Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Ugyanakkor 10 intézmény esetében a vizsgált időszakban vagy nem történt díjemelés, vagy annak végrehajtási módja megfelelt a hatályos jogszabályi előírásoknak.

Az MNB az elmúlt időszakban - korábbi bejelentésének megfelelően - újabb pénzügyi szervezeteknél folytatott le fogyasztóvédelmi vizsgálatot arra vonatkozóan, hogy az érintett piaci szereplők 2012. január 1-je és 2014. április 25-e közt a jogszabályokkal összhangban változtattak-e egyoldalúan konstrukcióik díjain, jutalékain vagy költségein. A jegybank a jogszerűtlen módosítások miatt 35 pénzügyi szervezetre összesen közel 1,2 milliárd forint bírságot szabott ki 2014 márciusában.

Az MNB a díj- és költségemelkedés témakörében elmúlt időszakban lezárt vizsgálatai során 10 pénzügyi szervezet esetében állapított meg jogsértést - derül ki a jegybank ma publikált határozataiból. A jogsértések ezúttal is a következők voltak:

  • hiányzott a díjmódosításra lehetőséget adó, meghirdetett ok-lista a szerződésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerződési feltételekben
  • a kedvezőtlen szerződésmódosítást annak hatályba lépése előtt kevesebb, mint 2 hónappal hirdették meg
  • a kedvezőtlen szerződésmódosítás hatályba lépése előtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról
  • elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát
  • az egyoldalú kedvezőtlen szerződésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt
  • korábbi "díjmentes, ingyenes, 0 forintos" tranzakciót tettek fizetendővé, ami szintén új díj bevezetését jelenti
  • megváltoztatták a díjszámítás módját.

Mindezek nyomán az MNB 10 pénzügyi szervezet számára tiltotta meg a jogsértő magatartás folytatását, összességében 71,75 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki számukra, s közülük 9 szolgáltatót kötelezett a jogsértően elvont díjtöbblet fogyasztóknak történő visszafizetésére is. Egy esetben nem kötelezte az MNB visszafizetésre a szolgáltatót, mivel a vizsgálat időtartama alatt már igazoltan teljesítette a visszafizetést. Az egységes elvek szerint meghatározott bírságösszegeknél a jegybank ezúttal is figyelembe vette a jogsértés súlyát, fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértő díjak és tranzakciók számát, illetve az azokkal sújtott fogyasztói kör nagyságát is.

Megbírságolt intézmények
Pénzügyi szervezet megnevezéseBírság összege (millió forint)
AXA Bank Europe SA Magyarországi Fióktelepe47,5
Széchenyi István Hitelszövetkezet5,5
BNP PARIBAS Magyarországi Fióktelepe3,5
MagNet Magyar Közösségi Bank Zrt.3,0
Szentesi Hitelszövetkezet3,0
Commerzbank Zrt.2,5
Magyar Vidék Hitelszövetkezet2,0
Tiszántúli Első Hitelszövetkezet1,75
EvoBank Zrt.1,5
Széchenyi Kereskedelmi Bank Zrt.1,5
Forrás: MNB

A korábbi időszakhoz képest több esetben alacsonyabb bírságtételek oka, hogy a jogsértések kisebb intézményekhez köthető, amelyek részben inkább vállalati bankolással foglalkoznak, így egyenként kevesebb fogyasztót érintettek, akiktől kisebb mértékű díjat is vontak el jogszerűtlenül - magyarázta az MNB.

Ugyanakkor 10 intézménynél a vizsgált időszakban vagy nem történt díjemelés, vagy a díjemelés végrehajtásának módja megfelelt a hatályos jogszabályi előírásoknak.

Ahol nem történt jogsértés:

Magyar Cetelem Bank Zrt.
Merkantil Váltó és Vagyonbefektető Bank Zrt.
Porsche Bank Hungaria Zrt.
Sberbank Magyarország Zrt.
Banif Plus Bank Zrt.
KDB Bank Európa Zrt.
Kereskedelmi és Hitelbank Zrt.
UniCredit Bank Hungary Zrt.
Somogy Takarékszövetkezet
Hatvan és Vidéke Takarékszövetkezet

A korábban bírságoltak fizetnek, mint a katonatiszt

A márciusban intézkedéssel sújtott pénzügyi szolgáltatóknak 2014. június 15-ig kellett összesíteniük és jelenteniük a jegybank felé, hogy mekkora mértékű jogosulatlanul elvont díjat fizettek vissza jelenlegi és a vizsgálat időszakában velük kapcsolatban álló korábbi ügyfeleiknek.

Az MNB összesítése szerint a visszafizetésre kötelezett 33 pénzügyi szervezet közül 27 pénzügyi szervezet összességében mintegy 3,12 milliárd forintnyi összeget térített vissza csaknem 800 ezer fogyasztónak. Eszerint a jegybanki intézkedéseknek köszönhetően egy lakossági fogyasztó átlagosan közel 4 ezer forint jogosulatlanul elvont díjat kapott vissza.

Hat további pénzügyi szervezet - közöttük jelentős piaci szereplők - esetében ugyanakkor a szolgáltatók által kezdeményezett bírósági eljárás felfüggesztette a díjvisszafizetések végrehajtását. E fogyasztók akkor kaphatják vissza pénzüket, ha a bírói testületek ítéletei is megerősítik az MNB határozatainak jogszerűségét.