magyarországon voltak érintettek - idézi az adatokat a Generali Biztosító összefoglalója.

Okok és megelőzés

A végzetes kimenetelű szív- és érrendszeri megbetegedések legnagyobb rizikófaktorai között találjuk például a magas vérnyomást: ezen a téren a negyedikek vagyunk Európában, a magyar férfiak közel 35 százaléka, míg a nők 24 százaléka küzd ezzel a problémával. Emellett a helytelen táplálkozás és a magas koleszterinszint is nagyban közrejátszhat az ilyen jellegű betegségek kialakulásában.

A megelőzés érdekében fokozottan érdemes odafigyelni a tudatos táplálkozásra: csökkentsük a telített zsírok fogyasztását és a koleszterinbevitelt, és fogyasszunk minél több omega-3 zsírsavban gazdag ételt. A mediterrán diéta sok zöldséggel és gyümölccsel, gabonafélék, hal, olívaolaj, valamint mérsékelt mennyiségű bor fogyasztásán alapul. A dohányzás, a kávé és az alkohol azonban károsan hat a szívrendszerre, ezek elhagyása erősen javasolt - hangsúlyozza Bánkuti Erzsébet, a Doktor24 Egészségközpont orvosa. A rendszeres mozgás is elengedhetetlen, a szívproblémák megelőzéséért már napi 30 perc aktív testmozgással is sokat tehetünk.

Nem kell feltétlenül edzőtermi mozgásformát választani, ez lehet akár séta vagy futás is - tette hozzá. A fokozott kockázattal élő, vagy szív- és érrendszeri betegségben szenvedők számára az egyénre szabott aerob fizikai tréning részeként az úszás és kerékpározás is jó választás lehet.

Szűrés, szűrés, szűrés

A tudatos életvezetés mellett nem lehet elégszer hangsúlyozni a szűrővizsgálatok fontosságát, az idejében felismert betegségek ugyanis nagyobb eséllyel gyógyíthatók. A prevenciós szemléletet a Generali is beépítette egészségbiztosításaiba, szűrővizsgálatokkal egészített ki egyes csomagjait, emellett csatlakoztak az Öltözz pirosba! elnevezésű, a szívbetegségek megelőzése érdekében indított világméretű kezdeményezéshez is.

Képünk forrása: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK