Mintegy 15,8 milliárd forintot hozott 2017-ben, működésének első teljes évében a 15 milliárdból felállított VÉDA-rendszer 365 fixen rögzített, és 160 darab mobil traffipaxa.

Tavaly gyorshajtásra vonatkozó rendelkezések megsértése miatt 337,4 millió forint bírságot szabott ki a rendőrség - közölte az ORFK a portál kérdésére.

A VÉDA készülékei elvileg képesek a sebességtúllépés mellett egyéb szabálytalanságok, például a piros lámpán áthajtók, a kötelező haladási irányt megszegők, vagy a sztrádák leállósávjában közlekedők lefülelésére. A gyorshajtás mellett ezeket sorolják a rendőrség által említett jogszabályi részek.

A vezess.hu értékelése szerint a fenti 16 milliárd forint legnagyobb része valószínűleg mégis szimpla gyorshajtás. Egy korábbi adatkérésünkre adott ORFK-válaszból ugyanis kiderült, hogy a szupertraffik felvételei alapján egy adott időszakban kiküldött bírságcsekkeknek több mint 99 százalékát a megengedett sebességhatár túllépése miatt postázta a rendőrség. Egy százaléknál is kisebb volt akkor a többi szabályszegés.

2016 tavaszán élesítették országszerte a fix műszereket, a korábban használatba állított mobil készülékekkel együtt ekkortól működik teljes egészében a VÉDA

Három részre bontva az elmúlt másfél év adatait úgy tűnik, egyre több és több bírságot kapnak az autósok. 2017 második hat hónapjában 9,317 milliárd forintnyi büntetést osztott ki a rendőrség, szemben az első fél év 6,489 milliárdjával. 2017 első felében 192 ezer objektív felelősséges bírságot akasztottak az autósok nyakába, 2016 egészében azonban 265 616 volt a "sebességtúllépés miatt, az üzemben tartóval szemben az objektív felelősség, valamint a jármű vezetőjével szemben kiszabott közigazgatási bírságok száma".

Nőtt a halálos balesetek száma

"A rendőrség célkitűzései szerint a projekt eredményeként a halálos kimenetelű, valamint összességében nézve a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek száma is csökkenni fog, ezen belül enyhébb lesz azok kimenetele" - olvasható az ORFK honlapján a VÉDA ismertetőjében.

A rendszer teljes beüzemelésének évéről, 2016-ról a működés első egész évére, azaz 2017-re sajnos mégis növekedett a halálos balesetek száma (565 főről 576 főre) . Hosszabb időszakot nézve is kedvezőtlen a helyzet, tavaly több tragédiával végződő baleset volt idehaza, mint 2011-ben.

A tavalyi számot nézve, hogy megtört 2017-ben a több éve tartó kedvezőtlen trend, miszerint 2012 óta egyre több és több személyi sérüléses baleset van a hazai utakon. A 2016-os és a 2017-es számok ennek ellenére rendkívül magasak, 2010 óta ebben a két esztendőben kellett a legtöbbször mentőt hívni közlekedési balesethez.

Akárhogy is nézzük, 2010 óta (eddig elérhetőek az adatok az ORFK honlapján) egy helyben topogunk, nincs előrelépés, sőt. Szupertraffipax-hálózat ide vagy oda, 2017-ben nem hozott áttörést az üzembe állított félezer készülék. Nagyon úgy tűnik, nem csak a rendőrségen múlik a történet.

Egyre nyilvánvalóbb, hogy az ORFK szintje felett, a kormányzatnak kellett volna sok évvel ezelőtt komplex baleset-megelőzési programokat elindítani a KRESZ kötelező iskolai oktatásától a közúthálózat sokkal biztonságosabbá tételén át a járművezető-képzés feljavításáig, rengeteg különféle területen.