A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a következő öt évben 12 milliárd forintot költene a teherautókat ellenőrző e-útdíjrendszer fenntartására és a személygépkocsikat érintő e-matrica rendszer fejlesztésre, illetve a két rendszer egységesítésére. A fejlesztéseket nem akarják nyílt közbeszerzési eljárás keretében meghirdetni, ezért mentesítést kértek a nyílt eljárás alól. A parlament honvédelmi és rendészeti bizottsága komoly vita után végül az engedélyt megadta - de nem egyszerűen.

Az elmúlt évtizedekben a mindenkori kormányok előszeretettel használták a közbeszerzési törvény azon passzusát, amely lehetővé teszi, hogy egyes beszerzéseket mentesítsenek a nyílt közbeszerzési eljárás alól nemzetbiztonsági érdekre hivatkozva. Ilyen felmentést a parlament nemzetbiztonsági és a honvédelmi bizottsága adhat, ahol a mindenkori kormánypárti többség révén az esetek 99 százalékában meg is kapják a mentesítést. Ezután a nyilvánosan meghirdetett eljárás helyett elégendő az Alkotmányvédelmi Hivatal listájáról cégeket meghívni a beszerzésre.

A honvédelmi és rendészeti bizottság június 4-i ülése - amelynek a jegyzőkönyve nemrégiben került fel a parlament honlapjára - már az elején kisiklott, ugyanis az NFM képviselője csak azt nem tudta megmondani, hogy mire kérnek mentesítést és miért. Solymár Károly Balázs, a tárca helyettes államtitkára ugyanis "gazdasági biztonságra" hivatkozva kért volna felmentést, ám az ellenzéki képviselők segítsége után kiegyeztek, hogy a köztisztviselő valójában a nemzetbiztonsági okok miatt kéri a mentesítést, ugyanis a törvény csak erre ad lehetőséget. A botrány azonban csak ezután tört ki a jegyzőkönyv tanúsága szerint.

Adatvédelmi aggályok - minden autóst követnének

"Nekem nem az a problémám, hogy ez alapvető biztonsági érdeket érint-e vagy sem, mert ordít a dologról, hogy igen. Nekem más a problémám, és egyébként az meg nem a közbeszerzéssel függ össze, hanem az egész rendszer működésével. Ezért én nem azt látom problémának, hogy mentesítjük-e vagy sem, mert egyébként ez akkor is probléma, amiről beszélünk, ha ezt nyílt közbeszerzési eljárásban nyeri meg valaki, hogy mit csinál ezekkel, meg ha a mentesítés kapcsán nyeri meg valaki, és megbízzák a feladattal. Nem a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés a problémás, ezt mondom még egyszer, az szerintem evidencia.
Ha valaki belegondol abba, hogy itt ez olyan magyar biztonsági érdeket érint vagy sem, akkor az nem vita, inkább azt kellene nyomon követnünk - mert szerintem azért a képviselőknek ilyen típusú feladata van -, hogy egyébként egy ilyen rendszer felállítása, mondjuk, a magyar polgárok adatvédelmét milyen mértékben érinti, de ez nem a közbeszerzéshez kapcsolódik. Meg egyébként valóban megoldott-e az, hogy ezeknek az adatoknak a felhasználásakor akár a szaktanácsadó vagy amikor valakik a rendszer használatára felkészítenek embereket, ott gondosan járnak-e el vagy a fennálló törvényeknek megfelelően? Mert ha akarom, akkor ezt egyébként úgy tudom üzemeltetni - tényleg, amit Bíró Márk mondott -, hogy minden létező gépjárműmozgást real-time-ban tudok figyelni.
És akkor már csak egyetlenegy dolog van hátra: olyan tévé legyen, amit nem szabad kikapcsolni, és akkor az figyeli azt, hogy a lakásomban mit csinálok, és eljött a szép új világ. (Dr. Vadai Ágnes: Már eljött!) Ez ebből a szempontból aggályos, nem közbeszerzésileg" - fogalmazott Kósa Lajos bizottsági elnök.

