A válság olyan piaci környezetet teremtett, amelyben a vállalkozások rákényszerülnek arra, hogy saját működésük racionalizálásának nagyobb figyelmet szenteljenek.

A nagyvállalatok elsősorban a működési költségek csökkentésével reagálnak, kevésbé mernek belevágni a hosszabb távon is hatásos cégstruktúra-váltásba.

A költségcsökkentés nem elég, foglalkozni kell a bevételi oldal növelésének lehetőségével és a beruházások mértékének csökkentésével - fejtette ki Vadas László, a Central European Management Intelligence (CEMI) igazgatója.

Egy sikeres cégátalakítás eredményjavító hatása a költségek átlag 8-12 százaléka, egy takarékosan működő vállalatnál az elért megtakarítás mértéke valamelyest alacsonyabb, a 20 éve ugyanazon rutinok mentén működő cégeknél viszont ennél jóval nagyobb, akár 20-25 százalék is lehet.

A reorganizációs know-how a nemzetközi nagyvállalatok esetében országspecifikus: a munkaerőköltségben megfigyelhető jelentős különbségek miatt előfordul például, hogy egy folyamatot Magyarországon már érdemes automatizálni, Ukrajnában azonban még gazdaságosabb élő munkaerőt alkalmazni.

Egy cég reorganizációját indokolhatják a piacon bekövetkezett lényeges változások vagy éppen a piacok zsugorodása, de adódhatnak a cég szervezetén belül is rendkívüli események. Feltétlenül szükséges a működés kereteinek átgondolása, ha jelentősen romló pénzügyi eredménnyel szembesül a menedzsment, likviditási problémák jelentkeznek, vagy tartós veszteségbe fordul a vállalat teljesítménye.

A nagyvállalatok átalakítása, a javaslatok gyakorlati bevezetésével együtt jellemzően egy-másfél évig tart, a reorganizáció által érintett főbb területek pedig a szervezeti felépítés, a HR, az üzleti folyamatok, valamint a bevétel- és költségstruktúra felülvizsgálata.