Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Bár hazai újautó-piac 14 százalékkal 77 ezerre nőtt és a behozott 120 ezer használatautó átlagéletkora is 12 év, a teljes hazai személyautó-állomány átlagéletkora 13,4 évről 13,7-re emelkedett tavaly - derül ki a KSH friss statisztikájából.

Ezzel a 2002 óta elérhető adatsor szerint újabb negatív rekordot állított fel Magyarország. A legerősebb két év 2006 és 2007 volt 10,3 évvel, azóta viszont folyamatosan romlik a helyzet.

Forrás: KSH, Napi.hu-gyűjtés

A márkák szerinti bontásból kiderül, hogy mindössze hat fiatalodott. A rekorder a Dacia, amelynek átlagéletkora 7,9-ről 6,9 évre csökkent. A megújult Dacia első modellje a Logan ugyanakkor mintegy 12 éve jelent meg Magyarországon, így nagyon az sem tudja felfelé húzni a számait.

Minimális mértékben fiatalodtak olyan japán márkák, mint a Mitsubishi, a Mazda és a Subaru. A legjelentősebb szereplő ebben a körben a Mercedes, amely életkora 0,1 évvel 14,6-ra csökkent.

Az öregedési rekorderek között nem meglepő módon olyan autókat találni, mint a a Moszkvics, a Zasztava, a Tavria és a Polski Fiat, amelyek  - utánpótlás híján - 1 évvel öregedtek, kivéve a Moszkvics, amely 1,6-tal. (Amennyiben ez az adat helyes, akkor csak az állhat az öregedés mögött, hogy pont az állomány fiatalabb tagjait vonták ki a forgalomból - szerk.).

A hazai piac szempontjából fontos Opelek 0,4 évvel 14,2 évre öregedtek, a Suzukik 0,8 évvel lettek korosabbak, és már 13,3 évesek. Ez utóbbinak oka, hogy a cég eladásai a hitelválság óta drasztikusan visszaestek. A Volkswagenek átlagéletkora 15,1, amely 0,3 éves növekedés eredménye. A Fordok 12 évesek (0,3 év emelkedés), a Renault-k pedig 13 évre korosodtak (0,5 év növekedés).

Nőtt az állomány

Az autóállomány 89 ezerrel 3,2 millióra emelkedett. A leggyakoribb márka az Opel 451 ezerrel, ezt követi a Suzuki (405 ezer), a Volkswagen (304 ezer), a Ford (256 ezer) és a Renault (205 ezer).

Forrás: KSH, Napi.hu-gyűjtés

A német prémiumautók közül a magyarok a BMW-t szeretik a legjobban, állomány ugyan 4 ezerrel előzi a Mercedest és az Audit, ráadásul tavaly is 10,8 ezerrel nőtt az állománya, szemben a másik kettő 8 ezret valamivel meghaladó növekményével.

Kikopnak a keleti kocsik

A legnagyobb állomány-csökkenést a Lada szenvedte el, amelyből tavaly 10 ezerrel kevesebb, 63 ezer futott (vagy inkább állt - szerk) Magyarországon. Trabantból 5 ezer tűnt el, 21 ezer van itthon, Wartburgból pedig 12 ezer, amely 3 ezres csökkenés eredménye.

A Volkswagenek száma 13 ezerrel nőtt, a BMW-é 11-gyel, a Fordé 10-zel, így ezek a márkák növelték leginkább részesedésüket a hazai állományban.