Fizetős M0 és egyéb utak: íme a térképek és a büntetések!

A Megyeri híd ingyenes, de oda eljutni már nem, továbbá fizetős út vezet a ferihegyi reptérre is.
Napi.hu, 2014. december 31. szerda, 10:56
Fotó: Napi.hu

Jelentősen csökkennek az autósok úthasználati költségei 2015-től a megyei matricák bevezetésével - így igyekszik megédesíteni a fizetős úthálózat kiterjesztését a fejlesztési tárca és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. A valóság ennél azért árnyaltabb: sokaknak az eddigi ingyenes úthasználat helyett fizetni kell, sokak pedig az eddiginél kevesebből megúszhatják az autópályázást. Arról, hogy e két tábor hogyan aránylik egymáshoz, eddig hivatalos becsléssel nem találkoztunk és erre vonatkozó kérdésünkre sem válaszolt a minisztérium - lásd még a keretes írást.

A kiadott tájékoztatás szerint 2015. január 1-től mindössze az alábbi útszakaszokat lehet díjmentesen használni:

- M31-es autópálya teljes szakasza

- M0 autóút alábbi szakaszai:

  • 1. sz. főút és az M5 autópálya közötti szakasz
  • M4 autóút (4. sz. főút) és M3 közötti szakasz
  • Megyeri híd (11. sz. főút és a 2. sz. főút közötti szakasz)

Az M0 további részei valamint a körgyűrűn belül a gyorsforgalmi utak ki és bevezető szakaszai mellett az eddig díjmentesen használható városi elkerülők, és autóutak is elvesztik díjmentességüket és az új szabályozás hatálybalépésével kizárólag matrica használat mellett van mód jogszerűen igénybe venni.

A VEKE arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelek szerint a ferihegyi reptér 2-es termináljáig vezető útszakasz is a fizetősök közé került. A Pest megyei térképen, Budapest délkeleti oldalán látható két kis fekete pötty - Üllő és Gyömrő előtt - a 4-es és a 400-as út csomópontja (Vecsés-nyugat) illetve a reptéri leágazás.

A megyei térképek alapján nem teljesen világos, hogy a Budapest-Balaton útvonalat hány megyei matricával lehet használni - az útdíjfizetési szolgáltató korábbi tájékoztatása négy matricáról, azaz évi húszezer forintról szólt. További érdekesség, hogy a Megyeri híd ingyenes, de oda eljutni az M0-on már pénzbe kerül.

A Pest megyei térkép - beleértve az M0 elkerülőt - így néz ki:


(Nagyításhoz kattintson a képre!)

 

A többi megyei térkép idekattintva érhető el.

Az egyes megyékre vonatkozó térképek a megye közigazgatási határán belül húzódó gyorsforgalmi úthálózatot ábrázolják. A díjköteles gyorsforgalmi úthálózatot minden esetben piros vonal jelzi, a díjfizetés nélkül használhatót pedig zöld. A térképek feltüntetik a megye közigazgatási határán belül található összes gyorsforgalmi úti csomópontot, külön jelölve a megye közigazgatási határához legközelebb eső csomópont. Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító e-matricával az utolsó, kiemelten jelölt csomópontig lehet jogszerűen használni, ezt követően a gyorsforgalmi úthálózat igénybe vétele kizárólag a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózatra (pl. 10 napos jogosultság) jogosító termék birtokában lehetséges.

Sok a kérdés, válasz nincs
Az NFM immár épp három hete nem válaszol az útdíjrendszer kapcsán feltett alábbi kérdéseinkre:
  • Mi indokolja a D1 kategória kettéosztását - és a rendszer megváltoztatását - a költségvetési bevételi szempontokon kívül?
  • Összességében mekkora bevételt várnak az intézkedéstől?
  • A tehergépjárművek használatarányos útdíjában bevezetett változásoktól mekkora bevételnövekedést várnak? Mekkora a jövő évi nettó bevételi terv?
  • Készültek-e olyan hatástanulmányok, amelyek bemutatják, hogy hányan és milyen mértékben járnak jobban illetve rosszabbul a jelenlegi rendszerhez képest? Ha igen, mik a várakozások?
  • Kikkel, milyen érdekképviseletekkel egyeztettek a döntés előtt?
  • A rendszer változtatása mekkora költséggel, milyen beruházásigénnyel jár?

