A dugódíj volt a garancia a 4-es metró beruházás - unió által előírt - megtérülési mutatójának elérésére, mondván, az autósok jó része a behajtási díj hatására átül majd a metróra, így emelve az utasszámot az unió által elvárt szintre. A metrószerelvények közlekedhetnek a szerződésben vállaltnál kevesebb utassal is, ám ebben az esetben Brüsszel kisebb arányban támogatja a projektet, így a kapott 181 milliárd egy részét, szerződésszegés címén akár az egészet visszakövetelheti Brüsszel.

Az unió éppúgy halogatja a döntést, mint a magyar kormány és a városvezetés. Itt is, ott is választások lesznek. Másrészt a 4-es vonal átadása után a korábbi becslésekkel szemben valós utasforgalmi adatok ismeretében érvelhet Budapest, illetve dönthet az uniós bizottság. Azt viszont a jelenlegi városvezetés is nehezen tudja elképzelni, hogy a 4-es metró "rásegítés" nélkül hozza az elvárt forgalmat.

Az Orbán-kabinet viszont politikailag továbbra is vállalhatatlannak tartja a dugódíjat, holott közös állami-fővárosi vállalás volt - írja a Népszabadság. A magyar tárgyalódelegáció által készített összegző jelentés áthidaló megoldásként egy más rendszerű, de "hasonló hatású intézkedéssel" váltaná ki a behajtási díjat. A részletek kimunkálása azonban még a "jövő zenéje" - fogalmaztak a lapnak.

Bár a 4-es metróra kapott uniós támogatás elszámolási határideje 2015-ben lejár, az unió nem hivatalosan a magyar fél értésére adta, hogy akár 2016 végéig is hajlandó várni a teljesítés ellenőrzésével. Feltéve persze, hogy lát némi elmozdulást. A 2016-os bevezetésre azonban csak akkor van esély, ha rövid időn belül döntenének róla - az alternatívának pedig a körvonalai sem látszódnak még.