A kormány szerdán megtárgyalt és pénteken beterjesztett törvényjavaslatának lényege, hogy a jelenlegi igényeket nem elégíthetjük ki a jövő generációinak, azaz gyerekeink, unokáink rovására - hangsúlyozta Gyurcsány, akit az MTI idézett.

 Hozzátette: a törvénytervezet szerint világos, egyértelmű, szigorú és intézményes szabályoknak kell garantálniuk a költségvetés hosszú távú fenntarthatóságát, egyensúlyát. A miniszterelnök elmondta: noha a közpénzügyek új szabályozása a kormány programja és a törvénytervezetet a kormány nyújtja be, a tervezet a parlamenti pártokkal szoros együttműködésben készült, figyelembe véve a kétharmados szabályozást igénylő részeket.

"A rendszerváltást követő 17 évben most először az Alkotmányban kívánjuk rögzíteni, hogy az Országgyűlés és a kormány költségvetéssel kapcsolatos felelőssége összekapcsolódik a hosszú távú egyensúlyőrzés kötelezettségével" - foglalta össze az új közpénzügyi szabályozás lényegét Gyurcsány Ferenc. Ugyancsak kétharmados az a törvény, amelyet a költségvetési felelősségről és a költségvetési hivatalról terjeszt be a kormány - jelezte a miniszterelnök, aki szerint a legfontosabb új szabály, hogy az államadósság reálértéke a jövőben nem növekedhet, és a költségvetés elsődleges egyenlegének, azaz a kamatfizetések nélküli egyenlegnek pozitívumot kell mutatnia.

A törvénytervezetben foglalt szándék megvalósításának érdekében erős intézményi garanciára is szükség van, ezért fel kell állítani a költségvetési hivatalt, amely a számvevőszékhez hasonlóan független és pártsemleges lesz, az Országgyűlés alá tartozik majd, egyszemélyi felelősségre épül, elnökét kétharmados többséggel az Országgyűlés választja meg - ismertette a koncepciót. Bár ennek a törvénycsomagnak nincs közvetlen hatása a polgárok mindennapi életére, mégis a kormány reformprogramjának egyik legfontosabb eleme, az egészségügy, az oktatás és az államigazgatás átalakításával egyenrangú - emelte ki Gyurcsány Ferenc.

A költségvetési felelősségről tervezett kétharmados törvény legfontosabb eleme, hogy a bruttó hazai termékhez (GDP) mérten nem emelkedhet a reáladósság, ami azt jelenti, hogy az adósságállomány csak az infláció mértékével emelkedhet - folytatta a tájékoztatót a részletekkel Veres János.

A pozitív elsődleges költségvetési egyenleg követelménye ugyancsak kétharmados törvény lesz - jelezte a pénzügyminiszter, hozzátéve, hogy az önkormányzatok új gazdálkodási szabályozását is kétharmados törvénnyel szükséges módosítani, ami a megalapozott fejlesztéseken túl az önkormányzatok további eladósodásának korlátozását hozná magával. Az önkormányzatok hiánya általában a GDP 0,4 százalékát teszi ki, a választási években ez az arány 0,8 százalékra szökik fel - magyarázta a módosítás szükségességét Veres János.

A felállítandó költségvetési hivatal megvizsgálja az éves költségvetési javaslatokat és elvégzi a módosító indítványok hatásvizsgálatát, ami azt jelenti, hogy a módosító indítványok nem ronthatják a beterjesztett költségvetés egyenlegét - mondta a pénzügyminiszter. A hivatal elnökét kétharmados parlamenti többséggel 12 évre választják meg - ismertette a kinevezéssel kapcsolatos koncepciót Veres János.