Ezért van gond a magyar autópályákon?

Az M7-es autópálya háromsávos szakaszán folyamatosan a középső sávban haladók, vagy rosszabb esetben két sávból a belsőt használók sokak életét keserítik meg, azonban nekik is van egy elfogadhatónak tűnő indokuk.
Szász Péter, 2016. november 11. péntek, 13:51
Fotó: Napi.hu

A jobbra tartásra figyelmeztető táblák hatásairól szóló cikkünk után - amelyből kiderült, hogy a helyzeten nem sokat javítottak - több olvasói levelet kaptunk, amelyben az autósok a külső sávok rossz állapotával magyarázzák, hogy nem húzódnak jobbra. Az úthibák és nyomvályúk - szerintük - nem csak az M7 Székesfehérvár és Budapest közötti szakaszán bosszantják a közlekedőket, de például a Balaton irányába és az M1-esen is.

Megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy az elmúlt években hányszor végeztek állagmegóvó útfelújítás a gyorsforgalmi utakon és hogyan ellenőrzik a hálózatot.

A cég pontos számokat nem közölt, azt azonban elmondták, hogy autópályák esetén az új pályaszerkezetnél 20 éves élettartammal számolnak, burkolat felújítás esetén általában 15, ritkábban 10 év. Az időtartam nagyban függ a tervezési forgalomtól, amelyet pedig a járműosztályok alapján számítanak. Ahol a terhelés ezt megkívánja, ott ellenállóbb aszfaltkeveréket használnak.

Ennek hatékonyságát minden autós tesztelheti, aki használja az autópályákat. A Magyar Közút egyébként - kötelezettségeinek eleget téve - naponta kétszer végez ellenőrzést és évente minősítik a burkolatot. A felújításokat részletesebb, eseti felülvizsgálatok és tervezés előzik meg.

Az egyéni okoktól függetlenül a jobbra tartás elmulasztása komoly probléma, balesetveszélyes és csökkenti az autópályák áteresztőképességét. A Magyar Közút a táblák kihelyezése óta pont a nagyobb forgalmú időszakokban nem tapasztalt javulást. Ez nem is csoda, hiszen hiába a mindent látó szupertraffipaxok, ezt a kihágást nem képesek dokumentálni.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

antitroll, 2016.11.11 19:56

Ez egy akkora baromság:
"Nem megyek a szélső sávba, mert ott rossz az aszfalt minősége!"
Ürügy, hazugság. Számos helyen rosszabb az útburkolat a kétsávos részen. Ott jó a külső sáv?
Az leplezi le leginkább a dolgot, hogy amikor utoléri egy összegyűlt autócsapat és azok közt van gyors, gyorsabb és sokkal gyorsabb, akkor sem húzódnak le a külsőbe, hogy hagyják elmenni őket. Nem masszívan középen mennek, általában kisebb sebességgel. Én odaérek mögé és fékeznem kell, mert feltart, a külső sáv meg üres. Villogok, esetleg még a dudát is megnyomom, amitől persze én leszek a paraszt. Szerinte...
Tényleg mi a fax-é nem lehet az autópályát telepakolni menet közben mérő és videózó civil rendőrautókkal, mint ahogy pl. a szerbek teszik?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

gigabursch, 2016.11.11 16:40

A középső sávos istenbarmai nem támogatják a költségvetést.

Mikor jön már el ennek az ideje?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2016.11.11 14:45

@Ebadta:
az biztos, hogy magyarorszagot sok helyen nem lehet osszehasonlitani amerikaval, az 5 savos autopalyak sem termenek arrafele. a jobbra tartas szabaly betartasa leginkabb a suttyosag kategoriaba tartozik, vagy nem is ismerik a szabalyt, vagy lustak valtani. egyik esetben sem muszaki hiba akadalyozza oket. szerintem buntetni kene az indokulatlanul savot nem valtokat, az olcsobb, mint plusz 2 savot epiteni miattuk...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Ebadta, 2016.11.11 14:27

El kellene törölni a jobbra tartási kötelezettséget és megoldódna a probléma. Amerikában öt sávos pályákon is nagyon jól lehet közlekedni jobbra tartás nélkül.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html