Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Ezzel június 30-ig az e-útdíj bevételekre vonatkozó idei költségvetési elvárás közel 57 százaléka teljesült. A tájékoztatás szerint a növekedést a díjköteles úthálózat forgalmának erősödése mellett részben az okozta, hogy új szakaszokkal bővült a fizetős utak köre. A 3,5 tonna feletti teherjárművek tulajdonosai vagy üzembentartói az év első hat hónapjában összesen 4,7 milliárd forintot fizettek ezek használatáért.

Az új útszakaszok közül a legnagyobb e-útdíj bevétel, mintegy 2,5 milliárd forint az M0 keleti szektorához köthető, de közel 1,3 milliárd és 810 millió forintos összeggel az M86 és M31 jelű utak is jelentős arányt képviselnek. Az elmúlt időszakhoz hasonlóan a legtöbb útdíjbevétel 2017 első fél évében is az M1-M0-M5-M43, illetve az M7-M0-M3 tengelyekhez volt köthető. (Vége a türelemnek - könyörtelenül büntetnek az osztrák utakon.)

A 2013. július 1-jén bevezetett HU-GO rendszerben a június 30-i adatok alapján közel 80 ezer regisztrált ügyfelet tartanak nyilván, ami 24 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti értéket. A regisztrált gépjárművek száma egy év alatt 238 ezerről mintegy 295 ezerre nőtt, a járművekhez kötött fedélzeti egységek (OBU) száma a tavalyi 142 ezerről indulva megközelítette a 178 ezres értéket.

Az összesítés szerint egyre lassuló mértékben ugyan, de tovább nőtt az OBU használat aránya. A június 30-i adatok alapján a bevallások 85,1 százaléka fedélzeti egységek segítségével történik, egy évvel ezelőtt ez az érték 79,5 százalék volt.

A 2017 első fél évében befolyt megszolgált útdíj 50,7 százalékát külföldi úthasználók vallották be. Az országok sorrendjét vizsgálva ebben az időszakban is a román felségjelzésű teherjárművek képviselték a legmagasabb arányt. 40,41 százalékukkal toronymagasan vezetik a mezőnyt, hiszen a második helyezett Lengyelország már csak 13,84 százalékot tudhat magáénak. A harmadik helyen Bulgária található 9,78 százalékkal, majd Szlovákia és Szerbia következik 8,61 és 5,88 százalékkal. A listavezető országok sorrendje 2016 óta nem változott.

A január 1-jén bevezetett módosításokat követően az e-útdíj rendszerben a magyarországi díjköteles úthálózat hossza jelenleg 6849,7 kilométer, ami összesen 2443 elemi szakaszra bontható. Az ellenőrzési tapasztalatok alapján az úthasználók túlnyomó többsége a szabályoknak megfelelően használja a fedélzeti eszközt és fizeti az útdíjat - közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt..