Forintesés: mi drágul, melyik lánc vonul ki?

A gyenge forint elsőként talán a tavaszi ruházati termékek árán hagy majd erősebben nyomot, de drágulhatnak az új autók is, míg az Utazás kiállításon hiányozhatnak a megszokott prospektusok, mert egyszerűen nem tudnak árazni az utazási irodák.
Hőnyi Gyula, Novák Csaba, 2009. február 6. péntek, 08:04

A Napi Gazdaság összeállítása

Ha valahol lesz áremelkedés, az a ruházati piac, de a verseny miatt a szereplők igyekeznek a lehető legkevésbé érvényesíteni az árkülönbözetet. Jüttner Katalin, a Marks & Spencer márkát forgalmazó S-Modell Zrt. vezérigazgatója elmondta, az őszi kollekciót most kell megrendelni, vagyis már nyáron kikerülhetnek az üzletbe a magasabb fontárfolyamon vásárolt termékek. Ugyanakkor a vezérigazgató leszögezte, szűkítik az árrést, mert sem pozíciót, sem piacot nem kívánnak veszteni.

A ruházati piac kisebb szereplői azonban nagy valószínűséggel kénytelenek lesznek emelni. Növekszik ugyanis a plázákban és az outletekben a bérleti, illetve néhol a rezsiköltség (mindkettő euróban számolt), és a kicsik most szerzik be a tavaszi árukészletet. Balatoniné Kiss Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Országos Szövetségének főtitkára szerint az járt jól, aki decemberben kifizette az első negyedéves bérleti díjat. Sok butikos azonban azt kérte, hogy havi elszámolásban teljesíthessen, tekintettel a válság miatti visszafogottabb forgalomra.

Az üzemeltetőktől most aligha várható, hogy csökkentsék a bérleti díjakat, pedig információink szerint néhány plázában a bérlők erre már tettek kísérleteket. A probléma az, hogy az épületek tulajdonosai is euróalapú hiteleket törlesztenek, vagyis a gyenge forintárfolyam épp annyira okoz számukra is problémát, mint a bérlőiknek.

Van, ami már drágult az Electro Worldnél

Erősen burkolt áremelési választ adott kérdésünkre Zsoldos Róbert, az Electro World magyarországi ügyvezető igazgatója. Mint mondta, a forint mostani árfolyam-ingadozása mellett nehéz előre jelezni, meddig tarthatóak fenn a jelenlegi árak. Hozzátette, a gyorsan fogyó termékeknél már részben érvényesíteni kellett a fogyasztói árakban a forint zuhanását, ám más termékekből még jelentős készlet van az erősebb, 240-260 forintos árfolyamon beszerzett árukból. Ez jellemzően a nagyobb értékű termékekre vonatkozik.

Az elemzők szerint ha tartósan, akár az év közepéig gyenge marad a forint, az drasztikusan megváltoztathatja a magyar kiskereskedelem arculatát. Az egyik hitelbiztosító úgy véli, 2009-ben szinte biztos, hogy egy kereskedelmi lánccal kevesebb lesz Magyarországon, de a jelenlegi helyzet akár több nevesebb kereskedelmi vállalkozást is lenullázhat. A piaci problémákról a kiskereskedelmi berkekből egyelőre még nem szivárgott ki semmi, tekintve hogy decemberben a nagyobbak, ha nehezen is, de hozták a terveiket. Beszállítói körökből azonban sok panaszt hallani a drasztikusan zuhanó forgalmi adatokról. Az elemzők szerint a nagyobb beszállítóknak lassan el kell kezdeniük kommunikálni a gazdasági adatokat, ezek pedig erősen sokkolhatják a piacot.

Még senkit sem zavar az importhiány

Egyáltalán nem tűnik hisztérikusnak a kiskereskedelem a forint árfolyamának gyengülése miatt, holott az itthon gyártott termékek jelentős részében is erős az importarány. Az Auchan hipermarketlánc nem vizsgálta felül és várhatóan nem is fogja elemezni, milyen áremelésre vagy árrésszűkítésre lesz szükség. Gillemot Katalin, a cég kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, az áruházakban az élelmiszer szekcióban nagyon alacsony az importtermékek aránya, vagyis nem befolyásolják a teljes termékmix átlagos árrését. Magyar beszállítóik eddig nem jeleztek a forint gyengülése miatt áremelési igényt, meglepő módon még a nem élelmiszer jellegű termékeknél sem.

