Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A közforgalmú személyszállításban az utazási kedvezmények rendszerének átalakítása jelenleg is zajlik, a kormányzati döntések megszületéséig azonban kizárólag szakmai lehetőségekről és döntés-előkészítésről van szó, nem pedig a konkrét átalakítás irányairól. Amint megszületnek a szükséges koncepcionális kormányzati döntések, a kormány a jogszabályon alapuló tájékoztatási és egyeztetési kötelezettségének teljes mértékben eleget tesz - derül ki Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter válaszából, amelyet Józsa István MSZP-s országgyűlési képviselő írásos kérdésre adott.

Évente hétmillióan utaznak kedvezményesen

Eszerint jelenleg a 40 különböző kedvezményre jogosult lakossági csoportok összlétszáma - a kedvezményrendszer többszöri korszerűsítését és szűkítését követően is - eléri a 7 millió főt, a kedvezmények mértéke 50 százaléktól a díjmentes utazásig terjed.

Komplex a feladat

Mivel a költségvetési források végesek és a kedvezményrendszer szakmai oldalról nézve számos ponton korszerűtlen, feltétlenül szükség van az átalakításra - állapította meg Némethné. Hozzátéve, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni annak a több millió, jórészt nehezebb anyagi körülmények között élő embernek (idősek, tanulók, nagycsaládosok, fogyatékkal élők) a helyzetét és érdekeit sem, akiket az utazási kedvezmények ügye közvetlenül érint. Ráadásul a kedvezmények rendszere közvetlen összefüggésben áll a vidéki és nagyvárosi mobilitási igényekkel és a fizetőképes kereslettel, amelynek szociálpolitikai és vidékmegtartási vetületei is vannak. Így a felülvizsgálat csak fokozatosan, a kormány szociálpolitikai jellegű intézkedéseibe illeszkedő módon lehet elvégezni.

Az IMF-en is múlik a változtatás

Az utazási kedvezmények kérdésköre felmerült a Nemzetközi Valutaalappal és az EU-val folytatott, le nem zárt egyeztetéseken is, ami szintén befolyásolhatja a kedvezmények átalakításának irányait és mértékeit - olvasható a válaszban.

Az új menetrend 2012. december 9-i hatályba lépésétől a Volán-társaságok egyes vonalain megszűnt néhány, üzletpolitikai alapon nyújtott díjszabási kedvezmény, ez azonban semmilyen módon nem kapcsolódik az utazási kedvezmények rendszerének átalakításához - hangsúlyozta a tárcavezető.

A 2013-as központi költségvetés 260,5 milliárd forintot tartalmaz a helyközi személyszállítási közszolgáltatások és a vasúti pályaműködtetés finanszírozására, amely az NFM számításai szerint - a különböző átalakítási lépésekkel együtt - biztosítja a közszolgáltatások fenntartható működését.