Hallgatásba burkolódzott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) amikor a fővárosi E-jegyrendszer bevezetéséről érdeklődött náluk a Népszava - derül ki a napilap cikkéből. Tavaly azt ígérték, hogy 2018 elejétől végre valóban elindul a papíralapú jegyeket felváltó és a bliccelőket kiszűrő, elektromos jegy- és beléptetőrendszer.

Egy-két tesztpéldány felszerelését leszámítva azonban nyoma sincs a rendszer bevezetésének, sőt, a napilap úgy tudja, hogy tovább csúszik a 2004 óta húzódó vállalkozás (akkor még 2006-os céldátumot mondtak). Volt olyan forrásuk, aki belső, hivatalos iratokon 2020-as céldátumot látott.

A Népszava informátorai azzal kapcsolatban is szkeptikusak voltak, hogy egyáltalán működhet-e a rendkívül bonyolultra és nehézkesre tervezett rendszer. Amellett, hogy több ezer járművön, külön a Héven és a metrón is működnie kellene, az e-személyis és a bankkártyás használatot is lehetővé kéne tennie.

Ezért a rendszert összhangba kell hozni - a diák- és nyugdíjas és egyéb kedvezmények miatt - a népességnyilvántartó adatbázisával, az e-személyigazolványok adatait tároló belügyi adatbázissal, a bankkártyák miatt pedig a pénzintézetek pénzügyi rendszerével is.

A helyzetet tovább bonyolította, hogy egy kifejezetten rossz szerződést kötöttek a generálkivitelezőnek 2014-ben kiválasztott Scheidt&Bachmann céggel. A BKK élére kinevezett Dabóczi Kálmánnak sem sikerült kezelnie a helyzetet, ő is csak addig jutott, hogy másfél év hezitálás után újraterveztette az egészet.

Ezért drágult a projekt: 2017-ben további 3 milliárd forint szavazott meg a Fővárosi Közgyűlés a projektre. Mindezek következtében - a 444.hu számításai szerint - összességében már 36,8 milliárd forintba (több mint három Groupama Aréna ára) kerül a fejlesztés. Közben a 2015-ben felvett 17 milliárd forintos EBRD-hitel már ketyeg, úgy tudni, hogy a főváros most azért lobbizik a banknál, hogy egyelőre csak a kamatokat kelljen fizetni.

A fotó forrása: Szabó Dániel/Napi.hu