Kissé más a helyzet a Co-op Hungary Zrt.-nél, amelyre ugyancsak nem jellemzőek az importtermékek. Boros Péter, a cég kereskedelmi igazgatója elmondta, vannak olyan termékek, amelyeknél érdemes lesz megvizsgálni, hogy megéri-e importálni, de csak azoknál, ahol euró- vagy dollárelszámolás van, ilyen például az ananászkonzerv. Ha nagyon meg kell emelni egyes egzotikus termékek árát, megeshet, hogy inkább lemondanak az értékesítéséről, de csak abban az esetben, ha úgy látják, a vevők inkább helyettesítik valami olcsóbbal. Összességében a Coop-láncnál sem ítélik meg úgy a helyzetet, hogy áremelésre lenne szükség, tekintettel arra, hogy a forintárfolyam zuhanása a piac szerint rövid életű lesz, mindenki a sokkal reálisabb, 260-280 közötti euróárfolyammal számol. Boros Péter hozzátette, hogy az import komoly része Lengyelországból származik, a zloty zuhanása pedig erőteljesebb volt a forinténál, vagyis összességében az onnan származó termékekkel nem jártak rosszul.

A barkácsáruházaknál szofisztikáltabb a helyzet. Több terméknél felülvizsgálatot végeztek és áremelést kellett végrehajtani, de úgy tudjuk, épp a régiós valuták mélyrepülése miatt árcsökkentésre is sor került.
Áremelés lehet a fogorvosoknál, ha tartósan a 300 forint körüli szinten marad az euró árfolyama. Lapunk úgy értesült, az alapanyagárakat egyelőre nem emelik a beszállítók, mert viszonylag nagy a termékeknél az árrés, ám huzamosabb ideig nem lesz tartható a bevételkiesés. Sok fogorvos azonban euróban bérli a gépeit, ami okozhat némi áremelkedést. Egyelőre a kávézók is lenyelik - a viszonylag nagy árrés miatt - az alapanyag átlag tízszázalékos drágulását, de ha tartósan így marad az árfolyam, 20-30 forinttal drágább lehet a presszókban a kapucsínó.

Autópiac: ma még csak a bizonytalanság biztos

Az idén biztosan drágulnak a személygépkocsik Magyarországon, azt azonban egyelőre nehéz megjósolni, milyen mértékű lesz az áremelés. A márkakereskedőknél jellemzően még mindig a 250-260 forintos euró/forint árfolyamon importált autók állnak a "kirakatban", a készlettisztítás azonban néhány hónapon belül véget érhet, ezután a gépjármű-forgalmazók már valamilyen mértékben kénytelenek lesznek érvényesíteni az árfolyamhatásokat a fogyasztói árakban. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke szerint árcsökkenésre szinte biztosan nem lehet számítani idén, amint a mostani készletek kifutnak, az importőröknek át kell gondolniuk az árképzést.

Győző Gábor ugyanakkor hangsúlyozta: ez nem feltétlenül jelent azonnali áremelést. A lapunk által megkérdezett vezérképviseletek nem tudtak pontos választ adni arra, hogy milyen mértékű drágulásra lehet majd számítani.

Az MGE elnöke a Napinak elmondta: vannak olyan pesszimista várakozások is, amelyek szerint a készletkiárusítások (a csekély kereslet miatt) csak a második félévben érnek véget. Ennek ellenére az egyesület továbbra is tartja előrejelzését, amely szerint 2009-ben körülbelül 120 ezer új autót adnak el Magyarországon. Győző Gábor szerint márkánként változó, hogy egy-egy importőr milyen mértékben tudja tompítani az árfolyamhatásokat. Bár a nyersanyagárak némileg enyhíthetik az áremelés irányába mutató tendenciát, a gyártói oldalon nem szabad megfeledkezni a banki források "kiszáradásáról", az ágazati termelés napi finanszírozási problémáiról. Bár a forint gyengeségéből adódóan jelentős terhek nehezednek az importőrökre, egyes piaci szereplők szerint az autómárkák piaci pozícióinak megtartása miatt radikális áremelésre nem kell számítani.

HOZZÁSZÓLÁSOK