A pedagógusok nyolc órától gyülekeznek az V. kerületben, a Jászai Mari téren, majd tíz órakor a Pedagógusok Szakszervezetének vezetésével átvonulnak a Kossuth térre, a nagygyűlés helyszínére. A menetet a Honvéd utcáig a Magyar Taxisok Szakszervezetének 20 gépkocsija vezeti fel - olvasható az Info Radio.hu-n

A Szalay utcában, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) épülete előtt a felvonulók biciklicsengők megszólaltatásával jelzik elégedetlenségüket.

A Kossuth téren 11 órakor kezdődik a nagygyűlés, amelyen Varga Andrea, az Autonóm Területi Szakszervezet (ATSZ) elnöke, Szűcs Viktória, a Bölcsődei Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (BDDSZ) elnöke, Boros Péterné - Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) főtitkára, Sándor Mária, Magyarország a Magyar Egészségügyért Civil Társaság (MMECT) képviselője, Csóti Csaba, a Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete (KKDSZ) alelnöke és Pukli István, a budapesti Teleki Blanka Gimnázium igazgatója mond beszédet.

Demonstrációk miatt több közösségi közlekedési járat menetrendje változik ma a fővárosban. Délelőtt a 2-es villamos rövidített útvonalon jár, a Jászai Mari teret és az Országház látogatóközpontját nem érinti. Déltől este hat óráig módosított útvonalon jár majd a 16-os, a 16A és a 116-os autóbusz a budai Várban, mert délután egy és két óra között vonulásos demonstrációt tartanak a Széna tér-Ostrom utca-Bécsi kapu tér útvonalon. Az, hogy lesz-e hatósági lezárás, a résztvevők számától függ.

Szót kap ezután Pilz Olivér, a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára, majd beszédet mond Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) elnöke, Dávid Gyula Márton, a diákok képviselője, Fazakas Gergely a szülők nevében, végül Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) elnöke.

A tüntetés az előzetes tervek szerint fél egykor ér véget.A Pedagógusok Sztrájkbizottsága 25 pontba foglalta követeléseit.

Ezek a következők:

A gyermekekkel, tanulókkal kapcsolatos kérdések

1. Vissza kell állítani a 18. életévig tartó tankötelezettséget, megszüntetve a Híd-programokat.

2. A tartalmi szabályozás felülvizsgálatával radikálisan csökkenteni kell a tananyagot. Lehetővé kell tenni az egyéni tanulási utak kialakításának lehetőségét.

3. Jelentősen csökkenteni kell a kötelező tanulói óraszámokat. Az időkereteket a választható tanórai foglalkozásokhoz, illetve a szakkörökhöz kell áttenni.

4. Meg kell szüntetni az általános iskolában a tizenhat óráig tartó kötelező benntartózkodást.

5. Szülői kérésre kell biztosítani a napközit, a tanulószobát. A feltételek biztosítása mellett az egész napos iskolát kell megszervezni. Az egész napos iskolai ellátásban részt vevő tanulók részére házi feladat nem adható.

A fenntartással kapcsolatos kérdések

6. A köznevelésről szóló törvényben jelenjen meg újra az Országos Köznevelési Tanács és a Közoktatás-politikai Tanács. E testületek, valamint az ágazati érdekegyeztetés fórumának meghallgatása nélkül nem kerülhet kiadásra jogszabály.

7. Az államnak mint fenntartónak, nem lehet több jogosítványa, mint a többi intézményfenntartónak. A hivatalból (KLIK) ki kell emelni az iskolákat. Szét kell választani az állami ellenőrzés rendszerét az intézményi ellenőrzés rendszerétől.
Egyidejűleg felül kell vizsgálni és radikálisan egyszerűsíteni kell az ellenőrzési rendszert.

8. Vissza kell állítani az intézményvezetők munkáltatói jogát, gazdálkodási jogát.

9. Jogszabályban kell rendezni a szakképzési centrumok helyzetét.

10. Valóságos, reális, a tényleges költségeket - bérköltségek, működési költségek, fejlesztési költségek - figyelembe vevő tervezésre van szükség, külön-külön intézményi költségvetések elkészítése mellett.

Pedagógusfoglalkoztatás kérdései

11. A köznevelésről szóló törvényben kell meghatározni a pedagógus-létszám számításának elveit: heti huszonkét óra, átlag osztálylétszám, finanszírozott időkeret.

12. A köznevelésről szóló törvényben elő kell írni, hogy az üres álláshelyeket meg kell hirdetni és be kell tölteni, beleértve az átmenetileg pl. szülés miatt ellátatlan munkaköröket.

13. Vissza kell állítani a pedagógusok kötelező óraszámát, főszabályként heti huszonkét órával. A többlettanítás után óradíjat kell fizetni.

14. El kell törölni a kötött munkaidőt. Az intézményben való benntartózkodásról a munkáltató szabadon döntsön.

15. Vissza kell állítani az órakedvezményt - heti két óra -, az osztályfőnöki feladatot, a munkaközösség-vezetői feladatot, illetve a diákönkormányzatot segítő feladatot ellátó pedagógusok részére.

16. Meg kell határozni a meglévő pótlékok differenciálási szempontjait.

17. Vissza kell hozni a minőségi munkavégzésért járó pótlékot, a minőségbiztosítás feladataiban való közreműködésért járó pótlékot, az integrált felkészítésben való részvételért járó pótlékot.

18. Új pótlékként intézményi pótlékot kell megállapítani mindazoknak, akik nem tartoznak a pedagóguséletpálya-modell hatálya alá.

19. Biztosítani kell a pedagógusnak - az állami tankönyv monopólium megszüntetésével - a tankönyv megválasztásának szabadságát.

20. Meg kell szüntetni az öregségi nyugdíjkorhatárt elérők automatikus foglalkoztatási tilalmát. Lehetővé kell tenni, hogy az öregségi nyugdíjban lévők - nyugdíjuk folyósítása mellett - tovább dolgozhassanak.

21. A foglalkoztatást meghatározó kormányrendeletbe be kell építeni a kollektív szerződésnek azokat a rendelkezéseit, amelyeket nemcsak a KLIK fenntartásában lévő köznevelési intézményekben kell alkalmazni, hanem valamennyi köznevelési intézményben.

22. Radikálisan csökkenteni kell a pedagógusok adminisztratív terheit, ennek érdekében elő kell írni, hogy csak a pedagógus-munkakörhöz kapcsolódó adminisztráció elvégzésére köteles a pedagógus. A köznevelés intézményeinek csak törvény, illetve az OSAP írhat elő adatszolgáltatási kötelezettséget.

23. A köznevelési törvényben ki kell mondani, hogy a köznevelés intézményeiben a közfoglalkoztatásra vonatkozó rendelkezések nem alkalmazhatók.

Szervezési kérdések

24. Vizsgálják felül az Oktatási Hivatal által ellátott feladatokat, s szüntessék meg azt, amire nincs szükség. A pedagógiai intézeteket alapítsák újra. Az Oktatási Hivatal maradjon meg önálló szervezetként.

25. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet további működtetését biztosítani kell. Fenntartói jogát át lehet adni egy felsőoktatási intézménynek.