Várhatóan 2017 végéig lezárul az objektív bírságolásra alkalmas rendszer teljes körű kiépítése - írja a Vezess.hu a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM) kapott tájékoztatás alapján.

Az új, országos rendszernek 89 ellenőrzési pontja lesz, és közel 30 milliárd forintból épül ki. Az ellenőrzési pontokra járműfigyelő és -azonosító kamerákat telepítenek, de emellett minden ponton az úttestbe épített szenzorokkal mérik majd a járművek súlyát.

A túlsúlyosak lesznek a célkeresztben

A szaktárca szerint a "a rendszer célja nem többletbevételek előteremtése, hanem a jogkövető magatartás előmozdítása". A minisztérium adatai ugyanis azt mutatják, hogy a magyar úthálózatot használó kamionok és teherautók 8-10 százaléka túlterhelt, nagy része valószínűleg külföldi.

A rendszer pár másodperc alatt kideríti, hogy melyik sofőr vagy jármű közlekedik szabálytalanul és ezt jelzi a legközelebbi ellenőrző egységnek, amely megállíthatja az adott járművet. Lesz persze olyan eset, amikor nem állítják meg a túlsúlyos járműveket, ebben az esetben az üzembentartónak küldik a bírságot "az objektív felelősség elvének alkalmazásával". Ezek a kamerák tehát hitelesítettek lesznek, és büntethetnek a közteresek minap botrányt okozó készülékeivel ellentétben.

Mindenkit figyelnek: autókat, teherautókat, kamionokat

Bár a rendszer leginkább a teherautók ellenőrzésére jön létre, a sima személyautósokat is figyelni fogja. Erről a minisztérium azt mondta: "A túlterhelés esetén a menettulajdonságok a jármű kategóriájától függetlenül romlanak (pl. hosszabb fékút, romló kormányozhatóság), így a baleseti kockázat minden esetben nő. A rendszer képes lesz minden áthaladó jármű tengelyterheléseit és össztömegét megmérni. Bármilyen túlterhelt járművel közlekedve bírság kiszabására kell számítani".