A luxusautókat különösen megéri zöld rendszámmal venni, mivel így egy hibrid modell esetén akár 700 ezer forint adót és járulékot takaríthat meg a tulajdonos. Az elektromos autók száma viszont továbbra is annyira alacsony, hogy ez egész támogatási rendszernek nincsen érezhető hatása a környezetre - hívta fel a figyelmet cikkében a G7.

A zöld rendszámot 2015 augusztus óta lehet igényelni - az az autó kaphat, amelyik legalább 25 kilométert tud csak elektromos meghajtás mellett megtenni, és kívülről is tölthető. (A hibrid autókat is betilthatják a britek - ezt a cikket olvasta már?)

Ha a tömegek nem is kaptak rá, a gazdagok igen: nem véletlen, hogy luxusautókat láthatunk zöld rendszámmal furikázni, a nagyon drága autók esetében tényleg milliós megtakarítást ér a rendszám színe néhány év alatt - olvasható a cikkben.

Összesen 4836 zöld rendszámos autó van forgalomban, amiből csupán 2564 darab tisztán elektromos a Belügyminisztérium tájékoztatása szerint. Mivel 3,3 millió személygépkocsi van jelenleg forgalomban Magyarországon, ez azt jelenti, hogy 1292 autóból csal 1 elektromos.

Az állam ötféle úton is támogatja a hibrideket és az e-autókat:

  • Regisztrációs adó
  • Vagyonszerzési illeték
  • Gépjárműadó
  • Cégautóadó
  • Állami támogatás e-autókra 2016 óta: a vásárlást 1,5 millió forinttal támogatja a kormány.

A G7 számításai szerint az elmúlt 2,5 évben a magyar állam 3,2 milliárd forint egyszeri bevételről és évi nagyjából 240 millió forint adóról és járulékról mondott le a zöld rendszámot használó 4836 autó javára. Egy ilyen autó üzembe helyezéskor átlagosan 670 ezer forintról mond le a kormány, továbbá évi nagyjából 50 ezer forintnyi egyéb adóról. (Ehhez még hozzá lehetne számolni az önkormányzatok kieső parkolási díj bevételét is, hiszen zöld rendszámhoz ingyenes parkolás is járhat.)

Ha az autózást akarja a kormány támogatni, akkor arra vannak a G7 szerint jobb módszerek: a kevésbé környezetszennyező autók támogatása a szén-dioxid kibocsátásuk alapján, így járnak el például Ausztriában, Belgiumban, Cipruson, az Egyesült Királyságban, Finnországban, Franciaországban, Hollandiában, Svédországban, Szlovéniában.

A képen állami intézménynek beszerzett e-autók láthatók 2017. december 21-én. A kép forrása: MTI Fotó/Illyés Tibor.