Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A kormány korábbi intézkedései (a deviza alapú jelzáloghitelezés megtiltása, illetve a kilakoltatási és árverezési moratórium) stabilizálták a rendszert, de keveset tettek annak érdekében, hogy fenntartható pályára álljon a jelzálogpiac. Nyárra viszont megszülethet az újabb csomag, melyet így a harmadik negyedév végére a gyakorlatba is átültethetnek - írja Montalto. Az elemző megérti, hogy a kormány korábbi javaslatait a bankok visszautasították, azonban érdemes szerinte közelebbről is megnézni ezt a csomagot, hisz a végső változat hasonló lehet majd.

Az elemző az alábbi terveket említi:

- a frankhitelesek törlesztési árfolyamát 160, az euróhitelesekét 250 forinton rögzítenék az ügyfél kérésére - Az elemzés megjelenése óta ez megváltozot, a friss hírek szerint 180 forintos frankárfolyam-rögzítésről szólnak a jelenlegi tárgyalások, így az elemző aggodalmai mérséklődhetnek.

- a fix árfolyam és a tényleges piaci árfolyam közötti nettó különbözetet elkülönített hitelszámlán tartanák nyilván,

- ezt 2015-től a futamidő végéig törlesztenének az adósok,

- amennyiben az így kialakuló havi törlesztés az árfolyamrögzítést követően 15 százalék feletti mértékben növekedik meg az áthidaló hitel miatt, a bankoknak át kell strukturálniuk a hitelt,

- a kormány 1,5 százalékos garanciadíjért cserébe garanciát vállal az ügyfél fizetőképtelensége esetére 2014-ig,

- nagyon fokozatosan, csupán a portfólió 1 százaléka esetében kezdhetnék meg a bankok a kilakoltatásokat és eszközeladásokat, és ez az arány csak az 5. évre nőhetne fokozatosan 5 százalékára

- a Nomura várakozásaival összhangban (mások számára azonban meglepetést okozva) a 2012-es szint 50 százalékán tartanák fenn a bankadót 2013-ban és 2014-ben is

A javaslatok az elemző szerint számos kérdést felvetnek:

1. Miként hajtják végre a bankok leírásaikat? Amennyiben minden ügyfél igénybe veszi a megoldást (ez a javaslat célja), a leírások gyorsan bekövetkeznek, és a bankok követeléseinek jelenértéke csökken.

2. 2015-től ismét havonta változnak a törlesztőrészletek? Ez nem világos, ezért bizonytalansághoz és később újrastrukturálásokhoz vezethet.

3. Hogy működik majd a kormányzati garancia? A kormány korlátozott mozgástérrel rendelkezik ilyen elköteleződésekhez. Talán ezért sem vállal 2013 után pénzügyi kötelezettséget, csakhogy a bankok számára épp ezt követően lesz kockázatosabb a helyzet.

4. Nem igazán látni, hogy vezethet mindez a banki hitelezés fellendüléséhez.

5. A csomag növeli a háztartások rendelkezésre álló jövedelmét, de csak a lakosság kis részében, hisz a hitelek penetrációja mérsékelt Magyarországon.

Az elemzés szerint a csomag kedvezőtlen lenne a bankok eszközállománya és jövőbeni profitabilitása szempontjából egyaránt. Emellett magára hagyná a bankokat a későbbi hitel-átütemezések során. Ugyanakkor a nem teljesítő hiteleknek csak kis arányát érintenék a javaslatok, miközben a bankok továbbra is nagy gondokkal küzdenek könyveikben. Emiatt a banki részvények továbbra is kockázatosak, és elsőként szenvedhetik meg a csomagot, különösen ha a jelzálogpiaci reform egy időben jelentkezik anyugdíjpénztári eszközeladásokkal és a bankadó meghosszabbításával. Úgy látja azonban az elemző, hogy mindez nem elég ok arra, hogy a kötvénybefektetőknek is ugyanígy aggódniuk kellene.