A Napi Gazdaság cikke.

Három tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) sebességmérő kamerák üzembe helyezésére és működtetésére. Ezek összesen ötven mobil és hatszáz fixen telepített sebességmérő bérlésére szólnak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy bérbe vesszük a kamerákat üzemeltetőjüktől, a tulajdoni jog, karbantartás és üzemeltetés pedig továbbra is a bérbeadónál marad - mondta lapunknak Komáromi Endre, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője. A mintegy hatmilliárd forintos beruházás több lépcsőben valósul meg 2009-től 2011-ig. A tervek szerint 3-5 éves futamidőre kötünk szerződést, de ha a szolgáltatási díjak magasabbak lesznek az általunk tervezettnél, akkor hosszabb futamidejű szerződéskötésre fogunk törekedni - mondta Komáromi.

Az egyik tender ötven mobil, akár állványon, akár gépkocsi belső terében elhelyezhető sebesség-ellenőrző készülék üzembe helyezésére szól. A második eljárás keretében a gyorsforgalmi úthálózaton, míg a harmadikban a Magyar Közút Kht. által kezelt utakon kell a mérőrendszert kialakítani és üzemeltetni. A tárgyalásos eljárások jelentkezési határideje március 2., a nyertesekkel már a hónap végén szerződést kötnének.

Újdonság, hogy az új rendszerben nem lesz szükség emberi közreműködésre. Az új sebességmérők működési elve szerint a sebességmérő kamerák elkészítik a felvételeket a gyorshajtókról, amelyeket azonnal továbbítanak az ORFK szerverére, ahol egy rendszámfelismerő program azonosítja a gépkocsit és annak tulajdonosát. A sebességtúllépés mértékét ezután egy rendszer állapítja meg, amely arányos, fix büntetési tételeket határoz meg. Ez a program összeköttetésben lesz egy gépjármű-nyilvántartó rendszerrel, amely automatikusan küldi a csekket a szabálytalankodónak - tette hozzá Komáromi.

Az új rendszer tehát kiiktatja a mérlegelést a büntetési tételek mértékét illetően. A fix telepítésű kamerák esetében az ORFK fenntartja az áttelepítés jogát, hiszen a program célja, hogy visszatartsák az autósokat a gyorshajtástól. Ha egy adott helyen csökken a szabálytalanságok száma, akkor a hatékonyság jegyében más, problémás gócpontokra telepítik át az eszközöket. Erre az Európai Unió is kötelez minket, a 2001-es bázisértékhez képest évi ötven százalékkal kell csökkentenünk a közúti balesetekben elhunytak számát - tette hozzá Komáromi.