Az év első hét hónapjában a kivitel értéke 10 883 milliárd forint (39 831 millió euró), a behozatalé 10 036 milliárd forint (36 730 millió euró) volt - derül ki a KSH előzetes adataiból. A kivitel euróértéke 21, a behozatalé 18 százalékkal emelkedett, azaz a féléves adatokhoz képest az export dinamikája nem változott, az importé kismértékben, 1 százalékponttal gyorsult.

A külkereskedelmi mérleg 847 milliárd forint (3101 millió euró) aktívumot mutatott, ami az egyenleg 289 milliárd forintos (1182 millió eurós) javulását jelenti a 2009. január-júliusi 558 milliárd forint (1919 millió euró) többlethez viszonyítva.



A július havi adatokat vizsgálva kitűnik, hogy itt már romlott a külkereskedelmi mérleg. A kivitel (1658 milliárd forint, 5860 millió euró) és a behozatal (1588 milliárd forint, 5620 millió euró) egyenlege 70 milliárd forint (241 millió euró) aktívumot mutat, ami 17 milliárd forinttal (87 millió euróval) múlja alul az egy évvel korábbit.

Az egyenlegromlást az magyarázza, hogy euróban számolva a kivitel júliusban 18 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest a júniusi 23 százalék után, miközben az import bővülési üteme 20-ról 21 százalékra gyorsult.



Az idén egyszer már volt rá példa - áprilisban - hogy az import (amely tavaly jóval nagyobb mértékben zuhant, mint a kivitel) az exportot felülmúló ütemben növekedjen.

Felemás képet mutatnak az autógyártók

A Napi körkérdése alapján a magyar autógyártás kivitele - mint az export egyik kulcseleme - vegyes képet mutat. A teljes egészében exportra termelő Audi Motor Hungaria Kft. az első féléves adatokra visszautalva közölte, hogy motorgyártása 32, autógyártása 25 százalékos növekedést mutatott. Ugyanekkor a KSH adatai szerint a gépek és szállítóeszközök kivitelében 23 százalék volt a felfutás.

Az árbevétel alapján a harmadik legnagyobb hazai cégnek számító Audit - termékpalettája okán - nem húzza vissza a nyugat-európai roncsprémium-programok kifutása, a Magyar Suzuki Zrt. ugyanakkor megérzi az ennek is betudható exportkereslet-csökkenést. A tavalyi gyártási terveket még épp a roncsprémiumok jelentette többletkeresletnek köszönhetően tudták tartani, az idén viszont a 2009-es, 180 ezer feletti darabszám után 160-165 ezer gépkocsival számolnak. Az esztergomi társaság ugyanakkor sokat vár az év végi forgalomtól, az új Swiftet ugyanis az ősszel kezdik értékesíteni Magyarországon és Európában is.