Drasztikus beavatkozásra készül a kormány a Hajógyári-szigeten

Eleve számoltak az óbudai szigetre tervezett vízügyi védműrendszer tervezői, hogy komoly lakossági ellenállást válthat ki, ha elkezdik a projekt megvalósítását a Hajógyári-szigeten. Akár 1000 darab fát is kivágnának, valamint az árvízvédelmi beruházás növelné a vízszintet az egyik Duna-ágban, ami visszatorlódhatna a Megyeri hídig.
Szabó Dániel, 2020. június 30. kedd, 07:59
Fotó: MTVA Fotó

Az egyik legértékesebb, túlnyomó részben állami és önkormányzati tulajdonban lévő területén, a Hajógyári-szigeten komoly beruházásra készülnek: olyan védműrendszer megépítését tervezik, amelyik az egész területet megóvná az áradásoktól. A Népszava szerint a Pest Megyei Kormányhivatal oldalán megjelent tervek alapján a szigeten található 15,3 hektár ligeterdő csaknem ötödét érintené a védműrendszer megépítése, ami akár 950-1000 darab 30 centiméternél nagyobb átmérőjű fa kivágásával is járhat. A védelmi rendszer akár 9 centiméteres vízszintemelkedést okozhat a Duna óbudai mellékágában, valamint árvíz esetén a Megyeri híd pillérénél úgynevezett állékonysági problémákhoz vezethet.

Már sok terv volt a Hajógyári-sziget hasznosítására: terveztek ide kaszinót, lakóparkot is, de ezekből semmi nem valósult meg, csak a Sziget Fesztivál maradt a helyen. A kormány azonban most hasznosítaná a szigetet: három éve határoztak a Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia létrehozásáról a sziget déli részének Pest felőli szarván. A beruházás előkészítésére 628 millió forintot biztosítottak, a feladatot az Országos Vízügyi Főigazgatóság kapta, amely a nyíregyházi Viziterv Environ Kft-t bízta meg a tervezéssel. Az engedélyek beszerzésére szeptember 30-ig kaptak határidőt, augusztusban viszont tartanak még egy közmeghallgatást az ügyben a Békásmegyeri Közösségi Házban.

Az árvízvédelmi létesítményre öt lehetséges megvalósítási változat készült, ebből az első négy javaslat hibridjéből kialakult ötödik lehet a legjobb. A differenciált árvízvédelmi megoldás szerint a sziget északi részén földgát épülne mobilelem fogadására alkalmas résfallal. A déli területen, az Árpád hídhoz közelebbi részen a Hadrianus palota, a meglévő épületek és a tervezett kajak-kenu központ körül parapetfalas védművet, mobilgátat húznának fel. Az északi és a déli terület közé szintén kerülne egy földgát. A sportakadémia és környezetének területét pedig teljes egészében feltöltenék földdel a mértékadó árvízszintig.

A dokumentáció szerint a tulajdoni kérdéseket adás-vétellel, kisajátítással és tulajdonosi hozzájárulással rendeznék - javarészt önkormányzati és állami ingatlanok vannak a területen. Az önkormányzatok "előreláthatólag térítésmentesen" engedik majd át a gáthoz szükséges területeket, amelyek vagyonkezelői joga a tervek szerint a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatósághoz kerül. A gát építése az előzetes becslések szerint 12,2-17,65 milliárd forintba kerülhet.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

DrNemoda, 2020.06.30 08:24

Hagyják békében ! Az államnak semmit sem szabad ingyen átengedni - ez legyen alapszabály ! A Kovács Katalin magáncég meg tervezzen, vegyen fel hitelt, kapjon támogatást. A 620 millát sokallom, ennyiből vitorlás szakosztályt is gründolni lehetne ! A magyar evezősök és kaja.kenusok földi paradicsomát lehetne létrehozni a szigeten - tessék a csónakházakat összevonni, a klubok erejét összeafogni. Mi ebben a nehéz ? A fákat meg nem úgy kellmegvlédeni, hogy kivágjuk őket ! A sok földet, követ, miegymást lehet ám eléjük is hordani ! Jut eszembe, egy kis árvíz - egyébként - senkinek sem árt !
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html