Bár a sütéshez, főzéshez csak közvetve van közük, mégis fontos szerepet játszanak a konyhai szagelszívók, amelyekből szerencsére nem túl gyakran kell újat vásárolni. Ha mégis, akkor a Tudatos Vásárlók Egyesülete által publikált nemzetközi teszt eredménye jó iránytűt jelent - a teszt eredményeiről később még szó lesz.

Ilyen vagy olyan

Előbb érdemes a szagelszívókról pár lényeges dolgot tisztázni. Első körben azt érdemes eldönteni, milyen gép legyen. Vannak, amelyek egy, a falon át vezetett csövön keresztül viszik a használt levegőt a szabadba Ennél érdemes szakembert megkérni, számolja ki, mennyit is kell elszívnia a készüléknek a megfelelő működéshez. Ha mindez megvan, akkor már csak arra kell figyelnünk, hogy miután a gőz és olajszag sajnos nem csak a rezsó fölötti térben kúszik egyenesen felfelé, hanem bármerre eltekereg, így jó, ha túlméretezzük. Az elszívó felület legyen nagyobb, mint a sütőlap legalább 15 centivel. A lehető legjobb eredmény elérése érdekében pedig olyan cső kell, amelyben nincs vagy alig van kanyar.

Ha a fentiek mégsem stimmelnek és a külső elvezetéses szagelszívó bármilyen okból nem játszik, akkor keringetősre lesz szükség. Ebben az esetben a főzéskor keletkezett kis felhő ott marad, csak a készülék megszűri. A szűrő persze nem örök életű, rendszeresen cserélni kell. A keringetős megoldás annyiban kényelmesebb, hogy elég felakasztani a konyhába és máris kezdődhet a munka. Ugyanakkor akármilyen szagelszívónk van, hogy a főzés előtt már érdemes bekapcsolni és nem baj, ha utána is megy még 10-15 percig.

Miért kell fizetni a teszteredményekért?

A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza nem kap pénzt, jutalékot vagy egyéb juttatást a teszt készítőitől. A Tudatos Vásárlók Egyesülete honlapján elérhető tesztért, tesztekért - amelyekbe beletartozik a konkrét termékek eredménye - pedig azért kell fizetni, mert a teszt megrendelőjének és jogtulajdonosának, az International Consumer Research and Testing Ltd.-nek ez az előírása. A gyártóktól független nemzetközi ICRT hálózata világszerte fizetős tesztekkel segít a vásárlóknak: egységesen kidolgozott módszertan és szempontrendszer alapján készíti a teszteket akkreditált laboratóriumokban. Egy-egy termékteszt nemzetközi szinten zajlik, amelyeket a Tudatos Vásárlók Egyesülete tesz magyarul is elérhetővé és az adott termékek magyarországi árát is publikálja, ha azok megtalálhatóak a piacon. A mostani teszt eredményei ezen a linken keresztül vásárolhatók meg.

Ha pedig eldőlt a kérdés, akkor kell kiválasztani a boltokban kapható rengeteg termékből a legjobbat. A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel együtt most több tucat szagelszívót tesztelt (fizetős tartalom).  Megnézték a szagelszívók zsírelnyelő, páraelszívó, szagelszívó képességét. Azt is vizsgálták, hogy mennyire kényelmes a használatuk és mennyire hangosak. A tesztben olyan ismert márkák termékei szerepeltek, mint a az AEG, a Bosch, a Candy, Miele, Siemens vagy éppen a Whirlpool.

Bár pont azért kellenek ezek a konyhába, hogy elszívják a szagot, az eredmények alapján elég sok gyenge gép van a kínálatban: a legjobban szereplő 5 készülék a szag 75 százalékát szívta el egy óra alatt. A termékek nagy része viszont a szag negyedét tudta eltüntetni ennyi idő alatt. Utóbbiak döntően olcsóbb termékek voltak, de volt köztük közel 300 ezer forintos készülék is. Páraelszívásban mindössze 9 készülék 2 perc alatt párátlanította a tesztkonyhát, 15 szagelszívó több mint 3 percig dolgozott ezen. A versenyzők zsírelnyelésben tűntek a leghatékonyabbnak.

Az összesített (százalékban kifejezett) eredmények alapján egyetlen szagelszívó ért el 75 százalékos eredményt. Ez a Miele méregdrága készüléke, ezért 460 ezer forintot kell adni. A legolcsóbb, azaz 15-50 ezer forint körüli termékek jellemzően a lista végére kerültek, ezek 40 százalék alatt teljesítettek. Akadt olyan gép is, amelyik hiába kerül közel 300 ezer forintba, szintén 40 százalékos teljesítményre volt képes.

Az viszont kedvező, hogy a legalább 55 százalékot elérő gépek között vannak 130-200 ezer forint körüliek. Fontos még, hogy egy-egy márka modellei között árban és teljesítményben is lehetnek komolyabb eltérések.