Az autósok szempontjából jól szerepeltek az olajárak az év utolsó hónapjaiban. Október elején 80 dollár feletti szinten mozgott a Brent olaj árfolyama, majd meredek lejtőre került. November végén 60 dollár alatt volt a jegyzés, ez pedig 1990 óta a negyedik legnagyobb mértékű havi olajárcsökkenést jelentette.

Ennek eredményeként az üzemanyagok is olcsóbbak lettek: október közepén a benzin piaci átlagára 398 forint volt, a gázolajé pedig 433 forintnál tartott, míg a karácsony előtti héten a benzinnél 351 forint, a gázolajnál 398 forint volt az átlag.

Széles a skála

Ahogy a fenti áresésre, legalábbis annak mértékére nem lehetett előre számítani, így nehéz megmondani, hogy jövőre milyen olaj- és üzemanyagárakra lehet számítani. Ugyanakkor több tényező van mindkét oldalon: azaz lehetnek az olajdrágulást elősegítő fejlemények és olyanok is, amelyek az alacsonyabb árszint felé vihetik az árat. Ezeket szedtük össze a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb inflációs jelentése alapján.

A jegybank a szeptemberi előrejelzésében még 75,4 dolláros éves átlagos olajárral számolt 2019-ben, az új prognózis azonban 61,2 dollárról szól és nagyjából ezt a szintet lőtték be a következő évekre is. Fontos azonban, hogy az olajárak alakulását számos tényező befolyásolhatja, így az előrejelzés bizonytalan alapokon áll.

A Consensus Economics összesítette a 2019-es árprognózisokat, amelyek szerint 50 és 87,5 dollár között mozoghat az árfolyam. Ha az 50 dollár körüli jóslat jön be, akkor a magyar autósok árcsökkenésre számíthatnak a kutakon, ha a másik közel 90 dolláros prognózis válik be, akkor drágulás jöhet.

Pro és kontra

A jegybanki szakértők szerint az olajdrágulás mellett szól, hogy 2019 májusában lejárnak az Iránnal szembeni szankciókra vonatkozó felmentések, ez pedig az olajexport és a világszintű olajkínálat szűkülését eredményezheti. Ugyancsak felfelé húzhatja az olaj árát a Nemzetközi Tengerhajózási Szervezet 2020. január 1-jétől életbe lépő szabályozása is, amely alacsonyabb kéntartalmú üzemanyagok alkalmazását teszi kötelezővé a tenger- és óceánjáró hajók számára.

Árcsökkenést eredményezhet viszont, a kínai gazdaságban a kereslet lassulása mellett az is, ha javul Kína energiahatékonysága. Szintén lejjebb viheti az árakat, a kereskedelmi feszültségek esetleges fokozódásából eredő olajkereslet-csökkenés. Az olajárak csökkenésének irányába hathat az USA gyorsan bővülő palaolaj-kitermelése is.

Magyarország érzékeny

Az olajár minden országban befolyásolja az inflációt, Magyarország ebből a szempontból jobban ki van téve a piaci mozgásoknak.

Az olajárak változása rövid időn belül megjelenik az üzemanyagárakban. Az üzemanyagárak elmúlt időszakban megfigyelt jelentős változékonysága érdemi hatást gyakorol a hazai inflációra, amit az is magyaráz, hogy az üzemanyagok fogyasztói kosárban betöltött súlya gazdasági fejlettségünkhöz viszonyítva jelentős, illetve közel kétszer akkora, mint a régió más országaiban. Ennek következtében a hazai infláció nemzetközi összehasonlításban is érzékeny az olajárak változására

- áll a jegybanki elemzésben.

A tényadatok szerint ugyanis novemberben az előző hónaphoz képest 0,3 százalékkal csökkentek az árak, a havi inflációs mutatónál az üzemanyagok jóval nagyobb mértékben, 4,7 százalékkal csökkentek.

Bár az év utolsó negyedében masszívan csökkentek az üzemanyagárak, az idén összességében drágulásról van szó a KSH által mért átlagok alapján. Tavaly a benzin ára 339 és 369 forint között mozgott, a gázolajé pedig 339 és 378 forintos intervallumban volt, 2018 első hónapjaiban pedig 360-370 forintnál járt mindkettő.