A javaslatból kiderült, hogy az e-útdíjrendszer üzemelését öt évre (2019-ig) - egy meg nem nevezett cégre bíznák 7 milliárd forintért, azaz havi 117 millió forintért. További 5 milliárdért fejlesztenék az e-matricás rendszert, amelyet így a tavaly kiépített e-útdíj-rendszer részévé tennék. A rendszámfelismerő rendszerek traffipaxként is működnének, ám a kiépített rendszer a rendszám-azonosítás révén az egész országban lehetővé tenné minden úthasználó valós idejű követését, ellenőrzését. Ez utóbbi már adatvédelmi megfontolások miatt lefagyasztotta a bizottságot - ugyanis ez esetben az adatok tárolását nem a rendőrség vagy a titkosszolgálatok, hanem egy gazdasági társaság végezné.

Ráadásul az NFM képviselőinek elképzelésük sem volt arról, mire is akarnak ötmilliárd forintot elkölteni kvázi közbeszerzés nélkül, ugyanis még csak az ötletelés szintjén tartanak - részlet a bizottsági jegyzőkönyvből:

"ELNÖK (Kósa Lajos) : Folytassa akkor, államtitkár úr! Segítek! Itt az is foglalkoztatott bennünket, hogy ha jól értelmezzük, akkor ezekbe a szerkezetekbe traffipaxot is fognak szerelni ezentúl.

SOLYMÁR KÁROLY BALÁZS helyettes államtitkár (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium): Ez is csak egy lehetséges fejlesztési irány, tehát ez egy felmerült fejlesztési irány. (Bíró Márk /Fidesz: Átlagsebességet mér vagy pillanatnyi sebességet mér?) Nincs ilyen szintű kidolgozottsága. (Bíró Márk: Tájékoztatást kapunk erről?) Természetesen.

ELNÖK: Most még a döntés előkészítése nem tart ott, hogy mit akarnak beszerezni?

SOLYMÁR KÁROLY BALÁZS helyettes államtitkár (Nemzeti Fejlesztési Minisztérium): A fejlesztési irányok már azonosítva vannak, de a pontos műszaki specifikáció a fejlesztés tekintetében nem áll ott.

ELNÖK: Tényleg lehetne egy kérésem? Élő ember normálisan, amikor még nincsen tudatmódosító szer hatása alatt, nem beszél úgy, hogy "a fejlesztési irányok azonosítva vannak". (Dr. Vadai Ágnes: De, beszél így!) Nem, nem beszél. (Bíró Márk: Én informatikus vagyok, és még így is azt mondom, hogy kevésbé.) Ragaszkodom hozzá, hogy úgy beszéljen már, hogy megértsük mi is azt. Mit kell azon érteni, hogy "a fejlesztési irányok azonosítva vannak"? Tényleg én ezt nem értem, én egy más nyelvet beszélek. Azt akarja mondani, hogy felismerték, hogy milyen fejlesztések vannak a világban és azonosították őket? Vagy már nagyjából tudják, hogy mi a szöszt akarnak csinálni, csak konkrétan nincs ez eldöntve? Vagy egyáltalán most azt a munkát akarják elvégezni, hogy mi a fenét kéne csinálni? Tényleg nem értem. Látom, hogy... (Dr. Vadai Ágnes: Ez így sehova se vezet, csak mondom.) Nem tud válaszolni erre?"

A teljes jegyzőkönyvet elolvashatja itt.

Közlekedési rendőrök mint útdíjszedők

Az ülésen felmerült, hogy miután az e-útdíj-rendszerből tavaly az év második félévben 79 milliárd, az idei idei első négy hónapban pedig 51 milliárd forint folyt be, ésszerű lenne ennek a bevételnek a töredékéből útellenőröket alkalmazni. Jelenleg ugyanis az automata mobil ellenőrző eszközök rendőrautókba vannak telepítve, így az e-útdíj ellenőrzésével közlekedési rendőrök foglalkoznak, ahelyett, hogy munkájukat végeznék - vetette fel Harangozó Tamás MSZP-s képviselő. Solymár Károly Balázs, helyettes államtitkár szerint a rendőrökre szükség van, mert a pénzbeszedés így hatékony. Az NFM képviselője szerint ha kevés a rendőr az útdíjellenőrzések miatt "akkor azon az oldalon kell beavatkozást tenni" - magyarán: ez legyen a rendőrség baja.

Kósa orwelli szép új világ eljövetelétől óvott

Végül a kormánypárti többség engedélyezte a 12 milliárd forintos meghívásos közbeszerzési eljárást, ám annak adatvédelmi aggályai miatt a projektről folyamatos jelentést kér a NFM-től. Kósa Lajos, a bizottság elnöke ennek kapcsán szó szerint úgy fogalmazott: