Korábban a 24.hu számolt be arról, hogy sok uniós pénzből támogatott magyarországi beruházás elbukott az EU ellenőrzésén, és ezért 100-150 milliárd eurót várhatóan vissza kell fizetni. A 444 megtudta, hogy 44 problémás pályázatról van szó. Útépítések és vasúti munkálatok a legnagyobb tételek a feketelistán, de számos vízügyi beruházás, a 3-as metró felújítása, középületek felújítása és minisztériumoknak adott jogi és PR munkák is vannak rajta.

A legtöbb rossz szerződést a NIF, a Miniszterelnsökség és a szegedi EU-s lézerközpontnak dolgozó ELI-HU Kft. kötötte. A problémás pályázatok esetében a legtöbb esetben a győztesek között a Strabag valamelyik leányvállalata szerepel, összesen tíz esetben érintett az osztrák-orosz hátterű cég.

Néhány példa

A cikk számos példát hoz. Ezek egyike a "Középületek kiemelt épületenergetikai fejlesztései" című pályázat, ami 200 milliárd forint elköltéséről szól, de nem azt adták meg benne, hogy melyik épületeket kell ebből felújítani, hanem csak azt, hogy hány négyzetméteren kell ablakot cserélni, szigetelni vagy gépészeti munkákat végezni. A győztes konzorcium négy céget fogott itt össze, amiből kettő (ZÁÉV, West Hungária Bau) Mészáros Lőrinchez köthető. (Mészáros Lőrinc 280 milliárd forint becsült vagyonnal 2. a Napi.hu kiadásában megjelenő A 100 leggazdagabb 2018 című kiadványban - a szerk.)

A szintén a felcsúti milliárdoshoz tartozó R-Kord vasútépítő cég több problémás pályázatnál megjelenik. Ilyen a Szántód - Balatonszentgyörgy közötti szakasz felújítása, amit a mágnás többek között a Strabaggal együtt nyert meg. A kiíró NIF Zrt. azt várta, hogy 55,5 milliárdból meg lehet csinálni a munkát, de Mészárosék győztes ajánlata végül 72,3 milliárdról szólt.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság két részletben írt ki pályázatot a kiskörei vízlépcső és környékének felújítására, mindkettőt a Strabag és a Hídépítő vitte el, és mindkettőt 35 százalékkal drágábban a beruházás becsült értékénél.

Ehhez képest a 3-as metró öt északi megállójának 21 százalékos drágulása a BKV által becsült árhoz képest szinte mérsékeltnek tűnik - 19,9 milliárd forintból lett 24,1 milliárd a munka ára. A győztes itt is a Strabag, ezúttal a Magyar Bau Holdinggal közösen.

A fotó forrása: Pixabay