Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A GKI fogyasztói bizalmi index januárban a decemberi jelentős csökkenést követően csaknem novemberi szintjére erősödött vissza. Az index értéke az év első hónapjában (-33,8 pont) 4,7 ponttal emelkedett, de így is érezhetően elmarad a tavaszi zuhanást követő eddigi, júliusi csúcsától (-26,9 pont), s különösen a járvány előtti -12 pont körüli értékétől.

Igaz, az áprilisi pánikot jellemző -50 pont körüli értékhez képest számottevő a javulás.

Januárban a lakosság saját pénzügyi helyzetének alakulását az előző hónaphoz képest közepesen javulónak értékelte, s ezzel összességében az áprilisi esés csaknem 60 százaléka épült vissza. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélése is valamelyest javult januárban, de e téren az áprilisi esésnek mindössze 44 százalékát sikerült ledolgozni.

Kép: GKI

Áprilisban a legnagyobb mértékben a munkanélküliségtől való félelem erősödött, itt a decemberi esést januárban is jelentős romlás követte, így összességében a pesszimizmus erősödésének mindössze egynegyedét sikerült eltüntetni. A saját jövőbeli megtakarítási képesség megítélése a 2019 nyárközepi értékre emelkedett vissza (amiben azonban a kényszerű módszertani váltásnak is szerepe lehetett). Ugyancsak kedvezőbb lett, jelentősen csökkent a fogyasztók inflációs várakozása, akik javulónak érzékelték a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét is. A jelenlegi megtakarítási helyzetet januárban javulónak érzékelték az emberek az előző hónaphoz képest.

Az adatfelvétel módszerét 2020. áprilistól-júliusig, valamint 2021. januártól kényszerűségből újra változtatni kellett. A személyes interjúk helyébe ismét az online felmérés került.