A sikeres modell mentheti a magyar vidéket

Helyi termékek népszerűsítésére számos program indult a magyar vidéken az elmúlt években. Akad köztük olyan, amely a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság alatt is sikereket tudott elérni. Egyre többen csatlakoznak a hajdúnánási önkormányzat kezdeményezéséhez és válnak a Nánási Portéka védjegyhasználóivá.
Kónya Ádám, 2020. december 8. kedd, 19:16
Fotó: Napi.hu / Kónya Ádám - A Nánási Portéka kínálata.

Hajdúnánás önkormányzata 2013 májusában indította el programját a helyi termékek népszerűsítéséért. A Nánási Portéka egy saját védjegye, márkaneve a városnak, amelyet a logójával együtt eredetileg a helyi élelmiszertermelők használhattak, bizonyos feltételek teljesítése mellett.

"Jelenleg 40 védjegyhasználónk van. Egyáltalán nincs belépési- vagy tagsági díjunk. Tagunk lehet bármely hajdúnánási lakos, aki helyben gazdálkodik, vagy ha feldolgozott termékekkel foglalkozik, akkor az alapanyagainak legalább 50 százalékának helyinek kell lennie. Eredetileg ez csak élelmiszerekre vonatkozott, de mostanra kibővült a készítmények köre. Része lett például a nánási szalma. A különleges szalmafeldolgozásunk, mint tradicionális háziipari tevékenység, 2020-ban bekerült a hungarikumok előszobájának számító Magyar Értéktárba" - tájékoztatta a Napi.hu-t Füz Andrásné Valéria, a Nánási Portéka projektfelelőse.

Az önkormányzat is gazdálkodik

A városi önkormányzat mára kialakított egy farmot is, az úgynevezett Kendereskertet, ahol biogazdálkodás keretében növénytermesztéssel és állattartással foglalkoznak. Tartanak szürke marhát és mangalica sertést is. Az állatokat helyben, saját vágóhídon dolgozzák fel, saját hűtőházban tárolják és saját üzletben értékesítik Nánási Portéka-márkanév alatt. A Kendereskert munkát ad számos közfoglalkoztatottnak.

Mindemellett kialakítottak egy termelői piacot, ahol kedvezményes áron bérelhetnek pavilont a védjegyhasználók. Októberben adták át a Portéka Házat, melyben többek között csapatépítő tréninget, kézműves foglalkozásokat, vagy disznóvágást tarthatnak az érdeklődőknek.

Napi.hu, Kónya Ádám

"A helyi termékek népszerűsítése azért fontos, mert segíti a nánási gazdálkodókat, akik egészséges és friss bio készítményeket kínálnak vásárlóiknak, gyakorlatilag szállítási költség felszámolása nélkül. Ennek a város arculatépítésében is meghatározó szerepe van. Fontos tény, hogy amikor valaki a védjegyhasználónkká válik, onnantól kimutatható a megnövekedett kereslet az árui iránt. 2020 első félévében, a pandémia első hulláma alatt, a biokertünkből származó termékeink forgalma a válság ellenére is 70 százalékos növekedést ért el" - mondta hírportálunknak Füz Andrásné.

Saját pénzük is van

A projektfelelőstől megtudtuk, hogy a helyi tőke helyben tartása céljából, úgynevezett Bocskai Koronát vezetett be az önkormányzat, amely Hajdúnánás saját pénze. A Koronával a város üzleteinek nagy részében fizetni lehet, a helyi termelők többsége elfogadja, sőt, gyakran kedvezmény jár annak, aki ezzel vásárol. A közalkalmazottak és közfoglalkoztatottak is rendszeresen kapnak Bocskai Koronát cafeteria gyanánt.

A Nánási Portéka termékeit nem csak Hajdúnánáson népszerűsítik. Éves szinten több mint 30 eseményen jelen vannak szerte az országban, de külföldi rendezvényeken is több díjat nyertek termékeik.

HOZZÁSZÓLÁSOK