Tarifák, büntetések

Fontos, hogy az éves matrica - így a megyei ötezer forintos is - naptári évre szól, azaz nem a vásárlástól számított 365 napig érvényes. Hivatalos megfogalmazásban ez így hangzik: az éves jogosultság érvényes a tárgyév első napjától a tárgyévet követő év január 31. napjának 24 órájáig (összesen 13 hónap, amennyiben a vásárlás a tárgyév január 1-én történik). Az éves matrica a vásárlás időpontjától biztosít jogos úthasználatot, visszamenőlegesen nem érvényes.

Fizetős szakaszok országos térképe
A nagyobb képért kattintson!

A heti jogosultság - alias tíznapos matrica - a vásárló által megjelölt kezdő és további 9 napra érvényes, összesen 10 egymást követő naptári napra, a 10. nap 24. órájáig.

A havi jogosultság a vásárló által megjelölt kezdő naptól a következő hónap (számát tekintve) ugyanazon napjának 24. órájáig érvényes. Ha nincs ilyen nap a lejárat hónapjában, akkor a hónap utolsó napjának 24. órájáig.



Fontos, hogy a díjat a gyorsforgalmi díjköteles útszakaszra történő felhajtás előtt kell megfizetni. Az e-matrica megvásárlása nem jelent visszamenőleges jogos úthasználatot. Az érvényességi időtartamon belüli vásárlás esetén az érvényesség kezdete a vásárlás időpontja. Ez azt jelenti, hogy az is büntetéshez vezet, ha valaki matrica nélkül hajt fel egy fizetős szakaszra, és útközben vásárolja meg mobiltelefonon vagy az első benzinkúton a jogosultságot.

Ugyanígy pótdíjat szabnak ki a közlekedőre akkor, ha

 

  • nem megfelelő díjkategóriára váltotta meg úthasználati jogosultságát, azaz pl. busz utánfutót vontat de csak B2 jogosultsága van (B2+U helyett) vagy 8 vagy annál több személy szállítására alkalmas személygépkocsi D1 kategóriás jegyet vásárol D2 helyett;
  • az ellenőrző szelvényen vagy a nyugtázó értesítésen szereplő rendszám és/vagy felségjel nem egyezik a jármű tényleges rendszámával illetve felségjelével;
  • egy adott megyére vonatkozó éves jogosultsággal rendelkezik, de egy másik megye díjköteles úthálózatát használja.
A pótdíjakat az alábbi táblázat mutatja:


Az úthasználati díj elektronikus megfizetése esetén a nyugtázó értesítés szolgál igazolásként. Vásárláskor az ellenőrző szelvényen mindig ellenőrizni kell, hogy a rendszám, a felségjel, a járműkategória és az érvényességi idő is rendben van-e.

Türelmi idő is lesz, kis felárral

A szombathelyi Fidesz szerint rémhírkeltés a fizetős M86...
Bár januártól a Vas megyei M86-os út is fizetős lesz  a fent mellékelt térképek és közlemények alapján, a szombathelyi Fidesz egy héttel ezelőtti közleményében még cáfolta az ilyen híreket - írja az alon.hu. A regionális portál szerint ebben többek között azt hangsúlyozta a kormánypárt, hogy a baloldal rémhírekkel ijesztgeti Szombathely és Vas megye lakóit, az M86-os útért - ugyanúgy, ahogy a jelenben - a jövőben sem kell fizetni...

A rendszer türelmi idővel indul, hogy közlekedők megszokják, egy adott megyében mely szakaszokon érvényes a megyei matrica. Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat jövő januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodájában a szolgáltatási díj megfizetése mellett (1470 forint) az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak. A 2014. december 31-e előtt vásárolt heti (10 napos) és havi matricák a lejárat időpontjáig, a 2014-es éves matricák 2015. január 31-ig érvényesek.

