A közzétett videók már csak az utolsó pillanatot mutatják, amikor a Hableány városnéző hajó a Viking szállodahajó alá kerül, ez már az a pillanat, amikor már esélye sem volt a kisebb hajónak, "elkerülhetetlen volt valamiféle baleset" - fogalmazott az InfoRádióban Simongáti Győző, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszékének vezetőhelyettese.

Az a nagyon nagy kérdés, hogy hogy kerülhetett ez a két hajó ilyen közel egymáshoz - tette fel a történet szerinte legfontosabb kérdését Simongáti Győző. Erre a későbbiek során a szakértők biztosan választ adnak, ugyanis a hajók nyomkövető rendszerrel vannak ellátva; "a szállodahajó biztos, hogy rendelkezik ilyennel, de szerintem a sétahajó is" - mondta a szakértő.

Arra a felvetésre, hogy ha a szabályokat mindenki betartja, nem kerülhetett volna két hajó ilyen közel egymáshoz, azt mondta, "nem célszerű, hogy két ilyen különböző méretű hajó ennyire közel kerüljön egymáshoz; mind a két hajó egy irányba haladt, ugyanazon két pillér között akart átmenni, a pillérek pedig beszorították őket egy útirányba. A szakértő elképzelhetetlennek tartja, hogy a nagy hajó ne látta volna a kicsit, abban viszont tanácstalan, hogy a kishajó kapitánya észrevette-e a nagyot.

Véleménye szerinte eléggé nagy terület van a Dunán, hogy a hajók, még ilyen sokan is, mint a budapesti szakaszon, elférjenek.

A 7 másodperces süllyedést szerinte a média szenzációként kapta fel, de a szakembereknek nem meglepő ilyen nagy erőhatások mellett.

Személyhajósok Szövetsége: a hajósoknak utasaik biztonsága a legfontosabb

Az utasszállító hajósok hitvallása, hogy elsődleges az utasok biztonsága - írta a Személyhajósok Szövetsége a két nappal ezelőtti dunai hajóbalesettel kapcsolatban kiadott pénteki közleményében.

A személyhajózás valamennyi közlekedési forma közül a legbiztonságosabb, a szerdaihoz hasonló tömegszerencsétlenség 75 éve történt legutóbb itthon. A személyhajós társadalom együtt gyászol az áldozatok hozzátartozóival. "Kollégáink sem tudták elhagyni a süllyedő hajót" - áll az MTI által idézett közleményben.

A baleset közelében tartózkodó hajók - a Halászbástya és a Hullám motoros - egy percen belül megkezdték a vízbe esett utasok kimentését, és két-két ember életét mentették meg. Büszkék rájuk, mert tudták a kötelességüket, ha nem így tesznek, akkor ma több embert gyászolnánk.

A hajózási szabályzat tételesen meghatározza a hajók között előforduló közlekedési helyzeteket. A szerdai baleset egy megkezdett előzés során történt. Ilyenkor az előzni szándékozó hajónak engedélyt kell kérnie az előtte haladótól, az előzést pedig biztonságos sebességgel úgy kell végrehajtania, hogy a hajók fizikai érintkezése kizárt legyen.

Naponta átlagosan kétszáz budapesti városnéző sétahajózáson vehetnek részt turisták, ehhez képest az utóbbi harminc évben húsznál kevesebbszer fordult elő Magyarországon, hogy egy hajó műszaki hibája miatt komolyabb kényszerintézkedésre volt szükség, hajót kellett menteni. Ez több tényező eredménye. A többnyire európai uniós szabályok megfelelőek, a hatósági ellenőrzés következetes, a hajósok képzése magas színvonalú - olvasható a közleményben.

A baleset akkor következett be, amikor a mintegy négy kilométer hosszú belvárosi Duna-szakaszon átlagosan hetven - 30-135 méter hosszú - hajó közlekedik egyszerre az esti, éjszakai órákban.

A Magyar Hajózási Országos Szövetség kezdeményezésére a hajózási hatóság olyan biztonsági intézkedéseket léptetett hatályba két éve és módosított fél éve, amelyek jelentősen csökkenthetik a veszélyforrásokat. Így például megtiltották a nagy hosszúságú hajók megfordulását, és lényegesen intenzívebb kommunikációt követelnek meg a hajóktól a belvárosi szakaszon.

A hajózási hatóság tételesen meghatározza a csoportos és egyéni mentőeszközök, egyéb felszerelések fajtáját, darabszámát, méretét, elhelyezésének módját, mindezt a hatóságok rendszeresen ellenőrzik. Hiányosság esetén a hajó üzemelését megtilthatják, ami piacvesztéshez, bírsághoz, kártérítéshez vezetne, ezért a hajósok fegyelmezetten betartják a szabályokat. A hajózási szabályok ugyanakkor nagyhajók utasai számára nem írják elő mentőeszköz teljesen felesleges viselését, mivel jól védett a terület, a kiesés veszélye gyakorlatilag nulla, csak veszélyhelyzetben követelik meg mentőeszköz viselését pontosan szabályozott módon. Amikor a hajó vezetője észleli a veszélyhelyzetet, tájékoztatja az utasokat, irányítja biztonságba helyezésüket, szervezett módon képes cselekedni - áll a közleményben.

A szerda balesetben minderre a hajó személyzetének nem volt egy perce sem, az ütközés észlelése és a hajó teljes elsüllyedése között legfeljebb két perc telt el úgy, hogy a hajó előbb felborult, a mögötte haladó hajó pedig tolta az áramlással szemben, így ebben az esetben nem lehetett intézkedni.