Feleslegesen kidobott állami milliárdok? Nem minden zöld, ami zöld

A hazánkban futó zöld rendszámos autók fele nem elektromos. Ezek egy része valójában szennyezőbbek, mint a kisebb benzinesek - az állam mégis támogatja ezeknek az autóknak a vásárlóit - írta a G7.
Domokos Erika, 2018. május 6. vasárnap, 08:55

A luxusautókat különösen megéri zöld rendszámmal venni, mivel így egy hibrid modell esetén akár 700 ezer forint adót és járulékot takaríthat meg a tulajdonos. Az elektromos autók száma viszont továbbra is annyira alacsony, hogy ez egész támogatási rendszernek nincsen érezhető hatása a környezetre - hívta fel a figyelmet cikkében a G7.

A zöld rendszámot 2015 augusztus óta lehet igényelni - az az autó kaphat, amelyik legalább 25 kilométert tud csak elektromos meghajtás mellett megtenni, és kívülről is tölthető. (A hibrid autókat is betilthatják a britek - ezt a cikket olvasta már?)

Ha a tömegek nem is kaptak rá, a gazdagok igen: nem véletlen, hogy luxusautókat láthatunk zöld rendszámmal furikázni, a nagyon drága autók esetében tényleg milliós megtakarítást ér a rendszám színe néhány év alatt - olvasható a cikkben.

Összesen 4836 zöld rendszámos autó van forgalomban, amiből csupán 2564 darab tisztán elektromos a Belügyminisztérium tájékoztatása szerint. Mivel 3,3 millió személygépkocsi van jelenleg forgalomban Magyarországon, ez azt jelenti, hogy 1292 autóból csal 1 elektromos.

Az állam ötféle úton is támogatja a hibrideket és az e-autókat:

  • Regisztrációs adó
  • Vagyonszerzési illeték
  • Gépjárműadó
  • Cégautóadó
  • Állami támogatás e-autókra 2016 óta: a vásárlást 1,5 millió forinttal támogatja a kormány.

A G7 számításai szerint az elmúlt 2,5 évben a magyar állam 3,2 milliárd forint egyszeri bevételről és évi nagyjából 240 millió forint adóról és járulékról mondott le a zöld rendszámot használó 4836 autó javára. Egy ilyen autó üzembe helyezéskor átlagosan 670 ezer forintról mond le a kormány, továbbá évi nagyjából 50 ezer forintnyi egyéb adóról. (Ehhez még hozzá lehetne számolni az önkormányzatok kieső parkolási díj bevételét is, hiszen zöld rendszámhoz ingyenes parkolás is járhat.)

Ha az autózást akarja a kormány támogatni, akkor arra vannak a G7 szerint jobb módszerek: a kevésbé környezetszennyező autók támogatása a szén-dioxid kibocsátásuk alapján, így járnak el például Ausztriában, Belgiumban, Cipruson, az Egyesült Királyságban, Finnországban, Franciaországban, Hollandiában, Svédországban, Szlovéniában.

A képen állami intézménynek beszerzett e-autók láthatók 2017. december 21-én. A kép forrása: MTI Fotó/Illyés Tibor.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

acdc, 2018.05.07 12:14

@V0LE: A co2 kibocsájtási hisztéria miatt terelték az embereket és a gyártókat a diesel és downsizingolt kis szarok felé az elmúlt 1-1,5 évtizedben az adókkal,és az előírásokkal, mostanra pedig kikiáltották patás ördögnek és hamarosan a benzint is annak fogják.
Éreztem ha le merem írni a Tesla nevét meg az azonos feltételeket akkor eldurran az agya az egyiknek.
Akinek van 40 milliója autóra annak legyen már még egy kicsi regadóra meg teljesítményadóra ha már Gipsz Jakabnak van és fizeti azt a Suzukija után.
Ezért érdemes ilyen arrogáns,lekezelő hangnemben beszélned.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2018.05.07 06:48

V0LE, 2018. május 6., vasárnap 19:53

Gratula, ebbe is sikerült egy kis fideszezést belecsempészned, de hol marad Mészáros Lőrincz?
Tekintsünk el a tahóskodástól, nézzük a tényeket, már ha találunk ilyet az általad leírtakban:
"Nagyjából" helyes azt jelenti, hogy a gyors technikai fejlődést folyamatosan követni kell a szabályozásnak, pl ma már a tavalyelőtti 25 km elektromos hatótáv helyett az 50 km indokolt.
Azt felesleges magyarázni, hogy miért biztonságosabb egy középkategóriás autó mint egy mini. A példának felhozott Smart inkább kivétel, de a töréstesztekre optimalizált nyugat-európai és amerikai autóknak a teszttől eltérő irányú ütközések komoly veszélyt jelentenek. A használati körülmények egész mások, senki se fog Smarttal nagy sebességgel, hosszú utakat bevállalni, marad a belvárosban.
A Tesla egy blöff, ami nem igen éri meg a jövő évet. Addig még behúznak néhány bunkót a piramisjátékukba....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2018.05.07 04:32

