Ezt bizony rosszul tudják a magyarok - és Ön?

Nincsenek tisztában a magyarok a fogyasztói jogokkal - derül ki az Európai Bizottság által kezdeményezett felmérésből. Magyarország ezen a téren a 24. helyen áll - mondta az InfoRádiónak Kiss Anita, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője.
Inforádió, 2015. június 22. hétfő, 19:58
Fotó: Napi.hu

Magyarországon 1200 embert kérdeztek meg arról, hogy mennyire vannak tisztában a fogyasztói jogaikkal. Ez alapján a kutatás arra a megállapításra jutott, hogy Magyarország az Európai Unió 28 tagállamából a 24. helyen áll a rangsorban - ismertette. Nem tudjuk például azt, hogy 14 napon belül online vagy postán vásárolt termékek esetében indoklás nélkül visszaküldhetjük a terméket. Legyen az okunk bármi - akár az is, hogy nem tetszik, vagy nem olyan, mint amilyenre számítottunk -, ha nem szeretnénk a terméket megtartani, akkor visszaküldhetjük - hívta fel a figyelmet a szóvivő.

A felmérés eredményeit ismertetve Kiss Anita elmondta: a vásárlók 49 százaléka nem, vagy rosszul tudta azt, hogy a vásárlást követő két éven belül jogában áll a hibás árut díjmentesen megjavíttatni vagy kicseréltetni. 76 százaléka pedig azt nem, vagy rosszul tudta azt, hogy nem köteles a kéretlenül kapott termék árát kifizetni, még akkor sem, ha a terméket nem küldi vissza.

A szóvivő közölte: a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz minden nap számos panasz érkezik ugyanezekben a témakörben. A célunk az, hogy növeljük a fogyasztói tudatosságot, hogy felhívjuk a vásárlók figyelmét arra, hogy jogukban áll a hibás árut megjavíttatni vagy kicseréltetni, és hogy joguk van az interneten vásárolt árut 14 napon belül visszaküldeni mindenféle indoklás nélkül, és joguk van a hiteles, korrekt tájékoztatáshoz és reklámokhoz is. Fontos, hogy ne dőljünk be a hirdetéseknek, illetve fontos az is, hogy tudomásunk legyen arról, hogy tisztességtelen kikötések nem szerepelhetnek a szerződésekben - figyelmeztetett.

A szakértők szerint naponta átlagosan legalább három-négyszer vásárolunk valamit. Ez azt jelenti, hogy átlagosan évente legkevesebb 1500 fogyasztói döntést hozunk, ennyiszer döntünk arról, hogy hol költjük el a pénzünket. Ezért is nagyon fontos, hogy tudjuk, hogy milyen jogaink vannak, és ne hagyjuk, hogy becsapjanak minket. Reklamálni nem szégyen, ha valamilyen probléma van, azt igenis jelezni kell. Ne higgyük el azt, hogy a vásárlás után reklamációt nem fogadnak el, és azt, hogy akciós termékeket nem cserélnek - hangsúlyozta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője.

HOZZÁSZÓLÁSOK