A megnövekedett forgalom és időjárás az oka, hogy az aszfaltburkolat romlása jelentősen felgyorsult az utóbbi években az M1-esen - közölte az autópálya karbantartója, a Magyar Közút Zrt. a 24.hu megkeresésére.

Amíg ugyanis 1995-ben átlagosan 20 ezer jármű haladt át naponta az M1-esen, addig mára ez a szám egyes térségekben a 80 ezret is eléri (ennek fele kamion, teherautó), a fővároshoz közel pedig a gyorsforgalmi út több helyen is 100 százalék feletti kapacitással üzemel.

Az időjárás és a forgalomnövekedés (különösen a teherforgalomé) mellett az M1-es lepusztulásának fő oka, hogy az állam nem tartja megfelelően karban az autópályát - mondták a portálnak közlekedési, illetve az autópályák állami kezelésére rálátó szakértők, akik nem akartak névvel nyilatkozni.

Egy régebben épült aszfaltút felső kopórétegének átlagos élettartama 3-8 év, a teljes cserét szükséges elvégezni meghatározott időközönként és szakaszonként. Az M1-es legkorábban épült szakasza (1976-77) Budapesttől Tatáig tart, itt van a legtöbb kátyú és forgalomkorlátozás.

A szakértő szerint régen ki kellett volna cserélni az M1-es aszfaltjának teljes felső kopórétegét, de ilyen felújításról nem tud 2010 óta, legalábbis a legkritikusabb szakaszon nem volt ilyen. Csere helyett kátyúzás zajlik, amivel az a probléma, hogy nem tudják úgy összedolgozni a régi és az új réteget, hogy ne folyjon be a víz, ami fagy esetén automatikusan szétfeszíti a burkolatot, tehát a régi kátyúkat is ki kell javítani az újak mellett.

A Magyar Közút szerint rendszeresen végeznek felső kopóréteg felújítási munkákat, az M1-es autópálya legrosszabb állapotban lévő szakaszain is. Például 2015-2017 között Bicskénél - igaz, csak 7 kilométer hosszan.

Szakértők szerint az állam azért nem tudja megfelelően karbantartani az M1-est, mert erre nincs pénze. Az útdíjból származó évi 220 milliárd forintot az utakra kell fordítani, de az M1-es teljes kopóréteg-cseréje valószínűleg elvinné ennek jelentős részét.

Úgy tudni, a fejlesztési minisztériumban évek óta porosodik egy átfogó burkolatgazdálkodási program az M1-es felújítására, de ez az elmúlt nyolc évben valamin mindig elbukott.

Fotó forrása: MTI/EPA/Christoph Schmidt