Gyorsabban, olcsóbban intézhetjük a vásárlói panaszunkat

A be nem vált szolgáltatások vagy termékek megvásárlói ezentúl gyorsan, olcsón és igazságosan, hosszadalmas bírósági eljárás nélkül érvényt szerezhetnek igazuknak az Európai Parlament keddi döntésének köszönhetően. Az elfogadott két jogszabály elsősorban az internetes és más országban történő vásárlások terén kínál segítséget - minden nemzet saját nyelvén.
NAPI, 2013. március 12. kedd, 19:04
Fotó: Napi.hu

Ugyan már több országban létezik megoldás a fogyasztói jogviták alternatív (azaz bíróságon kívüli) rendezésére, de a vásárlók gyakran nem tudnak róla. Ráadásul ez a megoldás sokszor nem áll rendelkezésre minden területen. Az új szabályzás minden ágazatra kiterjeszti az alternatív vitarendezés lehetőségét - írta közleményében az EP magyarországi tájékoztatási irodája. A fogyasztói jogviták mindenféle vásárlás, az interneten és az üzletben, otthon vagy határon túl vásárolt termékek és szolgáltatások esetében feloldhatók lesznek alternatív vitarendezéssel. A feleknek 90 nap alatt kell dűlőre jutniuk, és a vitarendezés a tervek szerint ingyenesen vagy jelképes összegért vehető majd igénybe.

"Az alternatív vitarendezésről szóló irányelv a kereskedőnek és a vásárlónak is előnyös. Az egész EU-ban beinduló, olcsó és gyors vitarendezési mechanizmussal az európai fogyasztók milliókat takaríthatnak majd meg, emellett fellendül a határokon átnyúló e-kereskedelem, amely nagy lökést ad majd a gazdaságnak" - fogalmazott Louis Grech (szocialista, máltai), a téma parlamenti felelőse.

Vitarendezés internetes vásárlások esetén - saját nyelven

Az interneten vásárolt termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszokkal foglalkozó rendelet felkéri az Európai Bizottságot, hogy hozzon létre egy, az EU összes nyelvén elérhető weboldalt a fogyasztói gondok kezelésére. A vásárlók az Európa Önökért oldalon elérhető platformon egy könnyen átlátható, saját nyelven kitölthető űrlapot találnak majd, ahová leírhatják észrevételeiket.

A platform ezután a panasz szempontjából legmegfelelőbb vitarendezési fórumra irányítja a fogyasztót. A folyamat minden egyes lépése az interneten zajlik, a megadott személyes és egyéb adatok védelmét pedig az EU vonatkozó jogszabályai biztosítják. A rendelet hatálya minden internetes vásárlásra vonatkozik, függetlenül attól, hogy melyik tagállamban található a forgalmazó.

"Főleg a kisebb fogyasztók és kereskedők nem szívesen vásárolnak külföldről vagy adnak el árut más országba elsősorban azért, mert nem tudják, probléma esetén kihez fordulhatnak. Ez a rendelet biztonságossá teszi a vásárlást az egész Unióban. Ezért jelent az egységes piac történetében fontos mérföldkövet ez a jogszabály" - mondta a témáért felelős parlamenti képviselő, Ró¿a Thun (néppárti, lengyel).

Két év múlva fog működni az alternatív vitarendezés a tagállamokban

A két jogszabály az EU hivatalos lapjában történő közzététel után 20 nappal lép életbe. Az alternatív vitarendezésre vonatkozó irányelv két éven belül minden tagállamban működni fog, ezt követően lép életbe az online vásárlásokra vonatkozó rendelet.

Bánki Erik fideszes európai parlamenti képviselő plenáris felszólalásában üdvözölte a jelentést, amely szerinte mérföldkőnek számít az európai fogyasztóvédelem történetében. Mint fogalmazott, rendkívül széles a jogszabály által érintettek köre, hiszen az EU-ban átlagosan a fogyasztók 20 százaléka ütközik valamilyen problémába internetes vásárlása során. A most felálló interaktív weboldalt vásárlók tömegei vehetik majd igénybe könnyedén, csupán néhány kattintással. A platform ugyanis lehetővé teszi a panasszal élő vásárló és az érintett kereskedő számára, hogy jogvitájukat egy közösen kiválasztott alternatív vitarendezési szervezet bevonásával, az interneten bonyolítsák le - olvasható Bánki Erik közleményében.

Az új rendszerrel az eljárási határidő a korábbi általános európai gyakorlat szerinti 450 napról 90 napra csökken. Bánki szerint az új rendszer nagyszerűségét az adja, hogy a szolgáltatást minden tagországban a saját nyelvükön vehetik majd igénybe az uniós polgárok.

HOZZÁSZÓLÁSOK