Hiába trükköztek a gázforgalmazók - itt az új rezsimódosító

Hiába igyekeztek a PB-gáz forgalmazók decemberi áremeléssel relativizálni a rezsicsökkentés hatását, egy újabb módosító a megelőző állapotot határozná meg viszonyítási alapként.
Major András, 2013. május 21. kedd, 17:47
Fotó: Napi.hu

Újabb módosító javaslat jelent meg rezsiügyben, ezúttal az Országgyűlés kormánypárti többségű fogyasztóvédelmi bizottsága terjesztett elő egy tervezetet, "a földgázellátásról szóló 2008 . évi XL. törvény módosításáról" szóló, április 26-án a fideszes Németh Szilárd István által benyújtott törvényjavaslathoz.

A még folyamatban lévő javaslathoz érkezett módosító szerint a palackos és vezetékes PB-gáz lakossági ára nem haladhatja meg a 2012. december elsején a szolgáltató által alkalmazott, általános forgalmi adót is tartalmazó ár 90 százalékát. A korábbi verzióban még 2012. december 31-e szerepelt viszonyítási dátumként. Az indoklás szerint a módosítás biztosítja, hogy a csökkentés azon esetekben is az eredetileg szándékozott célnak megfelelően érvényesüljön, amikor (..) "mintegy megelőző lépésként 2012 decemberében áremelésre került sor".

Emellett a javaslat új változata a bizottsági módosító értelmében kiterjesztené a kapcsolt termelésszerkezet átalakítási hozzájárulás, illetve kiegyenlítő hozzájárulás fizetési kötelezettségét is. Ezentúl a hazai termelésű földgáztermelők mellett a távhő- és kapcsoltan hőtermelő társaságok részére a biztonsági földgázkészletből értékesítő földgázkereskedőknek is fizetniük kell majd a hozzájárulást. A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) legutóbb, a nemzeti fejlesztési miniszter rendelete alapján 2011 elején értékesített 285 millió köbméter földgázt az 1,2 milliárdból az MVM Zrt. és az E.On Földgáz Trade Zrt. számára, információk szerint a piacinál kedvezőbb áron. A gázüzletág (tárolás és kereskedelem) Magyar Villamos Művek Zrt. általi megvásárlásával e téren nyilvánvalóan változás várható. (Az MSZKSZ honlapján található adatok szerint jelenleg 819,74 ezer köbméter földgázt tartalmaz a biztonsági készlet.)

Az intézkedés vélhetően a rezsicsökkentés miatt a távhőszektor számára korábban elhatározott közel 10 milliárd forintos idei többlettámogatás fedezetéül szolgál. A szolgáltatók így idén 50 milliárd forint feletti támogatást kap a negatív tételek ellensúlyozására.

A törvény a javaslat szerint a korábbiakban tervezettnél egy hónappal később, június elseje helyett július elsején lépne hatályba.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rotaryfun, 2013.05.22 14:20

@gabesz73: Te biztos valami kis tankersöfőr lehetsz aki féti a zsíros bizniszét :) Amúgy ha valami konkrétummal alátámasztanád állításod lenne is min vitatkozni de a hőbölgés az kevéske. Nem is oly régen 47900 ft volt egy kilogramm autógáz jövedéki adója. Ez szépen felkúszott (hozzáteszem jogosan hiszen sok sok évig volt ennyi) 95800 ft-ra. Maradjunk annyiban hogy minden autógáz az PB gáz (CNG az ugye más nem is erről beszélünk) de nem minden PB gáz autógáz mert az autógázon van tonnánként 95800 ft jövedéki adó és néhány paraméterében (pl rézkorrózió) szigorúbbak az előírások rá mint a normál fűtési PB gázra. Nem véletlen hogy a gázpalackból az autóba fejtett PB vel tökéletesen megy az autó és az autógázkúton töltött palackról kifogástalanul működik a gáztűzhely. Remélem eddig követhető voltam :)
Viszont itt jön be az amiről beszélek hogy egységárra számolva (ft/kg) a végfelhasználónál olcsóbb az amin van tonnánként 95800 ft + annak az áfája adó mint az amin csak az áfa van. Tehát meglehetősen zsíros biznisz a lakosságnak palackos gázt értékesíteni.
Amúgy nem arról a Marinéniről beszélek aki palackot tol biciglin, hanem arról aki megengedheti magának hogy kistartályt telepítsen és ezt töltesse tankautóról. De mondhatnék ezer másik nevet is. Hidd el ők úgy vannak kiszolgálva hogy megmérik a litert majd ezt szorozgatják a fajsúllyal. Egy olyan számmal ami nem valós és kénye kedve szerint változtatja a szolgáltató és annak alkalmazottja (sofőr). Ha nem hiszed telepíts kistartályt aztán megtudod :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

