Elképesztő adat érkezett a magyar autósokról

A nyaralni induló magyarok hatoda még júliusban is téli gumival közlekedik - derül ki a Vredestein friss felméréséből, amiben a Balaton-partra fókuszáltak. Pedig az abroncsoknak a forró aszfalt mellett az egyre gyakoribbá váló heves esőzéseknek is ellen kell állniuk.
Domokos László, 2018. július 25. szerda, 08:08

Az Apollo-Vredestein csapata július első napjaiban több mint 1500, magyar rendszámú autót vizsgált meg szándékosan egy olyan Balaton-parti és környéki területen, ahová az autósok többsége nyaralni jár.

A vizsgált gépkocsik 16 százalékán még júliusban is téli gumi volt (egy éve a hasonló adat még magasabb, 18 százalék volt), az ötödük olyan gumiabronccsal volt felszerelve, amelyeknek profilmélysége nem érte el a 3 millimétert, és 15 százalékuk az előírt abroncsnyomásnál alacsonyabbal közlekedett.

Ha 25 Celsius-fok feletti hőmérsékletnél még mindig téli gumival közlekedünk, egy hirtelen fékezés esetén számítanunk kell a fékút növekedésére, arról nem is beszélve, hogy a téli gumi miatt az autó fogyasztása is nő. Ha pedig a gumiabroncs profilmélysége nem haladja meg a 3 millimétert, a fékút növekedése mellett azzal is számolnunk kell, hogy egy hirtelen jött esőben alacsony sebességnél is bekövetkezhet a vízenfutás, amikor hirtelen irányíthatatlanná válik a gépkocsi - mondta - mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.

Nyaralás előtt érdemes a megszokottnál több figyelmet szentelni az abroncsnyomásnak és a profilmélységnek. Már 5 százalékkal alacsonyabb nyomás is befolyásolja a jármű irányíthatóságát, különösen ha az autó utasokkal és csomagokkal is meg van rakodva. Az is negatívan befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ha a hátsó tengelyekre kopottabb abroncsokat szereltetnek fel, mivel a hátsó tengely támasztja meg az autót kanyarokban. Az alacsonyabb profilmélység miatt csökken az abroncsok tapadása, ráadásul a csomagok miatt a jármű súlypontja is megváltozik.

Normál esetben egy átlagos 15 colos gumiabroncs nyomása 2,3-2,5 bar között tekinthető ideálisnak - ez az érték függ a pontos mérettől, illetve a jármű és a gumiabroncs típusától is. Ahhoz hogy a nyaralás során, az átlagosnál nagyobb terhelés mellett is biztonságban tudjuk az abroncsokat a légnyomását előzetesen legalább 20-25 százalékkal meg kell növelni - fogalmazott Mikolai.

Fotó forrása: AFP/Jean-Sebastien Evrard

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

terabit, 2018.07.25 15:38

@laci_52: pedig nem írt hülyeséget. Amit írtál erősen illik a "kis emberek utolsó szavai" gyűjteménybe.
Mindkét dologgal a fékutat drasztikusan növeled. Persze lehet mondani hogy vigyázol, de sok esetben nem csak rajtad múlik, és lehet hogy másoknak is sérülést fogsz okozni.

Én azzal még kiegészíteném a cikket, hogy a téli gumi nyári használata erősen meghasználja a gumikat, ezért sokba is kerülhet. Aki lusta cserélgetni az használjon inkább 4 évszakost, van olyan ami kapott téli minősítést is, így használhatja télen olyan országban is, ahol kötelező a téli.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2018.07.25 14:32

A gumigyártó érdeke, hogy minél gyakrabban cseréljünk, de a dumájuknak nem kell bedőlni
.
Ha a téli gumi annyira elkopott, hogy a következő télen már nem megfelelő, takarékossági okokból fent lehet hagyni nyáron és ősszel eldobni.

A legutóbbi télen fent hagytam a majdnem új nyári gumikat és semmi gondom nem volt...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2018.07.25 11:52

Megint kontár újságíró adta elő a gumigyártók megrendelt cikkét.
A téli gumi nem probléma nyáron, fordítva már inkább.
"ötödük olyan gumiabronccsal volt felszerelve, amelyeknek profilmélysége nem érte el a 3 millimétert"
A téli gumi nyáron 2 milliméterig rendben van!
A másik, hogy esőben a téligumi tapadása jobb mint a nyárié, mivel jobban kivezeti a vizet a téli mintázat.
Persze, jobb az, ha megfelelő gumit használunk, de ahhoz nem magyar fizetések kellenek. Pont ezért ez a helyzet nálunk.
A négyévszakos gumi sokkal rosszabb választás mint a téli nyáron.
Egyébként is a Vredstein meg a MICHELIN nyivákolása számomra nem mérvadó, a gumi a GOOD YEAR-nél kezdődik nálam.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2018.07.25 10:44

Az 1/6-od szerintem költői túlzás, a napokban én is felfigyeltem erre a dologra és az egyik nagyáruház parkolójában figyeltem. Szerintem jó ha 1/10-re igaz, de lehet, hogy ebből is jó pár inkább négy évszakos volt (annyira nem mélyedtem el benne, csak a mintázatot néztem).
Ettől függetlenül igaz, a nyári főleg kánikulai viszonyok között a téli gumi nagyon tréfás tud lenni. Idén korán jött a nyár és az egyik kocsin csak késve tudtam cseréltetni. Mentem vele a 28 fokban (gondolom az aszfalt lehetett 45-50 fok) és hát teljesen bizonytalanná vált a tapadás főleg kanyarban és tempós sávváltásoknál. Nagy fékezéseket nem próbáltam, mert ahogy észrevettem már óvatos voltam, de az oldalirányú tapadás jelentősen csökkent. Hogy jobban kopik a gumi az evidens, de ez nem anyagi kérdés, a közlekedés társasjáték.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html