A nonstopgumi.hu és a használtautó.hu végzett egy terepkutatást Budapest környéki bevásárlóközpontok parkolóiban: megnézték, a vásárolni érkező, tehát valóban közlekedő autók mekkora része visel az évszaknak megfelelő "lábbelit" - írja a portál.

Mintegy 300 autót néztek meg: a kocsik 78 százalékán volt téli abroncs, ami romlás az előző öt év átlagához képest (2012-16-ban a felmérések szerint az autók 84 százalékán volt téli gumi). Javult viszont a gumik átlagos életkora: a korábbi 45 százalék helyett idén csak a gumik 28 százaléka volt idősebb ötévesnél. A gumik kopottsága is csökkent: a korábbi átlagos 5,3 mm után idén 5,4 mm-t mértek az abroncsokon. A korábbi átlagos 63 százalékkal szemben idén javult a márkás, elvileg jobb minőségű abroncsok aránya, a vizsgált kocsik 68 százalékán volt márkás gumi.

A mai, korszerű gumiabroncsok a gyártók véleménye szerint tízéves korig érdemi állagromlás nélkül tűrik a napot-hideget-meleget, de tíz év után már gyors romlás tapasztalható a gumit alkotó keverék állagában, a gumi felkeményedik, hamarabb megcsúszik.

Az Abroncs Kereskedőház is készített egy kutatást amelynek során csaknem 2000 gépjárművet - személyautót, mikrobuszt és kisteherautót - néztek át Budapesten és a nagyobb vidéki városokban.

A felmért gépjárművek között 86 százalékos a téli gumi használati arány, amelyet jobbnak értékeltek a korábbi évekhez képest. A vizsgált autók 2 százalékán négyévszakos, vagy kemény terepre tervezett off-road, 12 százalékukon pedig nyári abroncs van.

A kisteherautók és mikrobuszok között az átlagosnál rosszabb ez az arány, 20 százalékuk még mindig nyári abroncsokon közlekedik. Céges személyautóknál viszont döntő többségben, 90 százalék feletti arányban tapasztaltak téli gumi használatot.

Bár a 86 százalékos téli abroncs felszereltség nem tekinthető rossznak a korábbi évekhez képest, a szakemberek szerint az idetartozó téli gumik több mint 20 százaléka problémás, elöregedett és/vagy elkopott.

A nyugati országrészben az osztrák határ közelsége miatt magas téli abroncs arányt mértek, Ausztriában ugyanis kötelező a téli gumi használata. Keleten is jobb az arány, mint a fővárosban. Budapesten belül nagy a szórás, itt előfordult olyan városrész, ahol 20 százalék feletti nyári gumi használatot tapasztaltak a személyautók között is.