gabesz73, 2013.05.22 10:03

rotaryfun látom te sem vagy szakmabeli és nem értesz hozzá összeseküvés elméleteket gyártasz koholmányokat stb hogy mi a külömbség az autógáz és a pb gáz közt illene tudnod egy kg krumplit akarsz összehasonlítani egy liter tejjel te is lehetnél "okosabb" és ne hasonlísd "Mari" nénit a faluvégről aki kéthavonta cserél egy pb palackot egy több tonnás nagy fogyasztóhoz persze hogy jobb feltételeket tud kiharcolni magának!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2013.05.21 21:11

Nem csak ezzel trükköznek hanem van még más is a tarsolyukban az extra profit bezsebeléséhez. Nem árulok el nagy titkot hogy azzal hogy betöltik palackba a gázt, vagy kiszállítják tankautóval a lakossági fogyasztókhoz máris a beszerzési ár 2-3 szorosa kerül számlázásra.
( Ekkora árrés nem sok terméken van a kereskedelemben.) Persze az ipari vagy "okosabb" fogyasztók azért tudtak olyan szerződést kötni ahol messze nem ekkora az árrés. Pl az autógáz sem oly nagy biznisz hiszen jelentős a jövedéki adó, de pl jól mutatja a lakossági árak túlzott voltát hiszen a nem kevés jövedéki adóval növelt árú autógázból olcsóbb egy palackot megtöltetni a benzinkúton (tilos de megteszik) mint azt kicserélni egy teli palackra. Szóval valóban a lakosságról húzzák a bőrt ráadásul palackos gázon épp a szegényebb rétegekről akiknek arra sincs pénze hogy bevezesse a gázt, vagy ha bevezette akkor a tűzhelyt kicserélje hálózatra köthetőre. Aztán hogy az a gáz ami benne marad a palackban mert ki sem jön hiszen a palackokat nem ürítik le töltés előtt hanem a bennük lévő ?szemét?-re rátöltenek annyit hogy épp elérje az alsó súlyhatárt sem kevés és ki tudja mi lesz vele. Nem véletlen írtam alsó súlyhatárt hiszen olyan palackot sosem kapsz amiben 11,5 kg gáz van ugyanis eleve úgy van állítva a töltőmérleg hogy abból legalább 25-35 deka hiányozzék, mert ezt egy ősrégi szabály megengedi hogy így legyen. Már pedig ha ezeket a benne lévő és bele sem töltött mennyiségeket összeadjuk akkor bizony közel járunk a fél kilóhoz palackonként. Hogy tovább fokozzam a dolgot a tankautók zöme is litert mér de a számla az kilogramm. Viszont a fajsúly amivel szorozzák a litert egy hókuszpókusz során megállapított kamu szám, tehát a fogyasztó olyanért is fizet amit meg sem kap ráadásul lehetetlen ellenőrizni. Kivéve azt a pár nagy fogyasztót akik már eleve úgy szerződnek hogy nem kérnek a hókusz-pókuszból hanem majd ők befelé és kifelé is lemérik az autót a különbség pedig a leadott gáz amit kifizetnek. Csak hát Mari néni a szőlőhegy utolsó előtti utcájában ez nem tudja megtenni és amíg ez így is lesz addig tankautó sofőrnek ?születni? kell :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2013.05.21 20:11

A kenyér árát azonnal a 3,6-as korszakhoz kéne igazítani/viszonyítani!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Trambulin, 2013.05.21 19:22

Milyen negatív tételek? A pofátlan extraprofitot rövidítik meg nem? Nem hát!:)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html