@acdc: "Pont az EU agyhalott neonzöldjei miatt van ennyi redvás dízel Európa útjain"

Ezt a hulyeseget nem tudom honnan vetted, sokkal inkabb a sok kis fillerbaszo tulajdonos miatt van sok dizel, mert megetetik oket a fogyasztasi adatokkal. Ismerek olyat, aki kevesebb mint evi 5e km -t megy, de dizelt vett mert az keveset fogyaszt. Aztan a szervizben rakolti a megtakaritas duplajat. Az EU pedig pont, hogy a dizelmotor gyartok eletet neheziti azzal, hogy egyre szigorubb kovetelmenyeket tamaszt, sok gyarto a fejlesztes helyett inkabb csalt es szerencsere meg is buktak.

" a mai benzinesek is kormolnak a közevetlen befecskendezéses turbómotorok"

Soha nem lattam modern turbos benzinest kormolni, de bevallom oszinten meg regit sem. Eleve mas az egesi folyamat es maga az uzemanyag, igy korom nem is keletkezhet.

"A villanyautó induljon csak ugyanazokkal a feltételekkel, mint a belsőégésű motor"

Ha rajtad mulna, meg szekerrel jarnanak az emberek. A haladashoz bizony neha kell egy kis osztonzes. Sajnos az elektromos auto egyelore dragabb mint a benzines, ezert valamivel vonzobba kell tenni az atlagemberek szamara. Termeszetesen nem kozvetlen tamogatast kell adni, hanem ado jovairast.

" az akkumulátorgyártás és az áram előállítása semmivel nem környezetkímélőbb, mint a fosszilis energia."

Hat ez egy jo nagy baromsag. Egyreszt az olaj egy ido utan elfogy. Ez meg sokara lesz, de ahogy fogynak a konnyen kitermelheto keszletek, ugy lesz egyre dragabb te meg majd fogod a fejed, hogy 1000Ft egy liter benzin, a szomszed meg rohog rajtad es szepen elmegy kocsikazni a sokkal olcsobb villannyal.

Ami a kornyezet kimelo reszet illeti, talan egyszer gondold vegig, hogy a kitermelestol a benzinkutig mennyi energiat emeszt fel egy liter benzin. A kitermelesrol annyit, hogy az olajkutak is elektromos arammal mennek. Ahogyan a finomitok is. Szoval gondolkodj kicsit, talan akkor tovabb jutsz az ostoba berogzodeseidnel.
Mellesleg ha nem tudnad, az elektromos auto fogyasztasa kb. az otode egy benzinesnel.

"Egyébként meg semmire nem megoldás az akku"

Nem hat... igazi hulyeseg. Gondolom mobiltelefonod nincs, ha pedig van nalad telefon akkor huzod magad utan a kabeldobot. Mondjuk legalabb hazatalalsz :D

"az üzemanyagcella már inkább"

Ja, mert a folyekony hidrogen eloallitasa konnyu, egyszeru es a szallitasa se problemas. Ahogy maga a technologia is egyszeru mint a kapanyel, pont ezert kinlodnak vele a japanok tobb mint 10 eve es meg mindig nem jutottak semmire.

Az egyetlen halvany remenysugar a Nikola kamion, amiben latok fantaziat, de meg az sincs az utakon, mikozben a Tesla teljesen elektromos nyerges vontatojat mar kozuton tesztelik. Remelem mindketto sikeres lesz es a regi vagasu gyartok sorra elbuknak es vegre nem kell pofekelo kamionokat kerulgetni az utakon.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

acdc, 2018.05.06 21:46

@V0LE: "A te erdeked is, hogy ne valami otvaros dizel vagy benzines pofogjon az orrod ala a koruton"
Pont az EU agyhalott neonzöldjei miatt van ennyi redvás dízel Európa útjain, és hála nekik (pontosabban az ostoba co2 hiszti miatt) a mai benzinesek is kormolnak a közevetlen befecskendezéses turbómotorok, mert már mind ilyen néhány japán autót leszámítva.
A villanyautó induljon csak ugyanazokkal a feltételekkel, mint a belsőégésű motor az akkumulátorgyártás és az áram előállítása semmivel nem környezetkímélőbb, mint a fosszilis energia. Egyébként meg semmire nem megoldás az akku, az üzemanyagcella már inkább.Ez csak egy relatíve olcsó, de valójában gagyi és környezetszennyező félmegoldás szép zöld masnival átkötve.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

V0LE, 2018.05.06 19:55

@acdc: "Ezek is ugyanúgy használják az utat, mint a többi,"

Csak nem mindegy, hogy az amugyis szennyezett levegot tovabb szennyezik a belvarosban, vagy nem. Ez az amiert megeri oket tamogatni. A te erdeked is, hogy ne valami otvaros dizel vagy benzines pofogjon az orrod ala a koruton. A fekporrol nem is beszelve, amirol sokan megfeledkeznek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html