Súlyos kérdések merültek fel a dunai mentés hatékonyságával kapcsolatban

A szerdai hajókatasztrófa rávilágított arra, hogy ezer sebből vérzik a segítségnyújtás és a mentés - írja a Népszava.
Szász Péter, 2019. június 1. szombat, 09:43
Fotó: MTI Fotó

Miután szakértők szerint érdemes lett volna bevetni az erős keresőlámpával és hőkamerával is felszerelt helikoptereket, a lap rákérdezett a rendőrségnél, hogy miért nem tették. A válasz azt volt, hogy az időjárási körülmények nem tették ezt lehetővé.

A rendőrség válasza a Népszava szerint meglepő, mert szerda este esett ugyan az eső, de a megkérdezett repülési szakértő szerint nem voltak extrém rossz időjárási körülmények, lehetett volna repülni, de legalábbis megkísérelhették volna elindítani a gépeket.

2017 januárjában azt írta sajtóközleményében az ORFK az az MD902-es helikopterekről: "A személyzet terheléscsökkentését robotpilóta biztosítja, amely segítséget nyújt a rossz időjárási viszonyok esetén is."

Ki ért ki előbb?

A rendőrségnek azt is felvetették, a Hableány tragédiájának túlélői dél-koreai újságoknak azt állították, szervezetlen volt a mentés a szerda esti dunai hajókatasztrófa után. Emellett korábban több szemtanú is úgy nyilatkozott, a vízirendészet egységei meglehetősen későn értek a helyszínre.

A vízirendészet első hajózó járőre 21 óra 15 perckor érkezett a helyszínre. A hajózok csatornáján ugyanis, már a 21.15-kor beérkező állampolgári bejelentés előtt értesült az ütközésről - közölte a BRFK. Ez azért érdekes, mert az ORFK csütörtöki sajtótájékoztatójáról szóló tudósításban azt állt: "A Dunai Vízirendészeti Kapitányság első hajója 21.29 perckor érkezett a helyszínre".

A másik érdekes részlet, hogy szemtanúk szerint a hivatalos mentőegységeket messze megelőzve ért a csütörtöki, dunai hajókatasztrófa helyszínére a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata (VMSZ) kishajója. Óriási szerencse, hogy civil kezdeményezésre, három szervezet együttműködésével éppen két hónapja, március 28-án tettük Dunára azt a sürgősségi mentőhajót, amely a Balatonon már évtizedek óta működő vízimentő-szolgálat mintájára a Fővárosban és környékén teljesít majd szolgálatot - mondta Bagyó Sándor, a VMSZ elnöke.

A lap kérdésére, ha több mentőhajó áll rendelkezésükre, több áldozatot sikerült volna kimenteni élve az áradó folyóból, a Bagyó Sándor úgy reagált: talán lehetett volna azokon is segíteni, akiket elsodort a Duna.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Demokrata Hungarofil, 2019.06.02 11:19

@narancsragacs: A Móri Tömeggyilkosságot nem az éppen akkor hivatalban lévő belügyminiszter követte el. - A gyilkossági ügyekben nyomozók állítják, hogy a rendszervedlés óta hirtelen megnőtt az erőszakos, brutális cselekmények, gyilkosságok száma. - A cenzúra megszűntével a Nyugati Rabló-Kapitalista Maffia az összes média-szennyét a magyar lakosság nyakába zúdíthatta. - Mérhetetlen mennyiségben ömlött, ömlik a brutális krimi, akciófilm, horrorfilm, szado-mazo, stb. - A kriminalisztikusok már az ötvenes évek elején tapasztalták, hogy USA azon részein, ahol rendszeresítették a tv adásokat (és velük a brutális filmeket és híreket, (a reklámok nézettségének fokozása miatt), ott rögtön a duplájára nőtt az erőszakos bűncselekmények száma. - A LIBERÁLIS MÉDIA MÉRGEZI A TÁRSADALMAT!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

europeer, 2019.06.02 11:16

"A rendőrség válasza meglepő"
Ebben az országban kit lehet meglepni a félremagyarázó válaszokkal?
Szerintem még egy újszülöttet sem.
Engem az a válasz sem lepne meg, hogy a kormány nem foglalkozik mentéssel, oszt boldog karácsonyt!
Vagy egy olyan SMS, hogy ha dől a hajó, üljön át egy másik hajóra!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Demokrata Hungarofil, 2019.06.02 11:00

A fővárosi partszakaszon kb. 1 kilométerenként motoros mentő rohamcsónaknak kellene azonnal bevethető személyzettel állomásoznia.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Demokrata Hungarofil, 2019.06.02 10:42

A hajók sebességére, követési- és oldaltávolságára, az egymással való több síkú kötelező, automatikus kommunikációra újabb és szigorúan betartatott szabályokat kell hozni. - Borzasztó dolog derült ki, a hajókról nem lehetett menteni csak gumicsónakról! - Miért nincs ezeknek a hajóknak a hátsó részén olyan műszaki kialakítás, hogy a vízből mentés villámgyors lehessen??? - Miért nem voltak rögzített kötélcsomóval is ellátott mentőövek tucatjával a tatnál? - Miért nincs ezeken azonnal leereszthető gumicsónak?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Demokrata Hungarofil, 2019.06.02 10:32

A javaslataim a tragikus helyzet orvoslására:
1.) A szállásadó hajók ne köthessenek ki Budapest határain belül! - Ott létesítsenek kikötésre alkalmas partszakaszt, infrastruktúrát, közúti, stb. közlekedési kapcsolatot, vagy eleve ott jelöljék ki ezeket, ahol már megvannak!
2.) A szálloda-tankhajók hetente csak egyszer mehetnek át ill. vissza a fővárosi Duna-szakaszon. - Tehát nincs tankhajós városnézés!
3.) A Duna Bizottsággal közösen maximalizálni kellene ezeknek a hajóknak a vízkiszorítását 300 tonnában.
4.) A Duna élővilágának és a partvédő műveknek a megmentése érdekében olyan sebességi-vízkiszorítási-partközelségi szabályok kidolgozását, amivel a partot elérő hullámok 30 cm alá csökkenthetőek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html