Érdekes eredmények születtek azon a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) nemzetközi partnereivel közösen végzett tévétesztjén (fizetős tartalom), amelyben négy gyártó - LG, Philips, Sony, Panasonic - 58 készülékét vizsgálták.

A vizsgált tévék ára 60 ezer forinttól indul, a legdrágább pedig több mint 1 millió forintba kerül - az ár függ a képátmérőtől, tehát az adott tévé méretétől. Bár a végeredmény szerint a legdrágább, egymilliós készülék végzett az élen, lényegében ugyanezt a szintet több, 140-200 ezer forintos tévé is hozta.

Fogyasztás, kép és hang

A készülékek nagy része energiahatékony, de a kép- és hangminőségben jelentősek az eltérések. Ráadásul sem a márka, sem az ár nem irányadó ezen a téren, így nincs könnyű dolga a tévévásárlóknak - derül ki a TVE összegzéséből. Leginkább a gyengébb kép- és hangminőség miatt veszítettek sok pontot a készülékek.

A képminőségnél laboratóriumban vizsgálták a képernyők kontraszt szintjét optimális beállítások mellett, kontraszt- és a színárnyalat változást különböző látószögnél, külső fény tükröződését a képernyőn, a mozgókép folytonosságát (gyors filmjelenetnél, kameramozgásnál) és a képernyő felhősödését. Pontvesztés elsősorban a képernyő felhősödése, az elmosódó gyors mozgókép és színkontraszt csökkenés miatt (ha nem szemből nézzük) történt.

A tesztelők mág az azonos márkájú készülékek között is találtak jelentősebb különbségeket. Például az LG 140 cm képátmérőjű készülékei között volt olyan, amelyik mindössze 2,8 pontot, míg egy másik 4,1 pontot kapott, de árban háromszoros különbség volt a két termék között, nem az energiahatékonyabb javára. Energiahatékonyság alapján a lista végén kis eltéréssel 3 Philips készülék végzett, ezek ára 150-180 ezer forint között szóródik, ugyanakkor a Philipsnek van sokkal jobb energiahatékonyságú készüléke is.

Miért kell fizetni a teszt részletes eredményeiért?

Fontos megjegyzés: a Napi.hu szerkesztőségi blogja nem kap pénzt, jutalékot egyéb juttatást a teszt készítőitől. A TVE honlapján elérhető részletes teszteredményekért pedig azért kell fizetni, mert a teszt megrendelője és jogtulajdonosának, az International Consumer Research and Testing Ltd.-nek ez az előírása. A gyártóktól független nemzetközi ICRT (International Consumer Research & Testing ) hálózat világszerte fizetős tesztekkel segít a vásárlóknak. Az ICRT egységesen kidolgozott módszertan és szempontrendszer alapján készíti a teszteket akkreditál laboratóriumokban. Egy-egy termékteszt nemzetközi szinten zajlik, a Tudatos Vásárlók Egyesülete teszi magyarul is elérhetővé és az adott termék magyarországi árát is publikálja.

Hangminőségnél azt a maximális hangerőt nézték a tesztelők, amelynél még nem lép fel zavaró hatás. Emellett pop- és komolyzenei számokkal, illetve egy drámai jelenet lejátszásával is vizsgálták a készülékeket, azért, mert ezek lefedik a tévéhangok széles skáláját. Itt mindössze három termék kapott 4-nél több pontot, 40 termék viszont legfeljebb 3 pontot ért el.

Jobbat tud, sokkal olcsóbban

Az összesített eredmény mellett a Buksza összevetette a különböző képátmérőjű készülékek eredményeit, mivel nem minden nézőnek kell 165 centis tévé, pláne nem több mint 1 millióért.

A 100 centi alatti kategóriában jellemzően 80-82 centis tévék versenyeztek. A legtöbb pontszámot egy 110 ezer forintos full hd készülék érte el, míg a második 10 ezer forinttal drágább, a harmadik viszont kevesebb mint 80 ezer forintba kerül.

A 100-130 centis készülékeknél a legjobb eredményt egy 140 ezer forintos tévé érte el, míg a közvetlenül mögötte végzett készülékek 300-470 ezer forintba kerülnek.

A 140 centis ligában a legjobban szereplő - 76 pontot elérő - tévé 780 ezer forintba kerül, a második helyezett mindössze 2 ponttal kevesebbet 74 pontot gyűjtött, de jóval olcsóbb, 400 ezer forintba kerül. A negyedik helyet megszerző tévé 71 pontos és csak 200 ezer forintba kerül.

Mire érdemes figyelni a tévévásárlásnál?

Az elektronikai áruházakban nehéz kiválasztani a megfelelő tévét, mivel több tucat van egymás mellé rakva, a fényviszonyok is teljesen mások, mint az otthoni. Ráadásul a boltokban kapható tévékben látható filmek,l képek kimondottan nagyfelbontású tévékre készültek.

Érdemes megkérni az eladót, hogy váltson egy hírműsorra, azon jobban meglátszik a tévé képessége. Meg kell nézni, hogy természetesnek hat-e a bemondó arca, elmosódik-e vagy ugrál-e a képernyő alján lévő hírfolyam vagy más szöveg. Figyelni kell arra, hogy elég világos-e a kép, anélkül, hogy a fényerőt és a kontrasztot a maximumra van állítva. Emellett érdemes megnézni, hogy oldalról is éles-e a kép. Ha esetleg az eladó nem elég segítőkész ezekben, akkor bátran lehet menni másik boltba.

Címlapkép: AFP Photo/John MacDougall