A díjfizetős szakaszokat, megyehatárokat jelző táblák kihelyezése folyamatosan zajlik. A tájékoztató táblák az M1, M3, M7 Budapestről kivezető szakaszain az utolsó díjmentesen használható csomópont előtt figyelmeztetnek majd arra, hogy mekkora távolságot követően következik a fizetős autópálya szakasz. Az M0-s autóúton az irányjelző táblák informálnak a díjköteles útvonal kezdetéről az arra való ráhajtás előtt, így az autósok a díjköteles szakasz előtti utolsó csomóponton keresztül elhagyhatják az autóutat.

2015. január elsejétől a mintegy 1500 értékesítési pont bármelyikén bármely megyére - Nógrád, Jász- Nagykun-Szolnok és Békés megye kivételével, ahol nincs díjköteles gyorsforgalmi hálózat - megvásárolható a megyei matrica.


HOZZÁSZÓLÁSOK
 

megfigyelt, 2015.01.04 14:10

Megint hülyének nézik a népet. !
Egy másik nyilatkozatban már azt is közölték ,hogy mire fordítják a változásból eredő többlet bevételt.
Már hazudni sem tudnak lányos zavarukban pedig egyedül abban voltak profik.
EZEK nem hoznak olyan intézkedést ami a többségnek kedvező EGOISTA BARMOK.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

DrAgy, 2015.01.04 13:30

Az M5-ös és a 4-es út közti pár kilométert egy évben egyszer használtam, 1 napon belül oda és vissza. Most ezért a néhány kilométerért egyéves megyei matricát kellene vennem. Ezt nevezi a miniszter úr igazságos közteher viselésnek. Mivel elkerülő út nincs, visszatérek és Dél-pesten fogok büdösíteni az ott lakók nagy örömére. Nekem a pár km nem ér meg 15 liter benzin árát. Azt se feledjük: Kinn voltak az óriásplakárok: "Önöknek épül az Önök pénzéből" Kifizettük. Súlyos adóforintokkal. A fizetésünk 36%-át vonták ezért le. Még szerencse, hogy az adózott jövedelmemből sk épített házamra nem vetnek ki lakbért. Bár ezektől az is kitelik. ...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

uzi007, 2015.01.03 11:48

Rejtély,hogy milyen térképet használnak a Pest megyei utak használatához. Az 1 /egyes/ számú főút az 1960 éveknek megfelelően van feltüntetve.Engem az érdekel,hogy a mai állapotnak megfelelően az 1 /egyes/ főútról Biatorbágyot elhagyva kihajtva az M-1 re tudom elérni az M-0 körgyűrűt.Ezért a 300 m megtételéért is megyei matricát kéne vennem????
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rw2, 2015.01.02 23:08

@zappara:
Én seholsem olvastam, hogy ki akarnák vonni a 10 napos matricát.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

zappara, 2015.01.02 23:06

@matyi2010:

ebben azért nem vagyok biztos...minden lehet, de aza baj, a szakmát is kihagyják a döntésekből (tudod, akik értenek is hozzá), s félek, hogy nagyjából a döntéshozók is ennyi tudással, ekkora megalapozottsággal hozták meg ezt a baromságot, mint a te egy mondatod
lehet, hogy ebben a formában mégsem így van..
lehet??
lehet?
érdemes lett volna két percnél többet erre szánni??
jó, tudom, hogy az sok meló..de tán mégis..

önmagában a megyei matrica nem lenne rossz, de nem így, nem úgy, hogy van két vidéki híd a dunán, sem távol, sem közel nincs egy autópálya sem, de ha átmész (nem úszol), akkor két megyei matricát is meg kell venned, mert kitették a táblát hidakra, hogy M valami..
ezt egy hatéves gyerek ingyen megcsinálja..és még csak nem is kell neki több millás havi apanázs, annyi benzinpénz, hogy kétszer megkerülhetné vele a földet..
így érted, hogy mi a baj?
megint, mint nagyjából minden döntéssel
mindenesetre nem maceráznak sokat hatástanulmányokkal, annyira, hogy még Paks2 sem volt annyira fontos, hogy kicsit dolgozzanak vele..miért ezzel tennék??
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html