Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az előző öt parlamenti ciklus utolsó hónapjait vizsgálva kiderül, hogy szinte mindegyik kormány lejjebb vett a jogalkotás tempóján. A törvényeket és a kormányrendeleteket nézve a korábbi teljesítményéhez képest a legnagyobb jogalkotási féket az első és a második Orbán-kormány teljesítménye mutatta: 42 százalékkal kevesebb törvényt vagy kormányrendeletet fogadtak el, mint a "nem választási években" - írta elemzésében a Policy Agenda.

Szélesebb értelemben nézve a törvényhozás és a kormány munkáját, a határozatokat is számításba véve a legaktívabb munkát 2014-ben a második Orbán-kormány végezte. Ez azonban kizárólag a sok kormányhatározatnak köszönhető, amelyeknek 33 százaléka uniós források odaítéléséről vagy azokkal kapcsolatos döntésekről szólt. Korábbi kormányzati ciklusokban vagy egyáltalán nem volt döntés az EU-s forrásokról, vagy az EU költségvetési időszaka miatt nem a magyar választások évében igényelt jelentősebb jogalkotási munkát.

Nehéz előre látni, hogy pontosan mi várható a választásokig hátralévő négy hónapban - vélik a kutatók. A kormány a jogszabályoknak megfelelően decemberben elküldte törvényalkotási programját a tavaszi ülésszakra. Ebben összesen egy törvényt tüntettek fel, ez pedig 2006 óta a legalacsonyabb szám, igaz nem sokkal marad el a négy évvel ezelőtti adathoz képest (kettő) - a 2010-es hét, valamint a 2006-os huszonnyolc után.

Választási évben az első fordulóig elfogadott jogszabályok
ÉvÖsszesenTörvény (ebből nki)
OGY határozatKormányrendeletKormányhatározat
201436316 (9i)10118219
201024837 (16)911290
200617543 (18)98439
20021269 (8)176832
199822336 (8)369259
Forrás: Policy Agenda

Ugyanakkor ez az első alkalom, hogy választások előtt nem lehet még körülbelül sem tervezni, hogy a kabinet milyen ügyekkel akar foglalkozni. A harmadik Orbán-kormány hivatalba lépése óta ugyanis megszűnt a kormánynak az a jogszabályi kötelezettsége, hogy nyilvánossá tegye munkatervét. Ez a kötelezettség korábban tartalmazta, hogy mely tárcák milyen előterjesztéseket készítenek a kormány számára, és azokat mikor tárgyalják.

Mára kiderült, hogy a parlamenti jogalkotásnak csak egyik kiindulópontja a kormány tevékenysége. Éppen a Fidesz által meghonosított - igaz ebben a ciklusban már visszafogott - frakciókormányzás miatt, sok javaslat a kormánypárti képviselőktől ered.

A parlament előtt jelenleg szereplő 31 törvényjavaslat közül hatot a kormány nyújtott be, tízet kormánypárti képviselők, hármat valamelyik parlamenti bizottság és a maradék tizenkettőt az ellenzéki képviselők. A kormány jogalkotási programja alapján ezek közül háromnak a zárószavazására kerülhet sor (területrendezési tervről szóló törvény és két nemzetközi szerződés). Kicsi annak a valószínűsége, hogy a parlament egyetlen ellenzéki javaslatot is elfogadjon, és emellett vannak még olyan kormánypárti kezdeményezések is, amelyek akár évek óta hevernek a parlament előtt (például az egyháztörvény módosítása) - írta a Policy Agenda.

Címlapkép forrása: Shutterstock